Home  /  Bulletin  /  Mohou míče vyrobené společností adidas pro Světový pohár změnit sport?

Mohou míče vyrobené společností adidas pro Světový pohár změnit sport?

Mistrovství světa ve fotbale pokaždé znamená nový krok ve vývoji fotbalového míče, ale ještě nikdy předtím nedošlo na mistrovství světa k definitivní revoluci ve způsobu, jakým vnímáme fotbal.
11.12.2022
Text: Alex Mayer
Foto: FIFA

Míč Al Rihla, čtrnáctý míč vyrobený společností adidas pro mistrovství světa ve fotbale, je navržen tak, aby se pohyboval vzduchem rychleji než jakýkoli jiný míč určený pro mistrovství světa a podporoval tak maximální rychlost hry. Další potvrzení toho, jak moc se tento míč liší od ostatních, přišlo během zkoumání zápasu při portugalské výhře 1:0 nad Uruguayí, kdy bylo zjištěno, že nedošlo k žádnému dotyku Cristiana Ronalda, a gól by tedy měl být uznán Brunovi Fernandesovi, a později při kvalifikačním gólu Japonska, kdy senzory ukázaly, že míč byl stále na hřišti. Nikdy předtím nám míč nedokázal poskytnout tolik informací v reálném čase, a to dokonce tak dalece, aby určil možné doteky či nedoteky hráče. Zkrátka, toto mistrovství světa mělo nelehký úkol nás překvapit, a zásluhu či vinu na tom nese i Al Rihla, míč, který je třeba před každým zápasem alespoň 30 minut nabíjet, aby se co nejlépe využily jeho nekonečné možnosti.

Barevný míč vyrobený německou značkou má vnější polyuretanový povrch s několika díly, které jsou vždy tepelně spojeny, aby švy nijak nezměnily jeho trajektorii. To, co jej činí odlišným a skvělou zbraní do budoucna, se však skrývá uvnitř, kde jsou dva senzory, které sledují jakýkoli pohyb, trajektorii, rychlost a dotyk při dopadu míče a vysílají signály do speciálně vytvořeného sledovacího systému. Zásluhu na tom nemá pouze adidas, ale také další německá společnost KINEXON, která se postarala o technologickou část a vyvinula tyto dva senzory o celkové hmotnosti 14 gramů.

Výzvou, před kterou FIFA stojí, je skutečně využití odborných znalostí společnosti KINEXON v oblasti inovací sledování nejen pro potřeby hry. Ale také zlepšit způsob, jakým mohou kluby a hráči získávat informace o zdraví a rozvoji, a také způsob, jakým je sport prezentován fanouškům po celém světě, a přivést fotbal do nového tisíciletí nadobro. Pokud by se i ostatní ligy rozhodly zavést míče s touto technologií, bylo by k dispozici mnohem více informací, které by trenérům a jejich zaměstnancům poskytly nové možnosti při formování týmů a taktiky.

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best