Home  /  Lifestyle  /  5 triků, které vás okamžitě přimějí cvičit

5 triků, které vás okamžitě přimějí cvičit

Stále hledáte způsoby, jak cvičení odložit? Máme pro vás seznam triků, které vás budou motivovat k většímu pohybu.
15.09.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Getty Images

Už dlouho chcete jít běhat, ale když přijdete domů, skončíte na gauči? Pak vám chybí motivace. Chcete-li zvýšit svou motivaci, měli byste věnovat pozornost hladině dopaminu. Čím častěji se hormon štěstí uvolňuje, tím větší je pravděpodobnost, že si vaše tělo vzpomene na svůj vlastní lék štěstí a bude ho chtít znovu produkovat více.

Význam dopaminu:

Dopamin je neurotransmiter produkovaný speciálními nervovými buňkami ve střední části mozku, který aktivuje různé části mozku důležité pro motivaci a pocity pohody.

1. Vytvořte si vlastní loterii odměn

Horká koupel, nová láhev na vodu, epizoda oblíbeného televizního pořadu nebo velká porce zmrzliny: Napište si na deset papírků, jak byste se mohli po tréninku odměnit. Zmačkejte je a vložte do misky s deseti prázdným lístky Pokaždé, když docvičíte, sáhněte do misky a vytáhněte si jeden z 20 papírků. Vyhráli jste něco? Gratulujeme! Mozku se nejlépe daří díky nečekaným nebo nepravidelným odměnám - a to díky dopaminu.

2. Stanovte si mikrocíle

Mikrocíl je nejmenší možná jednotka pokroku. Vědomě si stanovte velmi malé cíle, které vás udrží v pohybu. Protože jakmile jednou něco začnete, bude pro vás snazší v tom pokračovat. Zde jsou tři nápady na mikrocíle, jak se dostat do kondice:

Vždy v úterý choďte jen po schodech a vynechte výtah

Než zapnete televizi, udělejte pět kliků

V neděli si při poslechu podcastu zařaďte desetiminutový strečink.

Tyto cíle znějí zvládnutelně, že? Všimněte si: Čím dříve se vám je podaří realizovat, tím více se zvýší touha přidávat další cíle. Pokaždé, když dosáhnete nějakého mini cíle, váš mozek uvolňuje dopamin do procesu odměňování a následně chce stále více a více tohoto dobrého pocitu.

3. Vizualizujte si své plány

Vizualizace je jednou z nejčastěji používaných technik psychologického tréninku a pochází z vrcholového sportu. Zkuste to: zavřete oči a vydejte se na motivační cestu. Jak se cítíte při běhu? Cítíte na pokožce čerstvý vzduch? Všimli jste si, jak jasné jsou vaše myšlenky, když běžíte? Cítíte ten pocit, když se poté spokojeně osprchujete a pohodlně se uvelebíte na pohovce?

Tento film, který vám běží v hlavě, můžete režírovat sami - zejména vzpomínky na již dosažené úspěchy vás inspirují a motivují.

4. Hlasitá hudba

Proč nás vzrušuje právě hudba s vysokým tempem? Samozřejmě působením dopaminu. Hudba nejen zlepšuje náladu, ale také zvyšuje výdrž a snižuje vnímanou námahu. Takže když se cítíte trochu unavení a vyčerpaní, prostě si pusťte hudbu hlasitěji.

5. Začněte!

Akce vytváří motivaci, ne naopak. Protože dopamin je pro motivaci rozhodující, je základem vždy nejprve zvýšit jeho hladinu. Paradoxně nejlepším způsobem, jak rychle zvýšit uvolňování dopaminu, je vytrvalostní trénink.

Připravte svůj mozek na cvičení tím, že se na začátku budete pět minut pohybovat. Zatančete si v obývacím pokoji, skákejte přes švihadlo nebo proveďte několik jogínských Pozdravů slunci při dobré písničce. Tento krátký pohyb zvýší hladinu dopaminu v mozku a motivuje vás k další činnosti. Přechod k samotnému tréninku pak bude mnohem plynulejší.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best