Home  /  Lifestyle  /  5 tipů jak zvládnout návrat do práce po dovolené

5 tipů jak zvládnout návrat do práce po dovolené

Letní prázdniny se chýlí ke konci. Návrat do běžného pracovního zápřahu je náročný na psychiku. Nabízíme vám návod jak tento přechod přežít bez následků.
31.08.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Warner Bros

Ještě před chvílí jsme leželi na lehátkách, objevovali města, užívali si horského vzduchu, bezstarostných dnů a dlouhých večerů. Ale každá dovolená jednou skončí. Vlastně bychom se nyní měli plně osvěženi věnovat naplno svým povinostem, ale náhle přijde rozčarování, vnitřní prázdnota a deprese.

Co je to „poprázdninový syndrom“? Vědci jím označují špatnou náladu a pokles výkonnosti, které se projevují bezprostředně po návratu do práce.

Odkud se tento pocit bere? Většina lidí má v pracovním procesu mnohem menší manévrovací prostor než ve volném čase, kdy mohou žít podle svého, zejména během dovolené. Zpočátku je obtížné opětovně se podřídit pravidelnému programu a rytmu. Abychom vám usnadnili návrat do běžného života, sestavili jsme pět rad, jak bojovat s depresí po dovolené. 

1. Příprava

Co si mám vzít na sebe? Mám si dát něco doma, nebo se cestou do práce zastavit v pekárně? Ráno věnujeme spoustu energie a času banálním rozhodnutím. Šetřete energií: pokud si připravíte oblečení večer předem, začnete pracovní den s nižší hladinou stresu. 

2. Vytvořte si příjemnou atmosféru

Pěkně zařízené pracoviště - ať už na home officu, nebo v kanceláři - zvedne náladu. Není nic špatného na tom, když si první den po návratu položíte na stůl suvenýr z dovolené nebo novou rostlinu. Možná by stálo za to, sestavit si playlist, který vám zaručeně zvedne náladu? 

3. Dopřejte si období aklimatizace

Nejsme roboti - takže pokud po dvou nebo třech týdnech dolce far niente zažijete kulturní šok, nejste sami. Pomáhá nám přijmout fakt, že určité období aklimatizace je normální. To samo o sobě snižuje tlak a vytváří uvolněnější pracovní prostředí.


Na první den v práci si neplánujte příliš mnoho schůzek. To se samozřejmě netýká zdravotních sester, řemeslníků, živnostníků ani nikoho jiného, kdo nepracuje v kanceláři.

4. Začněte s jednoduchými úkoly

Dopřejte své mysli pozvolný start. Nezačínejte s nejsložitějšími úkoly, ale soustřeďte se na rutinní úkoly. Ty jsou rychle hotové a zvyšují vaši motivaci k tomu, abyste se brzy znovu pustili do větších věcí.

5. Naplánujte si program po práci

Život není jen práce - na to se po prázdninách snadno zapomíná. Naučte se dopřávat si malé chvíle relaxace i v každodenním pracovním shonu. Objednejte si na konci dne oblíbené jídlo, zajděte si znovu na hodinu boxu nebo začněte sledovat nový seriál - vyberte si něco, na co se můžete těšit celý den. 


Extra tip: 

Užijte si konec léta naplno, o víkendu se opět vydejte k jezeru či k řece na náplavku, dopřejte si drink s přáteli a buďte co nejvíce venku. Možná už teď plánujete malý podzimní výlet nebo si dopřejete menší reorganizaci svého bytu - co takhle pořídit si větší pracovní stůl?

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best