Hashtag #beertan (v překladu pivní opálení) je v současné době na Tiktoku vyhledáván horem i dolem. Skrývá se za ním přesně to, jak zní: Při aplikaci na tělo a obličej vám pivo údajně rychleji dodá opálenou pleť. Podle dermatologů však jde o velmi nebezpečnou hru se zdravím.
Zápach, hmyz a nedostatek důkazů
"Zastánci tohoto trendu tvrdí, že cukry a kyseliny obsažené v pivu mohou pomoci opálit pokožku. Navíc prý existují další výhody díky antioxidantům a vitamínům, které se v některých pivech nacházejí," říká Caroline Brooks, dubajská kosmetička, pro časopis The Independent.
Na první pohled to zní dobře - podle Brookse však neexistují žádné vědecké důkazy o tom, že tato metoda funguje. Navíc vůně piva (která není zrovna lákavá) magicky přitahuje kousavý a bodavý hmyz a reflexní efekt piva zvyšuje pravděpodobnost spálení a úžehu.
Žádná ochrana před UV zářením
Ještě větší problém: aby pivní opalování fungovalo obzvlášť účinně, mnoho vyznavačů tohoto trendu zcela vynechává opalovací krém. Není překvapením, že samotné pivo vás před UV zářením neochrání - a to ani v případě, že jste již předem opálení. Marie-Estelle Roux, dermatoložka z Paříže, poskytuje na internetových stránkách Medisite.fr informace o opalování jako údajně přirozené ochraně před sluncem: "I když jste opálení, je stále nutné chránit pokožku před UV zářením. Je pravda, že postupem času jsme méně náchylní ke spálení. Zůstáváme však citliví na UVA záření. To je zodpovědné za předčasné stárnutí kůže a zvýšené riziko vzniku rakoviny."
Zdravé opálení neexistuje
Podobný názor zastává i dermatoložka Dr. med. Marianne Meli, lékařská ředitelka curyšské dermatologické praxe Dermanence: "Pivo bohužel neposkytuje ochranu před UV zářením a nikdy se nepřiblíží opalovacím krémům. Pivo jako ochrana před sluncem tedy nemá smysl. Navíc: barva je vždy známkou toho, že se kůže brání před útokem UV záření. Neexistuje nic takového jako zdravé opálení."
Nic nového pod sluncem
Pivní trend není ničím novým. Tento komentář k jednomu z výše uvedených klipů Tiktok mluví sám za sebe: "Dělali jsme to před 20 lety a ani tehdy to nebyl dobrý nápad."