Home  /  Lifestyle  /  Bez kouře - s těmito metodami by to konečně mohlo vyjít

Bez kouře - s těmito metodami by to konečně mohlo vyjít

Ve filmech a seriálech je stále vzácnější vidět lidi s cigaretou. Menší jsou i hloučky mrznoucích lidí před bary a restauracemi, kteří spěšně potahují z cigarety, aby se rychle vrátili dovnitř. Jak se vydat na cestu za životem bez tabáku a co vám pomůže, abyste na konci vítězně stanuli jako odnaučení kuřáci?
14.10.2022
Text: Yvonne Dewerne
Foto: Unsplash

Účinné metody odvykání kouření

Pro některé lidi je velmi snadné přestat kouřit: Cigarety pryč a sbohem. Pro většinu lidí je však cesta k nekouření těžká.

Odvykání kouření: Jak začít

Není třeba připomínat, že s kouřením jsou spojeny zdravotní problémy. Rakovina plic, astma, stárnutí pleti a špatné zuby jsou jen některé z nepříjemných aspektů. Ani závislostní chování není racionální. Lidé vědí, že něco není pro ně dobré, a přesto to dělají. Hned na začátku je třeba říci, že ta jedniná správná metoda neexistuje. U některých funguje síla vůle, jiní se svěřují do rukou odborníků. Ale stojí to za to. Nestačí nemít v dosahu žádné cigarety. Jed musí být nejprve z těla odstraněn a odvykání musí být trvalé. Patří sem také rozptýlení prostřednictvím sportu. Není neobvyklé, že je třeba několik pokusů, než se vám podaří s cigaretami definitivně přestat.

Bez pomoci je úspěšnost při prvním pokusu jen tři až šest procent," říká profesor Stephan Mühlig, psycholog, výzkumník závislostí a vedoucí kuřácké ambulance na Technické univerzitě v Chemnitz. Relaps není výjimkou, ale spíše pravidlem. Omezení kouření je spíše sebeklam a málokdy trvá dlouho. Mnozí nemocní proto mají větší úspěch s metodou odvykání, při níž přestanou kouřit ze dne na den. Mezitím existuje řada prostředků a metod, které vám usnadní přestat kouřit.

Co se děje v těle, když přestanete kouřit?

Zanechání kouření toho s naším tělem udělá poměrně hodně, a to již po několika minutách. Mnoho procesů se však vrací k normálu jen postupně, takže dlouhodobé fyzické zotavení trvá dlouho:

Po 20 minutách krevní tlak klesne a puls se normalizuje.

Po dvanácti hodinách se hladina oxidu uhelnatého v krvi sníží, což zlepší zásobování orgánů kyslíkem. V důsledku toho se opět zvyšuje i fyzická výkonnost.

Po dvou týdnech až třech měsících vede trvalé zlepšení krevního oběhu ke stabilnějšímu oběhovému systému a zlepšuje se funkce plic.

Po jednom až devíti měsících záchvaty kašle ustoupí a dušnost se zmírní. Hlen se z plic vyčistí a průdušky se znovu vyčistí. Riziko infekce je nižší.

Po jednom roce se riziko ischemické choroby srdeční sníží na polovinu.

Po dvou až pěti letech se snižuje riziko srdečního infarktu.

Po pěti letech se riziko rakoviny dutiny ústní, jícnu, krku a močového měchýře snižuje na polovinu. U žen se riziko rakoviny děložního čípku opět snižuje. Snižuje se také riziko mrtvice (na úroveň nekuřáků).

Po deseti letech se výrazně snižuje riziko úmrtí na rakovinu plic. Kromě toho se snižuje riziko rakoviny hrtanu a slinivky břišní.

Po 15 letech klesne riziko ischemické choroby srdeční na úroveň nekuřáků.


