Jde o způsob, jak se s lehkostí představit světu prostřednictvím zvířete, symbolu, imaginární postavy, která nejlépe reprezentuje národ, jenž pořádá mistrovství světa. Nebylo tomu tak ale vždy. Na prvním mistrovství světa totiž žádný maskot nebyl, ten se pak objevil až v roce 1966 v Anglii se lvem Williem. A od té chvíle se z něj stal netrpělivě očekávaný a již navždy neopomenutelný zvyk.
Tak tomu bylo i v Kataru, který pro letošní ročník 2022 představil La'eeba, postavu připomínající klasickou bílou kefíju, jejíž jméno má v sobě zakódován odkaz na superzkušeného fotbalistu. Jeho vzhled je však nepopsatelný, náměstek generálního ředitele pro marketing Kataru Khalid Ali Al Mawlawi vyzval všechny, aby si sami představili, jak by mohl vypadat. Roztomilý La'eeb je tak dědicem maskotů narozených od roku 1966 do současnosti.
Willie the Lion of England 1966

Otcem všech maskotů mistrovství světa byl Willie na mistrovství světa v Anglii v roce 1966. Představoval lva, symbol britské vlasti. Měl na sobě fotbalový úbor v barvách britské vlajky. Willieho navrhl Reg Hoye, anglický reklamní umělec, který také ilustroval několik dětských knih spisovatelky Enid Blyton. Použití lva jako maskota je také poctou jeho synovi jménem Leo. Postavička přinesla Anglii velké štěstí a ta v ní vyhrála své první a zatím jediné mistrovství světa.
Juanito, Mexiko 1970

Anglický nápad měl velký úspěch, a tak byl zopakován v Mexiku v roce 1970. Maskot tohoto ročníku mistrovství světa se jmenoval Juanito a představoval mladého chlapce s klasickým mexickým sombrerem na hlavě a v oblečení ve stylu trikolóry. Autorem byl Juan Gonzalez Martinez, reklamní grafik, který se snažil bezstarostnou podobou Juanita zachytit zábavného ducha fotbalu.
Tip a Tap, Německo 1974

Jako symbol mistrovství světa v Německu v roce 1974 jsou zde Tip a Tap, dva chlapci, jeden blonďák a jeden brunet, v dresu německého národního týmu. Na jednom dresu byla písmena WM, tedy Weltmeisterschaft, německy "Světový pohár", na druhém pak číslo 74 na přední straně, které připomínalo rok konání akce. Autorem výtvoru byl Horst Schafer, designér, který ilustroval i plakát k mistrovství světa. Jeho nápadem bylo možná znázornit pomocí dvou chlapců tak blízko sebe spojení mezi západním a východním Německem.
Gauchito, Argentina 1978

Maskotem Argentiny na mistrovství světa v roce 78 byl Gauchito (malý chlapec) v klasických barvách Albiceleste, se sombrerem, žlutou mašlí kolem krku na počest svátku Sol de Mayo a s typickým argentinským bičem. Toto jihoamerické dítě bylo dítětem Nestora Cordoby, kreslíře, který byl součástí animačního studia Manuela Garcii Ferreho, muže, který vytvořil Anteojito; dětský časopis, který byl v Argentině velmi populární.
Naranjito, Španělsko 1982

Na mistrovství světa ve Španělsku v roce 82, které bylo pro Itálii tak důležité, už nebyl maskotem člověk jako v předchozích třech ročnících, ale citrusový plod, symbol Pyrenejského poloostrova: pomeranč. Jmenoval se Naranjito a nosil výstroj Red Furies. Tento roztomilý pomeranč byl nápadem designérů Maríi Dolores Salto a José Maríi Martína Pacheca, kteří představili citrusový plod, aby se vyhnuli všednosti býka jako symbolu Španělska.
Piqué, Mexiko 1986

V návaznosti na téma ovoce a zeleniny se v Mexiku 1986 objevil také typický kulinářský produkt hostitelské země. Byl to Piqué, paprička jalapeño, která znázorňovala všechny typické znaky mexického muže: dlouhý knír a sombrero. Její název navíc ve španělštině znamená pálivý. Tento "populární" nápad Segunda Pereze a Emmy Rosy Ramirez Valle se však příliš nelíbil, protože Piqué se nakonec dočkal mnoha rasistických urážek.
Ciao, Itálie 1990

