Během prázdnin cestuje mnoho 4echů se svými vozidly do zahraničí. V některých zemích platí zvláštní dopravní předpisy. Podívejme se na některé z nich.
Kypr: Žádné jídlo v autě
Každý má nějakého známého, u kterého je jídlo v autě přísně zakázáno, jeho strach z rozlití je příliš velký a důvěra v přátele příliš malá. Kypr nechce, aby tato okolnost ohrozila přátelství, a proto jídlo v autě zásadně zakázal. Kdo na Kypru jí nebo pije v autě, zaplatí 85 eur - i když je auto zaparkované.
Itálie: V noci je třeba věnovat zvláštní pozornost
V Itálii platí v noci stejná pravidla silničního provozu jako ve dne, ale pokuty jsou o třetinu vyšší než ve dne. Pokud pojedete mezi 22. hodinou večerní a 7. hodinou ranní příliš rychle a zachytí vás rychlostní radar, zaplatíte mnohem více, než kdybyste se stejného dopravního přestupku dopustili ve dne.
Španělsko: Happy hour pro pokuty
Polední odpočinek neboli siesta je ve španělské kultuře hluboce zakořeněn. I proto mohou být řidiči na čerpacích stanicích pokutováni za příliš hlasitý poslech hudby. Ti, kteří ji nedodržují, budou pokutováni. Ve Španělsku to však platí jen napůl - alespoň pokud zaplatíte včas. Ti, kteří zaplatí své dluhy do 20 dnů, dostanou 50 procentní slevu.
Řecko: Smím parkovat, nebo ne?
Stejně jako v Česku platí i v Řecku dva různé zákazy pro zastavení. Na rozdíl od České republiky se však nejedná o to, zda smíte zastavit jen na krátkou dobu, nebo vůbec. Rozhodující je roční období. Pokud je zde značka zákazu zastavení s jednou svislou čarou, je parkování zakázáno v lichých měsících; pokud je zde značka se dvěma svislými čarami, je parkování zakázáno v sudých měsících.
Velká Británie: Nákladné kaluže
Je známo, že v Anglii hodně prší, takže louže u silnice jsou na denním pořádku. Každý, kdo některou z těchto louží projede a namočí kolemjdoucí, riskuje pokutu. V praxi by však toto riziko nemělo být příliš velké. Tam, kde není dopravní kamera, bude pravděpodobně obtížné přestupek prokázat. Apropos: V Anglii jsou pokuty platné pouze tehdy, pokud je udělí osoba v uniformě a čepici.
Francie: Převrácený svět na kruhových objezdech
Značení ve francouzském silničním provozu může být někdy trochu zavádějící. Na značkách se například tu a tam dočtete, že na kruhovém objezdu máte přednost v jízdě; ve většině případů tomu tak ale není. Ve Francii mají právo přednosti v jízdě auta, která na kruhový objezd vjíždějí, nikoli auta, která na něm již stojí.
Rakousko: Spolupráce má cenu zlata
Rakouská policie netouží po zbytečné práci. Proto má náš soused takzvanou "daň z modrého světla". Pokud dva účastníci nehody zavolají policii, ačkoli si mohli jednoduše vyměnit údaje, dostanou pokutu 36 franků. Pro srovnání, jízda po dálnici bez dálniční známky stojí 120 eur.
V Evropě již existuje řada kuriózních dopravních předpisů, jejichž účel lze chápat různě. Mimo Evropu jsou však věci ještě kurióznější: dopravní předpisy opouštějí oblast kuriozit a stále více se přibližují absurditě.
USA: Černá auta přinášejí smůlu
Spojené státy jsou obrovskou zemí a zároveň domovem mnoha kuriózních a někdy absurdních dopravních předpisů. Například v Coloradu nesmí v neděli jezdit žádná černá auta. Tento zákon je však jen reliktem minulosti, který se již téměř nedodržuje. Alkohol za volantem je v USA nepřekvapivě také zakázán, ale alkohol v zavazadlovém prostoru není problém: otevřené lahve s alkoholem jsou v USA povoleny pouze v zavazadlovém prostoru.
Austrálie: Ruce na volantu
Učitel autoškoly to svým studentům neúnavně vtlouká do hlavy: obě ruce patří za volant za všech okolností. Přesto to málokdo dělá. V Austrálii je to jinak, tam je zakázáno nechat ruku viset z okénka - pokud nechcete něco signalizovat jinému účastníkovi silničního provozu.
Jihoafrická republika: Místo pravidla pro přednost zprava tu maji přednost zvířata
V Jihoafrické republice jsou zvířata v přírodě a v přírodních rezervacích považována za rovnocenné účastníky silničního provozu. A mají právo přednosti v jízdě. Pokud tedy na silnici potkáte lva, je lepší ho nerušit.