Home  /  Lifestyle  /  Co se stane, když se předávkujete melatoninem?
Melatonin Health Sleep

Co se stane, když se předávkujete melatoninem?

Neschopnost usnout, když zoufale toužíte po tom, abyste se trochu prospali, může být někdy skutečně frustrující. Pokud tento problém znáte osobně, určitě jste už někdy googlovali, jak usnout ve tři ráno, a nejčastějším návrhem bylo odpojení veškeré elektroniky v ložnici, počítání oveček nebo požití léků na spaní. Někde uprostřed se pravděpodobně nacházely doplňky stravy pro lepší spánek, které nemají příliš mnoho vedlejších účinků a jsou zdánlivě neškodné. Kde ale leží pravda?
14.07.2022
Text: Jakub Pástor
Foto: Getty Images

Jak možná víte, náš spánkový cyklus je řízen cirkadiánním rytmem, který řídí mozek a hormony, jež se o něj starají. Cirkadiánní rytmus je v podstatě 24hodinový cyklus všech fyziologických procesů vašeho těla – vaše vnitřní tělesné hodiny. Vzhledem k tomu, že odborníci označují spánek za "nejúčinnější prostředek na zvyšování výkonnosti a vitality", stala se optimalizace času stráveného v posteli jednou z největších otázek v oblasti wellness.

Jednoduše řečeno, spánek nikdy nebyl tak prodejný a přírodní doplňky na spaní – zejména melatonin, jehož prodej se za posledních 5 let zvýšil o 150 procent – zažívají boom nebývalých rozměrů. Jedná se ale o skutečný průlom v terapeutické oblasti, nebo spíše o pouhý mediální “hype”, jehož účelem je popularizace tohoto “hormonu tmy” a dalších k němu podobným doplňkům stravy ?

Health Melatonin Sleep

Co přesně je melatonin ?  

Melatonin je hormon přirozeně produkovaný tělem, který pomáhá synchronizovat a regulovat cyklus spánku a bdění. Při závažných poruchách spánku, jako je chronická nespavost, jej může lékař předepsat ve formě tablet, ale přírodní doplňky stravy na spaní se obvykle zaměřují na optimalizaci vlastní schopnosti produkce melatoninu v těle a blokují jiné hormony, které by ji mohly brzdit.   Ačkoliv jsou melatoninové doplňky považovány za "přírodní", nemusí to nutně znamenat, že jsou neškodné. Regulace melatoninu, který je zařazen do kategorie doplňků stravy, totiž nevyžaduje rozsáhlý výzkum, který musí podstoupit třeba léky na spaní na předpis. Neexistuje dokonce ani shoda na tom, co se považuje za dlouhodobé užívání melatoninu. 

V porovnání s většinou ostatních podpůrných prostředků na spaní se melatonin z těla rychle uvolňuje a jeho účinky jsou krátkodobé. Pokud se u vás po užití melatoninu objeví nežádoucí příznaky, můžete je s největší pravděpodobností jen přečkat. U vyšších dávek melatoninu však byly hlášeny negativní příznaky jako bolesti hlavy, závratě, podrážděnost, úzkost či dokonce dezorientace a objevila se také rada obav ohledně jeho potenciálního vlivu na reprodukční hormony a sexuální chování.   

Je důležité podotknout, že melatonin není zázračným lékem na spaní. Nezpůsobí vám ospalost ani neuvolní svaly – funguje jako doplněk hladiny hormonů v těle a ukolébá vás ke spánku přirozeným způsobem. Přesto není nejlepší nápad užívat ho pravidelně. Jedná se tedy spíše o krátkodobý lék, který byste měli vysadit, jakmile se vaše usínání a spánek ustálí. Nespavost však rozhodně nevyléčí.  

P.S.:  Zatímco přátele byste si měli držet u těla, doplňky stravy s melatoninem byste si měli držet ještě blíž. Zacházejte s nimi třeba jako s prezervativy nebo knihou Padesát odstínů šedi a nenechávejte je ležet na zemi, aby je ostatní mohli vidět a vyzkoušet. V opačném případě byste mohli narušit spánkový cyklus dalšího člena vaší rodiny, což vám rozhodně nedoporučujeme!

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best