Velká skupina lidí - většinou žen - oblečená celá v bílém, vedená mužem silně připomínajícím podobu Ježíše: bílé roucho, dlouhé hnědé rozevláté vlasy.
Domnělým Ježíšem je filmová a popová hvězda Jared Leto. Leto prorazil v Hollywoodu v polovině 90. let v seriálu My So-Called Life. Následovaly role v kultovních filmech jako Fight Club nebo American Psycho. Herectví mu však nestačilo, a tak se svým bratrem Shannonem založil alternativní rockovou skupinu Thirty Seconds To Mars.
Za 20 let si Leto vybudoval věrné fanoušky, kteří si říkají The Echelon. A právě pro ně kapela uspořádala třídenní setkání Mars Island na soukromém ostrově v Chorvatsku. Ten se konal poprvé v roce 2019, přičemž kapela pořádá jakýsi letní tábor v Malibu již od roku 2015. V Chorvatsku však celá věc nabrala poněkud bizarní podobu: Leto vystoupil s vizáží Mesiáše, obklopen stovkami fanoušků, všichni zcela v bílém.
72 hodin za 6700 dolarů
Po tři dny fanoušci společně provozovali jógu, lezli, plavali a veslovali, tísnili se u táboráku a poslouchali Jaredův hlas. To vše za výhodnou cenu 995 amerických dolarů - bez cestovních výdajů. Ti, kteří však chtěli zažít skutečnou spirituální misi, zaplatili až 6499 dolarů. Za tuto částku se uskutečnil tzv. glamping (luxusní kempování) a soukromá beseda s Letem. Podle jejich vlastních informací se na " Mars Island" sešlo asi 600 příznivců.
Oficiální popis projektu Mars Island je následující: „Odpočiňte si a relaxujte při józe pod stromy, zaplavte si v bazénu, sledujte půlnoční představení nebo se dívejte na hvězdy a zažijte dvě komorní vystoupení kapely Thirty Seconds To Mars. Mars Island je zážitek, jako žádný jiný.“
Propracovaný PR trik, nebo zárodek kultu?
Kapela zveřejnila na Twitteru fotografie z víkendu s popiskem: „Ano, tohle je kult“. Se slovem „kult“ si pohrávají už léta. Leto v rozhovoru pro New York Times uvedl, že jeden novinář kdysi poznamenal, že má „kult“. Pokračoval: „Nesnáším slovo 'fanoušek', připadá mi pejorativní. Protože máme tento kult, tuto rodinu, tyto věřící, kteří tomu rozumějí, zdá se mi vhodné, aby pro ně existovalo jméno, které se pro ně hodí.“
„To, co začalo jako hezké rčení pro propagační materiály a PR, se nakonec stalo skutečností“, píše časopis Blend Magazine. Protože každý, kdo má takový vliv jako Leto (na Instagramu ho sleduje 10,9 milionu lidí), může taky založit kult. Ať už záměrně, nebo ne: „Pokud to vypadá jako sekta a chová se to jako sekta, může to být sekta,“ píše Blend.
Fanouškům se kultovní image kapely zalíbila. Na sociálních sítích se o Letovi mluví jako o guru, Ježíši, mesiáši a prorokovi. Jsou hrdí na to, že jsou součástí tohoto „kultu“. Jedna z fanynek dokonce píše, že byla tak vyčerpaná z několikahodinového čekání v horku, že se focení nezúčastnila, jen aby nezničila Letovu kreativní vizi.
Pokud budete hledat informace o "ostrově Mars" na internetu, najdete zaheslované webové stránky a uzavřené skupiny na Facebooku. Kromě fotografií fanoušků se o událostech na Mars Island moc informací nedostane. Jedno je však jisté: fanoušci 30STM jsou do vzhledu Jareda Leta, jeho postavy a hudby zamilovaní. Zbožňují ho a nebojí se zaplatit několik tisíc dolarů za setkání se zpěvákem hitu Walk On Water na odlehlém ostrově ve Středozemním moři.
Letos kapela 30STM zvýšila ceny, fanoušci zaplatili mezi 1699 a 7199 dolarů. Víkend se měl konat i letos v srpnu, ale byl zrušen kvůli Covidu a válce na Ukrajině. Fanoušci dostanou své peníze zpět.