Home  /  Entertainment  /  Barbie, Oppenheimer a film ve službách módy

Barbie, Oppenheimer a film ve službách módy

Co nám úspěch filmů Grety Gerwig a Christopera Nolana napovídá o turbulentním soužití módního a filmového průmyslu?
04.08.2023
Text: Josef Šlaich
Foto: Universal Pictures

To, že se móda a film stále více propojují, není žádná novinka. Na červených kobercích i mimo ně jsou dnes velké módní značky oblíbenými sponzory celebrit, které mají za úkol přiblížit široké veřejnosti svět, který by byl jinak pro mnohé nedosažitelný. Abychom to pochopili, stačí si vzpomenout na křečovitou úzkost, s níž sledujeme předávání Oscarů jen proto, abychom posoudili vzhled hvězd přítomných na ceremoniálu, ale také na dopad, který bude mít stávka scénáristů a herců na módní průmysl v příštích měsících.

Skutečně jde o velmi těsný vztah, do kterého jsou však diváci a pozorovatelé zapojeni pasivně, jako bezmocní diváci přehlídky hvězd v outfitech, z jejichž ceny by se mnohým z nás zatočila hlava. Ale co kdyby film sehrál ve světě módy nějakou aktivnější roli?

ěco podobného jsme viděli už loni, kdy se po uvedení filmu Minions 2 - How Crane Gets Naughty do kin zrodil společenský fenomén přezdívaný Gentleminions, tedy skupinky mladých lidí ve věku 13 až 17 let, kteří se hrnuli do amerických kin na film studia Dreamworks oblečeni výhradně v obleku a kravatě. Jestliže se tehdy celá věc promítla především do společenského fenoménu, nedávný Barbienheimer měl v kinech i mimo ně zcela jiný dopad. Jestliže stejně jako v případě Minionů i filmy Grety Gerwig a Christophera Nolana přivedly do kin tisíce tematicky oděných lidí, tak v případě těchto dvou filmů se podařilo spíše rozdmýchat touhy a konzumní potřeby těch, kteří v kině možná ani nebyli. 

Jak uvedl deník The Guardian, pro obchodní dům John Lewis se uvedení filmu Oppenheimer shodovalo s 21 procentním nárůstem prodeje kloboků fedora a tradiční londýnská kloboučnická firma Herbert Johnson zaznamenala citelný nárůst požadavků ze strany mladší populace. Ačkoli představa, že bychom se chtěli oblékat jako otec atomové bomby, rozhodně není nijak zvlášť přitažlivá, část zásluh na tomto náhlém zájmu o oblečení amerického fyzika má kostýmní výtvarnice Ellen Mirojnick. „Vidím Oppenheimera jako rockovou hvězdu,“ řekla deníku The Guardian. „Velmi dbal na svůj vzhled. Byl nezapomenutelný. Ztělesňoval sílu komunikace jako nikdo jiný.“ Tvorba postavy, kterou skvěle ztvárnil Cillian Murphy, byl dlouhý a složitý proces - do té míry, že Nolan a Mirojnick angažovali tři různé řemeslníky, než konečně našli toho, který byl schopen vytvořit dokonalou fedoru.

V článku zveřejněném v časopise TheWrap vypráví Jeremy Fuster o zákulisí reklamní kampaně, která byla interně nazvána Operation Barbie Summer a která začala loni v lednu a zapojilo se do ní více než 22 různých módních značek, od Zary po Balmain. „Naším cílem bylo ukázat všem, že Barbie je víc než jen film s Barbie,“ řekl spoluprezident Warner Group Michael De Luca a popsal proces, který z obyčejného filmu udělal fenomén životního stylu schopný skutečně ovlivnit spotřebu v oblasti módy. 

Podle společnosti Stileo zaznamenaly prokliky na produkty s označením Barbie na platformě v posledních týdnech 450 procentní nárůst, zatímco v posledních dnech zaznamenalo použití růžové jako barevného filtru 9,1 procentní nárůst ve všech módních kategoriích. Barbiecore, rozhodně není vynálezem Mattela a Warnerova týmu, ale má spíše kořeny v něčem, co existuje - vzpomeňte si na Valentino Pink PP Collection - přitom se mu však podařilo vytvořit z něj popkulturní fenomén.

Pokud však lze úspěch Grety Gerwin považovat za přínos pro průmysl panenek, který by měl do roku 2027 dosáhnout 14 miliard dolarů, lze ho také považovat za ctnostný příklad spolupráce mezi módou a filmem, konstruktivního vztahu dvou světů, které si často navzájem vyměňují jen zbytečnosti a které by naopak v době vzájemného strádání měly všechny prostředky k tomu, aby si byly vzájemnou ekonomickou oporou.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best