4 metody, jak přestat kouřit

Která metoda nakonec povede k úspěchu, závisí také na vnitřním nastavení člověka. Mnoho lidí se děsí času, který je třeba k odvykání kouření vynaložit a který je údajně těžko snesitelný. Pravdou však je, že abstinenční příznaky trvají pouze čtyři až šest týdnů a ty nejhorší dokonce po několika dnech odezní. Patří mezi ně nervozita, podrážděnost, nesoustředěnost, nespavost, ale také depresivní nálady a zvýšená chuť k jídlu. Musíte se přes to dostat. Intenzitu příznaků kuřáci obvykle velmi přeceňují. Strach z odvykání je obvykle horší než samotné odvykání.


1. Skupinová terapie

Dobré úspěšnosti dosahují programy odvykání kouření ve skupině, které jsou nabízeny na vědeckém základě. Skupina nabízí podporu a vytváří jakýsi užitečný sociální tlak. 

Hromadně realizované odvykání má několik výhod. Je časově efektivnější, zvyšuje odhodlání klienta, vytváří možnost srovnávání a soutěže, poskytuje možnosti předávání zkušeností v odvykání a v případě skupinové terapie lze též využít dynamiky vztahů vznikajících a rozvíjejících se mezi členy skupiny. Pomáhá také měnit chování na individuální úrovni, neboť důležitou součástí úspěchu je změna původně kuřáckého chování na nekuřácké. Skupina je vhodná i pro prevenci selhání (relapsů) a recidiv formou psychodramatu, v němž jsou prakticky nacvičovány běžné každodenní situace, v nichž by mohlo dojít vlivem uplatnění rizikových okolností k akcentování tendence návratu k minulým (tj. „kuřáckým“) prožitkům a chování. Tento nácvik odolnosti čelit rizikovým situacím je pro udržení abstinence zcela zásadní.

2. Náhrada nikotinu a léky z lékárny

Nikotinové náhražky, jako jsou žvýkačky, náplasti nebo pastilky, usnadňují odvykání kouření. Uvolňují nikotin a zmírňují abstinenční příznaky. Výhodou je, že nevyžadují lékařský předpis, ale náklady na ně nejsou plně hrazeny ze zdravotního pojištění. Léky na předpis lze užívat pouze pod lékařským dohledem. Tyto léky také nejsou plně hrazeny ze zákonného zdravotního pojištění.

3. Akupunktura a hypnóza

Nechybí ani alternativní metody. Akupunktura a hypnóza jsou nákladné metody, jejichž účinky nebyly dostatečně prokázány. Jinými slovy, může to fungovat skvěle, nebo to může být drahý experiment. Terapeut spojuje cigaretu s negativními představami, a tím zahání závislost na útěk. Cena hypnózy hrazena není. Pokud se nebojíte jehel, může být akupunktura řešením. Zde jsou jehly umístěny v uších. Trvalé jehly zůstávají na místě asi týden a údajně výrazně oslabují abstinenční příznaky.

4. E-cigarety

Zdá se paradoxní, že se lidé chtějí vzdát cigaret tím, že používají jinou formu cigarety. Někteří přísahají, že jim to pomohlo. E-cigarety jsou pravděpodobně méně nebezpečné pro zdraví, ale ani ony nejsou zcela bezproblémové. Jako prostředek pro odvykání kouření jsou e-cigarety zatím kontroverzní. Kritici poukazují na to, že neexistuje jednotná kontrola složek a obsahu nikotinu v náplních. Jak konzumace elektronických výrobků dlouhodobě ovlivňuje zdraví, nebylo dosud dostatečně vědecky prozkoumáno.

Konečně přestat kouřit

Všechny tipy a dobře míněné rady pomáhají pouze tehdy, pokud jsou v souladu s našim vnitřním já. V opačném případě je vaše úsilí většinou marné. Než se tedy zklamaně vzdáte, měli byste si ujasnit, proč chcete přestat kouřit, jak to nejlépe udělat a jaké výhody vám to osobně přinese. Nikdy není špatné vyhledat pomoc a podporu. Společně je to často snazší. Nejdůležitější je však trpělivost a určitá vytrvalost, abyste pokračovali, i když to napoprvé vzdáte.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best