Home  /  Lifestyle  /  5 největších mýtů o six-packu
six pack

5 největších mýtů o six-packu

Co podporuje vznik břišních svalů a co jim brání? Vyvracíme nejčastější mýty, které jsou příčinou toho, proč je stále nemáte.
26.06.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Getty images

Je symbolem síly, mládí a sebevědomí: Kolem six-packu se vytvořil skutečný kult. Vedle stovek návodů, jak rychle dosáhnout pořádných břišáků, existuje také řada fám, které přetrvávají navzdory vědeckým důkazům o opaku. Je čas si ujasnit několik faktů.

1. Cviky na břicho odbourávají břišní tuk

Mnoho začátečníků si myslí, že by měli cvičit pouze břišní cviky, aby se jim konečně vyrýsoval six-pack. Dělají však chybu. Při cvičení na břicho tělo nespaluje tuk, který se nachází nad ním. Trénink slouží výhradně k posílení a zvýšení svalového tonusu. Pokud tedy chcete mít six-pack, musíte shodit tuk po celém těle.

Pokud se chcete zbavit tukové vrstvy kolem středu těla nad břišními svaly, vyplatí se provádět komplexní cviky na celé tělo. Ty podporují spalování tuků mnohem účinněji než cviky na břicho.  

2. Ne každý má six-pack

Špatně! Všichni máme břišní svaly. Někdy jsou ale jen skryté pod vrstvou tuku na břiše. Stejně jako má každý člověk svaly na rukou a nohou, máte i vy břišní svaly. Jediný rozdíl, který lze vysvětlit geneticky, je rozložení šlachových provazců, které rozdělují přímý břišní sval na charakteristické partie. Výsledkem je, že se vzhled břicha může u jednotlivých osob lišit, a to o čtyři, šest nebo dokonce osm svalových partií.   V závislosti na síle břišních svalů nebo procentuálním podílu tuku někdy není six-pack vidět. Břišní svaly jsou viditelné až po dosažení určitého procenta tělesného tuku. Toto procento však nelze stanovit jako obecné pravidlo, ale závisí na pohlaví a věku.  

3. Břicho je třeba trénovat každý den

Ráno po probuzení a večer po práci: mnoho lidí cvičí břišní svaly každý den, někdy i několikrát. Důvodem je opět předpoklad, že vám to pomůže rychleji získat ploché břicho nebo six-pack. Tato strategie je však zdraví škodlivá: síla břišních svalů se zvyšuje, ale protilehlé svaly jsou zanedbávány. To může vést ke špatnému držení těla a bolestem zad.  

4. U žen dosahují vždy horších výsledků

Každý zdravý člověk - bez ohledu na pohlaví - má 656 svalů. Silné a vypracované svaly jsou jasně viditelné pouze při nízkém podílu tělesného tuku. V procentech je to více u žen (asi 24 % celkové tělesné hmotnosti) než u mužů (asi 15 %).  

5. Uhlohydráty jsou tabu

Špatně! Uhlohydráty jsou základní živinou, kterou vaše tělo využívá k získávání energie. Rychle stravitelné sacharidy (sladké energetické tyčinky nebo bílý chléb) však mohou způsobit prudký nárůst inzulínu, který pak brzdí spalování tuků.

Stravovací tipy:  

Vybírejte si potraviny, které vás déle zasytí. Prázdné kalorické nosiče (např. bílé pečivo) vám rychle dodají energii, ale stejně rychle budete mít zase hlad. Jezte potraviny jako obiloviny, zeleninu, rýži a brambory. Tyto potraviny, které obsahují více cukrů, se v těle metabolizují pomaleji a déle vás zasytí. Pijte hodně vody a vyhýbejte se alkoholu. Alkohol brání spalování tuků a jak víme, pivo dělá časem pivní panděro.  

Kromě vyvážené stravy je důležité omezit stres. Ten totiž zvyšuje hladinu inzulínu, což může ve výsledku bránit spalování tuků. Jezte tedy zdravě, buďte k sobě laskaví a nepodceňujte význam kvalitního spánku.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best