Home  /  Bulletin  /  Geopolitika luxusu je v neustálém pohybu

Geopolitika luxusu je v neustálém pohybu

Mezi USA ohroženými recesí, zklamáním z Číny a novými obzory.
28.07.2023
Text: Josef Šlaich
Foto: Courtesy of Balenciaga

Nyní, kdy jsme podle všech ukazatelů oficiálně vstoupili do postpandemického období růstu prodeje módy, můžeme vyvodit některé první závěry o trhu s luxusem v tomto složitém historickém období. Současná etapa se vyznačuje vysokými očekáváními, která se ne vždy dají skloubit s postupující inflací. Akcie společnosti Richemont poklesly poté, co švýcarský koncern vykázal nečekané ztráty v USA, což vyvolalo obavy, nakolik může být americký trh v krátkodobém horizontu rozkolísaný. Majitel Cartieru minulé pondělí uvedl, že tržby v USA ve 2. kvartálu poklesly o 2 %, a to navzdory celkovému 19% růstu tržeb. Podobně se v prvním čtvrtletí snížily tržby společnosti Burberry na klíčovém americkém trhu, kde poptávka ze strany spotřebitelů polevila, přičemž tržby v amerických obchodech poklesly o 8 %. Ve světle shromážděných údajů se geopolitika luxusu drasticky mění a stále více se zaměřuje na Východ, ale Čína již nehraje vedoucí roli.

Přestože se průmysl luxusního zboží spoléhá na oživení v Číně, které by mělo být protiváhou poklesu ve Spojených státech (kterým stále více hrozí recese), oživení nesplňuje očekávání. Země vykázala pomalejší než očekávaný hospodářský růst, objevily se známky zpomalení spotřebitelských výdajů a míra nezaměstnanosti mladých lidí přesáhla 20 %. Podle odborníků se očekává, že světový trh s luxusním zbožím poroste v roce 2023 o 5 až 12 %, a zdá se, že poptávka v postpandemické éře nabírá na síle. Podle nové zprávy poradenské společnosti Bain zabývající se managementem, dochází ke změně trendu v zemích, které byly tradičně hnací silou tohoto odvětví. Očekává se, že trh luxury goods letos dosáhne hodnoty mezi 360 a 380 miliardami eur, zatímco v roce 2022 to bylo 345 miliard eur. Z geografického hlediska bude růst pocházet z Asie a Evropy, zatímco v USA se očekává zpomalení v důsledku rostoucí míry inflace a přetrvávající recese.

Zpráva uvádí, že pevninská Čína je po loňských lockdownech "na cestě k oživení", přičemž Hongkong a Macao, klíčové destinace čínských turistů, zaznamenaly po opětovném otevření pro pevninu výrazné zrychlení výdajů za luxus. Skutečnou "vycházející hvězdou" je však Japonsko, kde místní zákazníci trvale a loajálně utrácejí za luxusní zboží. Evropa naproti tomu v prvním čtvrtletí roku 2023 prokázala překvapivou odolnost, ale očekává se, že ji čeká "okamžik pravdy", protože příliv amerických a blízkovýchodních turistů klesá, což by mohlo ovlivnit její výkonnost ve druhé polovině roku. V Evropě je cestovní ruch stále hnacím motorem odvětví, zatímco vyhlídky rozvíjejících se mocností, jako je Indie, Korea a Brazílie, ukazují na růst, který přesahuje rámec sezónnosti a je předurčen ke změnám trhu s luxusem, jak jej dosud známe.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best