Home  /  Bulletin  /  Kam směřuje módní průmysl v éře po Twitteru?

Kam směřuje módní průmysl v éře po Twitteru?

Alternativy k Muskovým paradoxům, od Tumblru po Mastodon.
24.11.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Getty Images

Je to oficiální: módní průmysl není v době Elona Muska fanouškem Twitteru. Důvod? Zakladatel společnosti Tesla za necelý měsíc propustil polovinu zaměstnanců, přepracoval systém ověřování platformy tím, že uživatelům umožnil platit 8 dolarů měsíčně za modré razítko, a poté tuto funkci pozastavil kvůli množícím se falešným účtům, sám sebe označil za „zastánce svobody projevu“ poté, co snížil moderátorský tým společnosti na polovinu. Před necelými čtrnácti dny proto platformu opustila Gigi Hadid, která ji označila za „žumpu nenávisti a fanatismu“, krátce poté, co Balenciaga jako první luxusní módní dům smazala svůj účet a vzdala se více než 950 000 sledujících.

O dva dny později oznámila společnost Macy's, že stáhne své reklamy z aplikace, a připojila se tak ke společnostem mimo módní průmysl, jako jsou General Motors, Dyson a Reuters, zatímco reklamní holding Omnicom dokonce instruoval své klienty, aby na Twitteru neprodávali. Velký okruh módních nadšenců, kteří se na této platformě scházeli, aby v reálném čase kritizovali a komentovali módní přehlídky, oděvy a outfity, možná bude muset brzy uzavřít své dveře a přesunout se na nový, méně problematický, ale stejně útulný digitální ostrov.

Přestože ústřední postavení Twitteru v oblasti módy s nástupem zajímavějších platforem, jako je Instagram, TikTok a někdy i Pinterest, klesá, značkám stačí hrstka tweetů, aby zvýšily dosah svého nejnovějšího marketingového počinu nebo uvedení produktu na trh. Aplikace se však ukázala jako méně okázalá, ale o to autentičtější alternativa, kterou brzy zaplnila různorodá skupina kacířů a zasvěcenců z oboru, od kousavých výroků Vanessy Friedman až po jasnozřivé analýzy Rachel Tashjian. Společenský portál, který je více než jiné zaměřen na komunitu a který právě ve svých krátkých zprávách oživuje debaty a výměny názorů, což je vlastnost, kterou jiné aplikace, zaměřené více na obraz než na slova, nemají. V éře TikToku značky jako Cartier, Louis Vuitton, a dokonce i Balenciaga zvýšily své investice do této platformy, než se po Muskově nástupu stáhly.

Tumblr mezitím začal zveřejňovat návrhy, jak přilákat lidi zpět na mikroblogovací stránky, včetně opětovného vkládání aktů, které kdysi rozhodly o jeho úspěchu, někdo zkoušel Reddit, někdo LinkedIn, a jiní poukazovali na to, že pokud by facebookové skupiny nebyly do této chvíle odsunuty do starého železa, staly by se přirozenými náhražkami Twitteru. Někteří se místo toho obrátili na Mastodon, mladou open-source platformu, která od počátku Muskovy éry přivítala více než milion trosečníků. Mastodon, který v roce 2016 založil Eugen Rochko pod praporem svobody projevu, není odpovědný žádné velké technologické firmě, nemá žádnou reklamu a žije z příspěvků uživatelů: zkrátka je to zřejmě utopická verze Twitteru a podle Vogue Business už začínají vznikat nové servery (nebo jejich instance), které se starají o nováčky, včetně módních uprchlíků, jako je Journal. Host nebo FashionSocial.host.

V tuto chvíli není jasné, jaký bude další osud Twitteru nebo Mastodonu, ani se neví, zda nás další Muskovy neuvážené kroky nedonutí k exodu, rozhodně v tuto chvíli Rochkova platforma nabízí o jedno místo k šíření informací více. Přesto je historie plná aplikací, které se zrodily s předpovědí, že způsobí revoluci v prostředí sociálních médií (říká vám něco Clubhouse?), a které pak po letmém vrcholu všeobecného nadšení upadly v zapomnění.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best