Home  /  Lifestyle  /  4 nejlepší hacky z knihy Atomové návyky

4 nejlepší hacky z knihy Atomové návyky

Ať už se snažíte osvojit si novou rutinu, nebo se spíše chcete zbavit zlozvyků, kniha Jamese Cleara vám poskytne podrobný návod na to, jak začít. Někdy stačí pouhé dvě minuty.
29.07.2022
Text: Jakub Pástor
Foto: Getty Images

Návyky tvoří náš každodenní život – některé z nich jsou tak jednoduché jako čištění zubů každé ráno nebo nastavení budíku před spaním. Nevyžadují mnoho přemýšlení ani energie a jsou zakořeněny hluboko v našem podvědomí. Začít s novým návykem není vždy tak snadné jako udržet si ty staré.

A právě zde vstupuje do hry kniha Jamese Cleara Atomové návyky (již více než tři roky se neochvějně drží na seznamu bestsellerů), která  je postavená na jednoduché myšlence: naše dovednosti nám mohou pomoci uspět v životě. Popisuje, jak si vytvořit pravidelnou rutinu, jak prozkoumat nezdravé vzorce, jak se zbavit zlozvyků a také, jak mohou každodenní rituály přispět k pozitivním změnám.  

Jedním z hlavních poznatků autora je, že návyky vynásobené časem se rovnají osobě, kterou se nakonec stanete. Může to znít lehce dramaticky, ale zkuste se nad tím zamyslet. Rozdíl mezi člověkem, který udělá 100 kliků denně, a člověkem, který sní jeden pytlík brambůrků denně, je ten, že zatímco jeden člověk v průběhu roku udělal 36 500 kliků, ten druhý je s největší pravděpodobností deprimovaný. Jde o to, že všechny návyky se sčítají, což je skvělé, pokud máte zdravé návyky – a ne tak skvělé, pokud máte hodně zlozvyků.  

Zde jsou 4 nejužitečnější lekce z knihy, které vám mohou pomoci vytvořit si a udržet nové, zdravé návyky:

1. Malé každodenní návyky se sčítají  

Naše každodenní chování nemusí mít okamžitý dopad na náš život, ale v konečném důsledku přináší obrovské změny. Například jeden dvacetiminutový běh pro vaše zdraví mnoho neudělá, ale každodenní dvacetiminutové běhání rozhodně změní to, jak se cítíte a jak vypadáte. Clear říká, že když vás nedostatečné pokroky odrazují, ujistěte se, že vaše každodenní chování vás vede tím správným směrem, a časem se určitě dočkáte výsledků.  

2. Zlepšete vnímání signálů  

Signály jsou to, co vás přiměje k tomu, abyste daný návyk vykonali. Snažte se, aby byl pokyn co nejjednodušší a nejzřetelnější. Pokud například chcete, aby se cvičení na kytaru stalo vaším každodenním zvykem, neschovávejte ji do skříně. Mějte ji někde, kde na ní snadno uvidíte, což vás přiměje k tomu, abyste kytaru každý den vzali do ruky, čímž se požadovaný návyk posilní.  

3. Využijte pokušení k budování rituálů  

Klíčovou součástí toho, abyste si nový návyk udrželi, je odměna neboli zvýšení hladiny dopaminu po jeho úspěšném provedení. Právě proto Clear doporučuje zkombinovat těžko naučitelné návyky s pokušením nebo odměnou. To znamená, že návyk spojíte s něčím, co vás baví. Může to být například běhání na běžeckém pásu při sledování Netflixu. Tímto způsobem vám zvýšení hladiny dopaminu pomůže usnadnit vykonávaní méně příjemného návyku.   

4. Zdolejte těžce dosažitelné výzvy pomocí pravidla 2 minut  

Velké cíle mohou působit poněkud skličujícím dojmem – uběhnout maraton nebo se naučit nový jazyk vyžaduje mnoho času a úsilí. Clear říká, že pravidlo 2 minut dokáže změnit velké cíle na malé, dosažitelné návyky, které zvládnete během dvou minut.  Místo maratonu si třeba vytvořte zvyk oblékat si běžeckou výbavu každý den po práci. Místo toho, abyste se za krátkou dobu naučili nový jazyk, si každý den projděte jednu stránku z učebnice. Jakmile budete mít za sebou dvě minuty, pravděpodobně budete pokračovat dál.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best