Totální revoluce však nastala na mistrovství světa v Itálii '90. Žádné zvíře, člověk nebo ovoce, ale stylizovaný fotbalista z krychlových útvarů v barvách italské vlajky s míčem místo hlavy. Jmenoval se Ciao a byl vybrán na základě ankety, kterou Italové každý týden prováděli na kuponu Totocalcio. Vytvořil ho Lucio Boscardin, umělec, který v několika rozhovorech uvedl, že inspiraci dostal při čekání v autě ve frontě na semaforu. Právě zelená, žlutá a červená světla smíchaná s italskou vlajkou ho přivedla k nápadu na Ciao.
Striker, USA 1994

V USA 1994 došlo k návratu ke kořenům a znovu se objevilo zvíře. Byl to pes v červených, bílých a modrých barvách národního týmu Spojených států, který měl na hrudi nápis "USA 94". Jmenoval se Striker, doslova "útočník". Spojené státy, jak známo, dělají věci ve velkém stylu a pro tuto příležitost pověřily společnost Warner Bros. návrhem maskota pro mistrovství světa. Volba padla na psa, protože to bylo ve Spojených státech velmi rozšířené domácí zvíře.
Footix, Francie 1998

Pro Francii roku 1998 zde došlo k neuvěřitelnému spojení transalpských tradic. Maskotem tohoto mistrovství světa byl, jak už není třeba dodávat, kohout v červené a modré barvě, což jsou typické barvy francouzské vlajky. Jmenoval se Footix, což byla směs slova "fotbal" a koncovky "-ix" z populárního komiksu Astérix. Autorem je grafik Fabrice Pialot, který chtěl do kohouta vtěsnat celou francouzskou tradici.
Ato, Kaz a Nik, Jižní Korea a Japonsko 2002

Úplná inovace pro Světový pohár 2002 v Koreji a Japonsku se třemi imaginárními počítačově generovanými postavami. Tři postavy, jedna oranžová, jedna fialová a jedna modrá, spojené dohromady pomocí Atmoballu, imaginární hry podobné fotbalu. O těchto třech jménech, Ato, trenér, a Kaz a Nik, dva hráči, se hlasovalo na internetu a v provozovnách McDonald's v obou hostitelských zemích.
Goleo VI, Německo 2006

Na mistrovství světa v Německu v roce 2006 se opět vrací lev. Jmenoval se Goleo VI, odvozeně od spojení slov "Gol" a "Leo", nosil barvy německého národního týmu a doprovázel ho míč jménem Pille, což je v Německu hovorový výraz pro fotbal.
Zakumi, Jižní Afrika 2010

Jihoafrická federace si pro Světový pohár 2010 vybrala jako maskota leoparda. Jeho jméno Zakumi vzniklo spojením slova "Za", což je v afrikánštině zkratka pro "Jižní Afrika", a slova "Kumi", které v různých místních dialektech znamená "deset". Na návrhu maskota pro toto jihoafrické vydání se podílelo několik společností, až nakonec zvítězil nápad Andriese Odendaala, designéra z Kapského Města.
Fuleco, Brazílie 2014

Také Brazílie si jako maskota mistrovství světa 2014 vybrala typické zvíře. Byl jím pásovec třípásý, plemeno endemické pro severovýchodní Brazílii, kterému se říká Fuleco podle spojení slov "futebol" a "ekologie". Toto zvíře nepřineslo hostitelům z Brazílie velké štěstí, neboť z mistrovství světa odešli v semifinále s drtivou porážkou 7:1 od Německa, které později zvedlo trofej do nebes.
Zabivaka, Rusko 2018

Maskotem mistrovství světa ve fotbale v Rusku 2018 je vlk Zabivaka, jehož jméno v ruštině doslova znamená "ten, který dává góly". Kromě obleku v barvách vlajky pořadatelské země nosí také sportovní brýle, o kterých věří, že mu na hřišti dávají zvláštní schopnosti. Než se však Zabivaka stal oficiálním maskotem tohoto mistrovství světa, musel v anketě porazit sibiřského tygra a kočku. Právě brýle si přála designérka Jekatěrina Bočarová. Užitečný předmět pro vlka, protože vzhledem ke svému velmi rychlému běhu potřeboval chránit oči.