Home  /  Bulletin  /  Jak posílím svůj imunitní systém?

Jak posílím svůj imunitní systém?

S těmito 9 tipy zaženete každé nachlazení.
17.12.2022
Text: Bonnie Kruse
Foto: Getty Images

Rýma, kašel, který vám nedovolí spát, a třeštění hlavy - zní vám to povědomě? Nachlazení je nepříjemné. K zimnímu období však bohužel patří stejně jako úpal k létu. A kvůli pandemii Corony měla naše těla neobvykle dlouhou přestávku od běžné vlny chřipky - nepřišli jsme příliš do styku s ostatními.

Nyní máte dvě možnosti: Buď se smiřte s tím, že budete v zimě častěji nemocní, nebo podpořte svůj oslabený imunitní systém, abyste zůstali zdraví. Zní to dobře? Zde je devět tipů, jak posílit svou imunitu.

Jak mohu posílit svůj obranný systém? Nejlepší tipy pro silnou obranyschopnost organismu

Bakterie, plísně a viry nemají téměř žádnou šanci, pokud posílíte T lymfocyty (zkráceně T buňky) a B buňky. Tato skupina bílých krvinek hraje důležitou roli: rozpoznává patogeny, ničí je a také uvolňuje signální látky, které následně aktivují další přirozené zabijácké buňky imunitního systému.

Jak získat silný imunitní systém:

1. Vyvarujte se stresu

Maratony schůzek, žádná přestávka na oběd a duševní přetížení: Pokud tělo a duše nejsou v klidu a jsou v permanentním stresovém režimu, uvolňuje se hormon kortizol. To podporuje kardiovaskulární onemocnění a zvyšuje náchylnost k infekcím.

Zdravá rovnováha mezi pracovním a soukromým životem posiluje imunitní systém. Pro některé lidi je nyní obtížné si odpočinout, ale i pouhých deset minut několikrát denně může pomoci zajistit relaxaci. Znamená to, že:

Zařaďte do svého denního režimu malé přestávky.

Neberte si práci domů.

Delegování úkolů a schůzek - často máme větší volnost, než si myslíme, jen si ji ne vždy dovolíme.

Totéž platí pro emoce: Potlačovaný hněv, smutek nebo zášť vyvolávají stres.

Vyhraďte si pět minut denně na relaxační cvičení. Zkuste autogenní trénink, jógu nebo progresivní svalovou relaxaci.

2. Zdravá strava

Může to znít až banálně, ale je to pravda: zdravá strava je pro zdravý imunitní systém nepostradatelná. V chladném období (a nejlépe i po něm) je třeba omezit:

Alkohol: Alkoholické nápoje si dopřávejte s mírou, nebo se jim raději vyhněte úplně.

Nikotin: Kouření oslabuje imunitní systém.

Rychlé občerstvení a cukr: Studie prokázaly, že tělo reaguje na stravu s vysokým obsahem cukru a tuku podobně jako na bakteriální infekci. Bylo prokázáno, že hamburgery, chipsy a sladkosti oslabují imunitní systém.

NEZAPOMEŇTE NA VITAMÍNY

Skutečnost, že zelenina, čerstvé ovoce (zejména zdroje vitaminu C) a celozrnné výrobky jsou zdravé, není třeba vysvětlovat. Na co se však ve výživě často zapomíná, jsou vitaminy. Ty by se měly pravidelně užívat ve vhodných potravinách:

Vitamin A

Vitaminy skupiny B, jako je vitamin B1, vitamin B12, vitamin B6.

Vitamin D3

Vitamin C

Vitamin E

Mimochodem: Vyvážená strava obvykle stačí k pokrytí nejdůležitějších živin. Ve výjimečných případech mohou pomoci dobře dávkované doplňky stravy (např. přípravky s vitaminem C) nebo lék na posílení imunity. Nejlepší je, když lékař zkontroluje, zda se nejedná o nedostatek živin a zda je nutná léčba imunitního systému.

3. Posílení imunitního systému - na rostlinné a přírodní bázi

S rostlinnými potravinami lze dosáhnout mnoha úspěchů. To posiluje obranyschopnost organismu:

Zinek se nachází v rybách, mléce a luštěninách. 100 miligramů denně stačí imunitnímu systému k vytvoření protilátek proti patogenům.

Železo se nachází mimo jiné v ovesných vločkách, špenátu a kešu oříšcích.

Omega-3 mastné kyseliny působí protizánětlivě a lze je nalézt v lososu, sleďovi, konopí a lněném semínku.

