Home  /  Entertainment  /  Jaká budoucnost čeká herní fotbal po ukončení spolupráce mezi EA Sports a FIFA ?
Fifa Football EA SPORTS

Jaká budoucnost čeká herní fotbal po ukončení spolupráce mezi EA Sports a FIFA ?

Blíží se konec jedné velké éry. Partnerství mezi společnostmi EA Sports a FIFA oficiálně končí poté, co se obě strany nedohodly na prodloužení obchodního vztahu. Současná smlouva vyprší po příštím mistrovství světa ve fotbale žen v roce 2023.
20.07.2022
Text: Jakub Pástor
Foto: EA SPORTS

Měsíce napjatých jednání mezi výrobcem videoher Electronic Arts a FIFA, celosvětovým řídícím orgánem fotbalu, skončilo před několika týdny bez dohody o prodloužení partnerství, které vytvořilo nejenom jednu z nejpopulárnějších videoher, ale také kulturní fenomén. Současná dohoda, jež měla skončit po letošním mistrovství světa v Kataru, byla nakonec upravena tak, aby platila až do mistrovství světa žen příští rok v létě. Po skončení tohoto turnaje si podle společnosti bude muset 150 milionů hráčů videoher FIFA zvyknout na nový název série: EA Sports FC.  

Ukončení spolupráce se rýsovalo už několik měsíců. Ačkoli jádro sporu spočívalo zejména v rozdílných finančních očekáváních – FIFA požadovala nejméně dvojnásobek současných 150 milionů dolarů, které ročně dostává od EA Sports – rychle se ukázalo, že existují také rozdílná očekávání ohledně toho, co by měla nová dohoda obsahovat. Ta poslední byla podepsána před deseti lety, ale uplynulé roky byly poznamenány nejen velkými technologickými změnami, ale možná taktéž ještě většími otřesy ve FIFA, která se po rozsáhlém korupčním skandálu v roce 2015 téměř zhroutila.  

Protože si EA stále ponechá mnoho licencí na hráče, týmy a stadiony, rozvázání spolupráce s FIFA by mohlo vést ke změnám, které by mohly fanouškům přinést vylepšení a funkce, které si přáli vidět už několik let. Na druhou stranu má FIFA možnost navázat spolupráci s jiným vydavatelem, který může v tomto žánru způsobit revoluci.

FIFA bude vždycky mnohem větší než herní série, která dala fotbalovým fanouškům možnost vyzkoušet si hraní za své oblíbené hráče. Samotné jméno značky nepochybně přiláká obrovskou hráčskou základnu a vztah, který FIFA sdílí s hráči a týmy hry, znamená, že má možnost vytvořit realističtější hru. V posledních několika letech byly tituly FIFA kritizovány za to, že se zaměřují spíše na peněžní zisk než na offline herní režimy, a to bude muset FIFA změnit. Komerční úspěch hry byl do značné míry postaven na schopnosti EA využívat sezónnost fotbalu. Společnost často prováděla v nabídce jen kosmetické změny – například známého hráče v dresu jeho nového týmu nebo klub, který postoupil z nižší divize - a zároveň ji každoročně prezentovala jako zcela nový produkt.  

Největší změnou ve hře bude to, že se v ní nebude objevovat samotné mistrovství světa a další události spadající FIFA, ačkoli většinu hráčů a klubů bude stále možné používat. Přesto jde o pozoruhodnou změnu značky pro sérii, která za posledních 20 let údajně vygenerovala tržby přesahující 20 miliard dolarů. FIFA tedy stojí před nezáviděníhodným úkolem vytvořit sérii, která by byla technicky solidní a zároveň dostatečně atraktivní na to, aby předčila sérii, které se do dnešního dne prodalo více než 325 milionů her.

FIFA FOOTBALL EA SPORTS

Nadcházející fotbalová hra EA bez FIFA bude mít stále "více než 300 individuálních licencovaných partnerů, kteří hráčům poskytnou přístup k více než 19 000 sportovců v 700 týmech, na 100 stadionech a ve více než 30 ligách po celém světě." Mezi tyto partnery patří významné mezinárodní ligy, jako je Premier League, LaLiga, Bundesliga a další. Vzhledem k tomu, že se série zdá být na správné cestě i z hlediska hratelnosti, může se rozhodnutí nenaletět na taktiku FIFA jevit jako dobrý tah. Již několik klubů a značek, včetně Nike i Adidas, se nechalo slyšet, že budou aktivně spolupracovat s EA Sports na tvorbě dalšího obsahu pro tuto sérii.

"Šlo skutečně o to, jak můžeme udělat více pro hráče, více pro fanoušky, jak jim můžeme nabídnout více způsobů hraní, jak můžeme do hry zapojit více partnerů, jak můžeme expandovat za hranice tradiční hry," prohlásil Andrew Wilson, generální ředitel společnosti EA. "V podstatě to, co od FIFA dostáváme v roce, kdy se nehraje mistrovství světa, jsou čtyři písmena na přední straně krabice, a to ve světě, kde většina lidí už krabici ani nevidí, protože si hru kupují digitálně," řekl údajně Wilson zaměstnancům na listopadové poradě.  

Ztráta licence FIFA ze strany EA Sports nemusí mít takový negativní dopad, jak se zdá, ale má potenciál oživit prostředí fotbalových her. FIFA 23 sice znamená konec jedné éry, ale rozvázání spolupráce mezi EA Sports a FIFA může být přesně to, co fanoušci potřebují, aby získali hry, které budou dokonale vystihovat jejich touhy.

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best