Nedostatek bytů je nejen celosvětovým problémem, ale v této souvislosti nabývají na významu i otázky udržitelnosti a ochrany životního prostředí. Není proto divu, že různé společnosti představují projekty, které ukazují, jak by mohla vypadat budoucnost městského rozvoje. Ukážeme vám devět vizualizací, které ukazují, jak by jednou mohl vypadat náš životní prostor.
The Line, Saúdská Arábie

Vláda Saúdské Arábie nedávno zveřejnila velkolepé plány na výstavbu nového města: jde o 170 kilometrů dlouhou a 500 metrů vysokou zrcadlovou „zeď“ s kompletním městem ukrytým uvnitř. Navzdory své impozantní délce a výšce má být město široké pouze 200 metrů. Kromě toho slibuje dopravní systém, který vás dopraví z jednoho konce na druhý do 20 minut. Má být „vzorem pro ochranu přírody a zlepšení životních podmínek lidí“, říká o projektu korunní princ Mohammed bin Salmán.
Foster + Partners Amaravati Masterplan, Indie

Na břehu řeky Krišny má být postaveno město Amaravati, které se stane novým hlavním městem indického státu Ándhrapradéš. Město bude uspořádáno kolem jehlové vládní budovy. I zde se dbá na udržitelnost a blízkost přírodě: 60 % plochy centra mají zabírat zeleň nebo voda. „Tento návrh spojuje náš desetiletý výzkum v oblasti udržitelnosti s novými technologiemi z Indie,“ říká architektonická kancelář Foster + Partners.
Telosa City, Spojené státy americké

Dánský architekt Bjarke Ingels a jeho architektonická kancelář BIG plánují Telosu, město pro pět milionů obyvatel, které bude jednoho dne postaveno v americké poušti. S myšlenkou projektu přišel miliardář Marc Lore, který chce, aby se Telosa stala „nejudržitelnějším městem na světě“.
BiodiverCity, Malajsie

Navrhla ji také společnost BIG: BiodiverCity, rozvojový projekt o rozloze 18 km2 na třech umělých ostrovech. Ostrovy mají být vybudovány u ostrova Penang v Malajsii. Na každém z těchto ostrovů bude žít 15 000 až 18 000 obyvatel. Nebudou zde žádná auta, ale autonomní dopravní síť. Název není náhodný: budovy mají být postaveny co nejudržitelněji, ze směsi bambusu a dřeva a betonu z recyklovaných materiálů.
New Administrative Capital, Egypt

Egypt chce vybudovat zcela nové hlavní město až pro sedm milionů lidí, aby vyřešil problém s prostorem v hustě obydleném a rychle rostoucím hlavním městě Káhiře. Architektonická kancelář SOM představila hlavní plán projektu financovaného ze soukromých zdrojů: Sedm milionů lidí se má usídlit na ploše 700 km2 (pro srovnání: Praha má 496 km2).
Maldives Floating City, Maledivy

Zvyšující se hladina moře je důvodem k obavám pro pobřežní oblasti, což platí zejména pro Maledivy, které se podle některých odborníků stanou do roku 2050 neobyvatelnými. Vláda pověřila architektonickou kancelář Waterstudio, aby navrhla plovoucí město, které má již v roce 2024 poskytnout domov až 20 000 lidí. Město bude postaveno na plovoucích ostrůvcích, které se zdvihají s hladinou moře.
Smart Forest City, Mexiko

Za tento projekt je zodpovědný italský architekt Stefano Boeri: Inteligentní lesní město má být postaveno nedaleko Cancúnu a na 557 hektarech má být vysázeno celkem 7,5 milionu rostlin a stromů pohlcujících uhlík. Najednou zde bude moci žít 130 000 lidí, kteří budou v maximální možné míře v souladu s přírodou, jak uvádí ateliér Stefana Boeriho: „Je to botanická zahrada s moderním městem, inspirovaná mayskou minulostí a v souladu s fyzickým i duchovním světem. Městský ekosystém, kde město a příroda fungují jako jeden organismus.“
The Orbit, Kanada

Na rozdíl od většiny ostatních projektů není cílem projektu The Orbit vybudovat město někde na prázdném kousku pouště, ale modernizovat již existující město. Plány architektonické kanceláře Partisans ukazují téměř autonomní město plné optických vláken, dronů a samořiditelných aut.
Chengdu Future City, China

Holandská architektonická kancelář OMA je autorem územního plánu města Chengdu Future City, které má být rozšířením hlavního města provincie S'-čchuan. Na ploše 4,6 km2 najdou obyvatelé vše, co potřebují k životu - ale žádná auta, protože s těmi se v projektu nepočítá, aby byla plocha využita co nejefektivněji. Autonomní dopravní prostředky naopak rychle dopraví lidi do zbytku města.