Home  /  Lifestyle  /  5 největších mýtů o proteinech a budování svalů

5 největších mýtů o proteinech a budování svalů

Extra proteiny pro extra svaly nebo jsou doplňky stravy naprosto zbytečné? V našem článku vyvracíme pět běžných mýtů o bílkovinách.
27.03.2023
Text: Josef Šlaich
Foto: Getty Images

Pokud chcete mít svaly, potřebujete další bílkoviny - a to ve velkém množství. Nebo možná ne a můžete ušetřit na doplňcích stravy? Pokud jde o budování svalů a bílkoviny, názory se různí.

1. Čím více bílkovin, tím lépe pro budování svalové hmoty

Ne zcela. Je jasné, že pokud chcete budovat svaly, jsou bílkoviny nepostradatelné. Podle expertů je doporučováno konzumovat jeden gram bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Pokud tedy vážíte 80 kilogramů, měli byste denně sníst 80 gramů bílkovin. Tělo navíc dokáže bílkoviny lépe využít, pokud je přijímá v průběhu dne: Nemá tedy smysl jíst každý večer jen velký kus masa. Vyplatí se například sníst proteinovou svačinu bezprostředně po tréninku, aby byly svaly dobře zásobeny.

2. Všechny bílkovinné produkty jsou zdravé

Ne zcela. Protože: vysoký obsah bílkovin automaticky neznamená, že je výrobek také zdravý. Proteiny jsou důležité pro úspěšné budování svalové hmoty, ale zdravé složky jsou obecně důležitější pro zdraví a tělesnou hmotnost. Proto je třeba věnovat pozornost i dalším složkám, jako je cukr nebo vysoký obsah tuku.

Koktejly, proteinové tyčinky nebo pudinky často obsahují velké množství sladidel a mohou způsobit zažívací problémy, jako je nadýmání. Čím přirozenější je zdroj bílkovin, tím lépe je trávicí systém snáší.

3. Veganské bílkoviny jsou stejně dobré jako živočišné bílkoviny

Rozhodně je možné získat dostatek bílkovin z čistě rostlinných zdrojů, ale vyžaduje to trochu více pozornosti a informací. Rostlinné bílkoviny mají obvykle nižší biologickou hodnotu než živočišné, takže je tělo může využít o něco méně efektivně. Kombinací různých rostlinných zdrojů bílkovin - například tofu a rýže - lze biologickou hodnotu zvýšit.

Mnoho veganských proteinových prášků proto obsahuje kombinaci různých druhů bílkovin, například slunečnicový protein, rýžový protein a sójový protein. Rozhodnutí pro nebo proti určitému zdroji bílkovin by však měly ovlivnit i další faktory, jako je hustota živin, dopad na životní prostředí a etické aspekty.

4. Pro úspěšné budování svalů jsou doplňky stravy nezbytné.

Ne. Existuje mnoho přírodních potravin bohatých na bílkoviny, jako jsou například vejce, ryby, maso, tvaroh nebo slunečnicové mleté maso, luštěniny a semena, semena a ořechy, abychom jmenovali alespoň některé. Výhoda: tyto potraviny nabízejí nejen bílkoviny, ale i řadu dalších důležitých živin.

Pro lidi, kteří žijí vegansky a mají málo času na vaření, však může být užitečné konzumovat na doplňky stravy, jako jsou proteinové koktejly, aby si zajistili dostatek bílkovin. Je však důležité si uvědomit, že doplňky stravy nenahrazují vyváženou stravu, mohou být pouze vhodným doplňkem.

5. Bílkoviny vám pomohou zhubnout

Ano, protože bílkoviny podporují tvorbu svalů a zároveň mohou podpořit spalování tuků. Ale pouze v případě, že jsou součástí kaloricky vyvážené stravy a pravidelně cvičíte. A je důležité si uvědomit, že ne všechny zdroje bílkovin jsou stejně dobré, pokud chcete zhubnout: některé mají také vysoký obsah tuku nebo sacharidů, což může hubnutí bránit. Proto je vhodné vyhledávat libové bílkoviny, jako je například kuřecí maso. Ostatní zdroje, jako jsou ořechy, semínka a jádra, mají vysoký obsah tuku a měly by se konzumovat s mírou, aby se dosáhlo kalorického deficitu. Sýr je také zdrojem bílkovin, ale má také vysoký obsah tuku, takže by měl být při hubnutí považován za výjimku.

Mimochodem, čím více svalové hmoty máte, tím více kalorií vaše tělo spálí, a to i v klidu. Pokud chcete být štíhlí, měli byste jíst stravu bohatou na bílkoviny a pravidelně posilovat.

Upozornění: Článek má pouze informativní charakter a nenahrazuje názor odborníka.

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best