Selen se nachází v houbách, zelí, ořeších, rybách, mase a čočce.

Vitamin C: Pouhých 200 miligramů může pomoci nachlazení alespoň zkrátit nebo rychle oslabit. Vědci zatím nezjistili preventivní účinek a nedostatkem vitaminu C trpí jen velmi málo lidí.

Zázvor: Někteří lidé na tento kořen přísahají. Není divu, protože štiplavé látky gingeroly v něm obsažené mohou ničit viry v krku aktivací imunitních buněk makrofágů. Zázvorový čaj tak může pomoci při prvním škrábání v krku.

Zelený čaj: třísloviny, které obsahuje, mohou ničit viry.

4. Kúra na posílení imunitního systému: Spát, spát, spát

Pro posílení imunitního systému je nezbytný dostatečný spánek. Osm hodin stačí imunitnímu systému na zotavení. I tříhodinový nedostatek spánku však může narušit normální funkci T-buněk: Studie provedená na univerzitě v Tübingenu zjistila, že obranné buňky jsou při zkráceném spánku méně schopné navázat se na patogeny. Dopřejte si proto svou zdravou dávku spánku a považujte každé brzké ulehnutí do postele za ozdravnou kúru na posílení imunitního systému.

5. Návštěvy sauny, střídavé sprchování a pravidelné cvičení

Saunování a střídavé sprchování posilují imunitní systém, protože střídání teplé a studené vody posiluje náš kardiovaskulární systém, a tím zajišťuje silnou imunitu. Totéž platí pro sport: ideální je jízda na kole, plavání nebo běhání, stejně jako silový trénink.

6. Věnujte pozornost střevní flóře

Zdravá střevní flóra je důležitá pro naši imunitní obranu, protože eliminuje choroboplodné zárodky. K tomu je nezbytná správná strava. Vědci dokonce předpokládají souvislost mezi nevyváženou střevní flórou a alergiemi.

Tip: Sekundární rostlinné sloučeniny v bobulích mohou chránit před chorobami. Rybíz, borůvky a další jsou navíc prospěšné pro celý organismus, protože mají antioxidační účinky. Jako antagonisté volných radikálů zabraňují antioxidanty (jsou obsaženy také v betakarotenu nebo zinku) poškození buněk.

7. Dostatečně pijte

Bakterie a viry to mají při suchých sliznicích snadné, protože se nemohou dostatečně rychle odstranit. Dostatek tekutin (dva až tři litry denně) tak zabrání usazení nezvaných hostů. Nemáte chuť pít vodu? Pak sáhněte po neslazených čajích.

8. Orgasmy posilují imunitní systém

Orgasmus posiluje imunitní systém (a dodává dobrou náladu). Vědci z Wilkesovy univerzity v americkém státě Pensylvánie zjistili, že sex dvakrát týdně může vést k 60procentnímu zvýšení imunity. Ať už to děláte sami, nebo máte sex s někým jiným: chce to pořádný ohňostroj!


9. Čerstvý vzduch a vitamín D

V Japonsku je lesní terapie uznávanou formou léčby. V japonské studii byl u testovaných osob zjištěn zvýšený počet imunitních buněk. Ale ať už jste v lese, v parku nebo na procházce kolem bloku: čerstvý vzduch posiluje imunitní systém a sluneční světlo zvyšuje počet T-buněk, které jsou pro imunitní systém tak důležité.

Proč je vitamin D důležitý?

Vitamin D je jedním z důležitých vitaminů pro stabilitu kostí. Vitamin D podporuje vstřebávání vápníku a fosfátů ze střeva a jejich ukládání v kostech. Ve vzácných případech může nedostatek vitaminu D vést k onemocnění kostí křivicí.

Tablety s vitaminem D - ano či ne?

Podle Institutu Roberta Kocha si tělo až 90 % potřebného vitaminu D vyrábí samo v kůži - ale pouze za pomoci slunečního záření, tedy UV záření. Vitamin D lze získat pouze tehdy, pokud trávíte čas venku. Světlé pokoje nestačí. Hladinu vitaminu D mohou zvýšit léky nebo doplněk stravy - jsou však doplňky stravy užitečné?

Skutečnost je taková, že tvorba vitaminu D je obvykle dostatečná, pokud pravidelně trávíte čas venku. Tělo si vitamin ukládá do tuků a svalů, aby mohlo přečkat zimu se zásobami. Pokud máte stále obavy z nedostatku, měli byste se poradit se svým lékařem a doplňky stravy s vitaminem D užívat až po konzultaci.

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best