Fanoušek, který předminulý víkend hodil na Cardi B drink, zatímco rapperka vystupovala na pódiu v Las Vegas, nečekal, že umělkyně na jeho hod zareaguje stejně razantně, ale Cardi B dlouho neváhala, než zamířila a hodila mikrofon směrem k jeho hlavě. Případ newyorské rapperky, kterou nyní účastnice koncertu žaluje za ublížení na zdraví, je jen posledním z mnoha útoků, které umělci a zpěváci na pódiu utrpěli.
V posledních měsících se házení předmětů na umělce zřejmě stalo novou oblíbenou zábavou veřejnosti, což je trend, který již měl za následek několik zranění a stejně tolik stížností v rámci fanouškovských základen některých nejznámějších světových hudebních umělců.
Postpandemické publikum
Od Harryho Stylese přes Drakea, Adele a nyní i Baby K, která byla právě nucena zrušit všechny termíny turné po incidentu s fanouškem na pondělním koncertě v Teramu, si na chování svého publika stěžuje stále více zpěváků.
Někteří by si snad mohli myslet, že chaos a rozruch, který vzniká během koncertu, je nedílnou součástí zábavy, a tedy neotřesitelným doplňkem zážitku, jako když bylo v ne tak vzdáleném počátku devadesátých let minulého století módou házet po hercích otrhaná rajčata - odtud pochází název služby pro hodnocení filmů Rotten Tomatoes. Nedávné příklady zpěváků, které fanoušci udeřili, však spíše podtrhují zjevný nedostatek slušného chování postpandemického publika.
Průvodce koncertní etiketou
Kromě případu Cardi B, rozdováděného fanouška a mikrofonu, který se nyní absurdně ocitl v dražbě, zasáhl letos v létě letící předmět další americkou umělkyni, a to s mnohem horšími následky než Cardi B. V červnu letošního roku během newyorského koncertu zpěvačky a skladatelky Bebe Rexhy napadlo jednoho z diváků, že by mohlo být vtipné po ní hodit telefon, a namířil ho do obličeje umělkyně, kterou zasáhl do oka a ránu jí musel zašít a ošetřit lékařský personál přítomný na místě.
Odpovědná osoba byla zatčena a uvedla, že si myslela, že toto gesto bude vtipné. Ve dnech následujících po zatčení tohoto diváka se totéž stalo Pink v Londýně, která se během obou koncertů v anglickém hlavním městě ocitla na podiu současně s velmi podivnými předměty, od koláče sýra brie, po popel matky jednoho z jejích fanoušků.
K epizodám nečekaných a neblahých hodů v případě světových turné patří i případ Harryho Stylese, který byl v Los Angeles zasažen bonbónem, ve Vídni lahví s vodou, v New Yorku kuřecími nugetkami a v Cardiffu jemnější, ale stále potenciálně nebezpečnou kyticí květin, stejně jako případ Taylor Swift, oblíbeného terče charakteristických náramků, které swifties nosí během svých vystoupení. V tomto posledním případě se však iniciativní fanoušci chopili práce a vytvořili pro všechny návštěvníky koncertů Concert Etiquette Guide.
Umělci jsou tímto alarmujícím trendem opravdu znepokojeni, a to natolik, že se cítí nuceni otevřeně oslovit své fanoušky. Zpěvák a producent Charlie Puth to zkusil po dobrém a požádal své příznivce na Twitteru, aby si užili show a nikomu neubližovali, zatímco britská zpěvačka a skladatelka Adele se během koncertu v Las Vegas vyjádřila jasně. Vyzbrojena dělem střílejícím z triček prohlásila: „Have you noticed how people are forgotting fucking show etiquette at the moment and just throwing shit on stage? I fucking dare you, I dare you to throw something at me. I'll fucking kill you.“
Koncertní nezdvořilost
Koneckonců jde skutečně o pravidla slušného chování, protože ačkoli pocit strachu, který v roce 2020 prostoupil naši společnost, motivoval mnohé k tomu, aby se naučili čelit každému dni s větším optimismem, nedávné studie ukazují, že lidé jsou méně slušní než dříve.
Psychologický výzkum Calgarské univerzity, zveřejněný online v časopise The Conversation, jej nazývá postpandemická nezdvořilost, což je koloběh frustrace a nelibosti, který sdílíme všichni a který se nejčastěji objevuje ve vzájemných interakcích lidí, zejména zákazníků v relaxačních a volnočasových prostorách.
V případě koncertů je to také příval adrenalinu, který se diváků zmocní, když spatří své idoly, a následný příval energie, který je nutí jednat impulzivně a iracionálně a snažit se s nimi komunikovat. Umět navázat silný emocionální vztah s posluchači je pro úspěch umělce nezbytné, ale když je vyvolanou reakcí násilí, jak se má chovat? Jedna věc je jít si zařádit na koncert metalové skupiny Slipknot, druhá věc je jít si poslechnout Taylor Swift, jak zpívá Love Story.