Home  /  Bulletin  /  Budoucnost Twitteru

Budoucnost Twitteru

Skvělá budoucnost Twitteru Elona Muska nebude zadarmo. Zaměstnance a uživatele platformy čeká bolestná přeměna od modré fajfky k WeChatu.
09.11.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Getty Images

Mezi propouštěním a opětovným nabíráním zaměstnanců, impulzivně přijatými rozhodnutími a dodatečnými úvahami se Twitter jen pár dní po začátku Muskovy éry propadl do takového chaosu, že dokonce pracovník OSN vydal výzvu k dodržování lidských práv na této platformě. Mezi různými iniciativami, které znepokojily uživatele, když už ne OSN, si zvláštní zmínku zaslouží placené modré zaškrtnutí a všechny kontroverze, které z toho vyplynuly. Podle serveru The Verge byl Twitter Blue investorům představen jako plán, jehož cílem je do roku 2025 získat 69 milionů předplatitelů a do roku 2028 159 milionů dolarů, což jsou značné příjmy, které by společnosti umožnily snížit podíl reklamy na méně než 50 % příjmů platformy. Jestliže ještě před dvěma dny bylo možné získat modrou fajfku zdarma, po jednoduchém ověřovacím procesu, který byl rozhodně jednodušší než u jiných sociálních sítí, dnes je potřeba pouze osm dolarů - což je cena vyjednaná se Stephenem Kingem - k přístupu k řadě výhod, jako je možnost sdílení delších videí, snížení objemu reklamy na polovinu, či vyšší viditelnost ve vyhledávání.

Bohužel se  pouhých 24 hodin po spuštění placených modrých odznáčků již naplnilo to, co odborníci předpovídali - nárůst falešných účtů a spamu, což je v rozporu s hlavním účelem této funkce: odlišit veřejné osoby od podvodníků.

To je třeba případ Cadea Ondera, který si po získání proslulé modré pečetě změnil profilový obrázek a jméno, aby se vydával za Tobeyho Maguirea a oznámil Spider-Mana 4, a také případ americké herečky a komičky Kathy Griffin, která byla ze sociální sítě vykázána za to, že si provokativně změnila jméno svého účtu na Elona Muska, aniž by uvedla satirický záměr. Jde o situaci všeobecného zmatku, kterou bude třeba velmi brzy vyřešit, pokud chce Musk zabránit tomu, aby celebrity i běžní smrtelníci opustili Twitter a přesunuli se jinam a připojili se tak k osobnostem, jako jsou Jameela Jamil a Shondra Rimes, které se již v době převzetí rozhodly sociální síť na protest opustit. Jaké další změny však nepředvídatelný Musk přinese? Bude to pro Twitter úsvit úspěchu, nebo začátek konce? Pokusíme se to objasnit.

V Muskově utopii se Twitter v budoucnu stane ultimativní aplikací pro všechno a pro všechny, po vzoru WeChatu, klíčového produktu čínského technologického gigantu Tencent se stovkami milionů uživatelů. Aplikace pro zasílání zpráv, e-shop a webový prohlížeč v jedné službě, která vydělává peníze tím, že si bere procenta ze všech plateb provedených v aplikaci. „Mimo Čínu neexistuje ekvivalent WeChatu - řekl Musk během červnového setkání se zaměstnanci Twitteru - V Číně prakticky žijete na WeChatu. Pokud se nám podaří tuto situaci zopakovat s Twitterem, dosáhneme velkého úspěchu.“

Jako další reference se také nabízí TikTok, čínská platforma, která vytlačila Instagram z pozice nejoblíbenější aplikace generace Z. Twitter již nově umožňuje nahrávání videí ve vysoké kvalitě (minimálně 1080p) a přidání základního editoru videí v rámci aplikace by mu mohlo rychle umožnit získat zpět podíl na trhu, který ztratil ve prospěch TikToku, čímž by se aplikace stala atraktivnější pro tvůrce obsahu. Pokud jde o algoritmus, Twitter by opět rád aplikaci více přiblížil TikToku a nabídl možnost volby mezi automaticky generovaným kanálem prostřednictvím dat a chronologickým kanálem („Algoritmus s vámi manipuluje způsobem, který si neuvědomujete“, komentoval Musk několikrát). Namísto algoritmu, který by řídil uživatelský zážitek na platformě, se rozhodl nechat ostatní, aby si vytvořili svůj vlastní. Podle deníku Washington Post navíc Twitter nakonec pracuje na funkci, která by lidem umožnila zveřejňovat videoobsah viditelný pro ostatní uživatele pouze za poplatek, čímž by otevřel cestu pornografickým videím a postavil Muskovu sociální síť do přímé konkurence s OnlyFans.

Musk v posledních měsících zuřil nad problémem spamu a botů, který sice postihuje všechny sociální sítě bez rozdílu, ale na Twitteru je obzvlášť citelný. Cíl, aby se „všichni lidé autentizovali“, byl jedním z důvodů, proč chtěl společnost převést do soukromého vlastnictví: eliminovat tím všechny boty a snížit počet uživatelů Twitteru, aniž by nechtěně vyděsil investory, a jako možné řešení problému se okamžitě objevil blockchain. „Mám nápad na systém sociálních médií založený na blockchainu, který zahrnuje jak platby, tak krátké textové zprávy/odkazy jako Twitter,“ napsal Musk podle The Verge svému bratrovi Kimbalovi: „Budete muset zaplatit malou částku za registraci své zprávy v řetězci, což odstraní drtivou většinu spamu a botů. Nehrozí žádné mazání, takže svoboda projevu je zaručena“.

Nakonec se ale Musk zřejmě rozhodl, že to prostě fungovat nebude, alespoň prozatím ne: „Požadavky na šířku pásma a latenci nemůže síť peer-to-peer podporovat, ledaže by tito tzv. peeři byli naprosto gigantičtí, čímž by byl zmařen účel decentralizované sítě.“ Jak se bude situace vyvíjet v případě mnoha botů napadajících Twitter? Těžko říci. Každý, kdo se pokoušel bojovat proti spamu a botům, ví, že rozlišit mezi lidmi a stroji je mnohem obtížnější, než se zdá.

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best