Home  /  Lifestyle  /  BMW představuje své první auto s vodíkovým pohonem

BMW představuje své první auto s vodíkovým pohonem

S modelem iX5 Hydrogen potvrzují Bavoráci svůj záměr kombinovat čistě bateriové elektromobily s vozidly s palivovými články.
16.03.2023
Text: Alex Mayer
Foto: BMW

Vodík - téma, které rozděluje odborníky. Pro některé jsou vozidla s palivovými články spásou budoucnosti, jiní si tento typ pohonu dovedou představit jen v náročném provozu a někteří tvrdošíjně poukazují na efektivitu, a proto trvají na čistě bateriovém elektrickém pohonu. A pak je tu ještě spalovací motor na vodík - začíná to být nepřehledné.

"Chybějící kousek skládačky"

Pohon palivovými články funguje následovně: do tlakové nádrže ve voze naplníte plynný vodík. Z ní se přímo na palubě v palivovém článku vyrábí elektřina, která pak pohání elektromotor, a tím i automobil. Čistá vodní pára vytéká z výfuku jako zbytkový produkt. Zní to fantasticky, ale má to i své nevýhody, jako je energeticky velmi náročná výroba vodíku nebo složitý dopravní řetězec.

Přesto se touto problematikou zabývá několik velkých výrobců automobilů. Toyota a Hyundai mají ve své nabídce vodíkové modely již několik let, ostatní tuto technologii alespoň zkoumají. Jednou z nich je i BMW - nyní Bavoři zahájili výrobu malé série necelé stovky vozů, které budou sloužit pro demonstrační a testovací účely pro různé cílové skupiny. Tyto testovací skupiny mají získat jízdní dojmy z vlastností vodíkového BMW iX5. Rozhodně jsou za tím vážné prodejní záměry. "Vodík je chybějícím dílem skládačky bezemisní mobility," je přesvědčen šéf BMW Oliver Zipse. "Protože jedna jediná technologie nebude stačit k tomu, aby byla celosvětově dosažena klimaticky neutrální mobilita."

Palivový článek ve voze iX5 vznikl ve spolupráci se společností Toyota. Speciálně pro tento vůz vyvinutá li-ion baterie s kapacitou necelých 10 kWh uchovává elektřinu vyrobenou v palivovém článku i energii získanou při rozjezdech a brzdění, a poskytuje tak dostatečný výkon pro akceleraci. Elektromotor, převodovka a výkonová elektronika jsou spojeny v kompaktní skříni na zadní nápravě a generují maximální výkon 295 kW/401 k. Díky tomu iX5 Hydrogen sprintuje na 100 km/h za šest sekund a dosahuje možné trvalé rychlosti 185 km/h - krátkodobě je možná rychlost až 205 km/h.

Žádné emise CO2

S plnou nádrží 6 kg stlačeného vodíku by mělo velké SUV dosáhnout dojezdu podle WLTP 504 km, což odpovídá spotřebě 1,19 kg na 100 km. Nevznikají přitom žádné emise CO2 - pokud byl vodík vyroben pomocí "zelené" energie. Pokud se k tomuto účelu používá udržitelná energie, která by jinak nebyla využita, může to mít z hlediska ochrany klimatu smysl. BMW podle vlastního vyjádření považuje palivový článek za jeden ze stavebních kamenů pro dosažení cílů udržitelnosti, které si stanovilo: Do roku 2030 chce výrobce snížit emise CO2 v celém životním cyklu svých vozidel, tj. ve fázi dodavatelského řetězce, výroby a používání, nejméně o 40 % na vozidlo ve srovnání s rokem 2019. Kromě toho chtějí Bavoři do té doby také dosáhnout více než 50 % objemu svých prodejů s plně elektrickými vozidly.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best