Modelová řada Enyaq je první čistokrevný elektromobil české automobilky. Je postaven na platformě MEB určené výhradně pro auta s elektrickým pohonem a využívá všechny výhody, které tento typ pohonu dává. Může se tak pochlubit dlouhým rozvorem, což přináší spoustu místa uvnitř pro cestující a jejich zavazadla, krátkými převisy karoserie, což podtrhuje vizuální dynamiku, baterií umístěnou v podlaze vozu, která přináší nízko položené těžiště, a tedy parádní jízdní vlastnosti, a variabilitou, jež dává zákazníkům na výběr mezi dvěma kapacitami baterií a možnost volby vozu s pohonem pouze zadních, nebo všech čtyř kol.
Škoda Enyaq iV není ekologická jen svým elektrickým pohonem s nulovými lokálními emisemi, ale celkovým přístupem. Různé části především v interiéru jsou vyrobeny z recyklovaných nebo přírodních materiálů, jejichž výroba dodržuje přísně stanovené, k přírodě šetrné výrobní postupy. Například sedadla jsou potažená látkou, kterou ze 60 % tvoří recyklovaný polyester a ze 40 % přírodní vlna s pečetí Woolmark Company. U vyšších výbav můžete mít zase sedadla čalouněná kůží vyčiněnou za použití výtažků z olivovníku bez aplikace chemikálií. Jak je vidět, šetrnost k životnímu prostředí dalece přesahuje jen čistý provoz bez emisí v místě, kde se vozidlo pohybuje.

Vedle toho jsou vozy Enyaq iV velice dynamické. Ve špičkovém provedení RS, které je nově k mání i u klasického Enyaqu a nejen u verze Coupé, nabízí výkon 300 koní a zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,5 sekundy, což z něj činí historicky nejdynamičtější auto, jaké kdy Škoda vyrobila. Ale i běžná provedení umí svou dynamikou rozbušit srdce, takový Enyaq 80x iV nabízí 265 koní a ve zrychlení na 100 km/h za sportovně raženým sourozencem zaostává jen o 0,4 sekundy!
Musíte uznat, že Škoda Enyaq Coupé RS iV je natolik výjimečné auto, že si trochu té módní individuality zaslouží, podívejte se, jak nový kabát Enyaqu vznikal a jak mu to v něm sluší.
Enyaq očima Tobiase
Ve světě automobilového průmyslu se aktuálně hovoří převážně o udržitelnosti, nedostatku čipů a o tom, co legislativní požadavky EU znamenají pro budoucnost výrobních linek. Protikladem k tomu je mainstream konzumující automobilovou kulturu stejně rychlým tempem jako poslední módní trendy a limitované sneakers dropy. Nemusí to nutně znamenat bílé tričko s brandingem, podobné začátečnickým školním projektům mladých grafiků.
Spolupráce luxusních automobilek s módními značkami se bohudík posunula na úroveň one-of-a-kind modelů aut s rukopisem populárních návrhářů. Pro automobilky je to skvělá příležitost, jak oslovit mladší publikum a potencionální budoucí zákazníky, zatímco pro návrháře a značky je to způsob, jak prezentovat svůj talent prostřednictvím skutečně kreativní tvůrčí spolupráce a výroby reálného modelu.

Tak tomu je i v případě konceptu Škoda Enyaq Coupé RS iV x Tobias Equipment, vyrobeného speciálně při příležitosti vyhlášení 9. ročníku prestižní ankety Esquire Man 2022. Jeden z nejhezčích vozů ŠKODA doplnil o svou vizi nadějný český návrhář Tobias Schubert. Jeho tvorba spojuje virtuální realitu, svět videoher a tato jeho vášeň se promítá do jeho módních návrhů.
Od většiny ostatních designérů jej odlišuje práce s neoděvními materiály, s nimiž pracují například filmoví výtvarníci, a že se prostřednictvím sociálních sítí a virtuálního prostoru zajímá o své zákazníky a vytváří tak vlastní svět, kterého může být každý součástí.
Co ve vás vzbudilo touhu k módě a nadšení pro šití?
Studoval jsem ekonomické lyceum, kde jsme se s bratrem Michaelem začali zajímat o sneakers a resell. Módu jsem vnímal dost povrchově a až rok po maturitě jsem začal přemýšlet tímto směrem. Náhodou jsem na internetu narazil na návrháře Martina Havla, díky kterému jsem objevil fashion svět, dal si výzvu dostat se na UMPRUM a začal se s ním připravovat na talentové zkoušky. Byl v tom trochu vzdor a velká chuť si něco dokázat.
Kdy vznikla vaše značka Tobias Equipment?
V listopadu je to přesně rok od jejího vzniku. Začalo to vydáním „trilogie“ cinematic klipů, které představily atmosféru značky.
Čím je vaše značka unikátní?
Řekl bych, že tím, že není zaměřená jen na oděv, ale i na speciální technologie spojené s filmovou, kostýmovou a cosplay tvorbou. Snažím se kombinovat neoděvní materiály a to mi dává možnost přistoupit k jinak exponovaným modelům a stavět přehlídky s důrazem na dramaturgii.
Jak probíhal celý proces vzniku polepů na model Škoda Enyaq Coupé RS iV?
Byl to celkem rychlý proces, při kterém jsme představili tři návrhy polepu v různých barevných provedeních, jež navazovaly na moji poslední tvorbu grafiky oděvu. V tomto projektu jsme ale pro změnu oblékali auto. Důležitou součástí byl grafik Dominik Řezníček, který naši představu ilustroval a vložil i pár zajímavých invencí. Byla to pro nás první podobná zkušenost, takže bylo i dost zajímavé projít si celou výrobou od návrhu až po aplikaci polepu.
Podařilo se vám poslední kolekci úspěšně propojit s finálním produktem? Proč jste zvolil právě tyto motivy a barvy?
S ohledem na technologii vozu jsme sáhli po motivech z přehlídky Van Graaf talent, kde jsem jeden z modelů koncipoval do propletení dvou částí – metalické kostry a části připomínající bio-technologickou svrchní vrstvu. Podobně jako u mých grafických setů jsme s ohledem na anatomii auta vytvořili novou siluetu, která kombinuje oba materiály a tvoří tak novou grafiku, jež symbolizuje technologie budoucnosti.
Co považujete za nejtěžší část při navrhování?
Pro mě je nejtěžší začít přemýšlet v dlouhodobých intervalech, jsem zvyklý pracovat na poslední chvíli a pod stresem, a to s většími projekty, jako je třeba fashion show, nelze úplně skloubit. U samotného navrhování je to potom asi ujasnit si koncept a myšlenku, kterou chci předat. Možná to souvisí s tím, co už jsem řekl, a jen mám pocit, že mám ještě dost času. Rád nad vším dokola přemýšlím a možná někdy až moc. Důležité je pustit se do toho!
Jaký je to pocit, pracovat s tak legendární českou značkou, jakou je Škoda?
Jsem rád, že taková značka, která má v Česku tak bohatou tradici, se angažuje v různých sférách a dává tak možnost vzniku zajímavým projektům. Spolupráce si moc vážím.

Kdybyste si měl vybrat, navrhoval byste raději auta v metaversu, nebo IRL?
Metaversum je mi sympatické, ale auta, jak je známe, určitě v IRL. Myslím, že bude záležet na jeho budoucím využití. V metaversu není žádné technologické omezení, u IRL je ale velká výzva právě s tím omezením pracovat a to také není nezajímavé. Vytvořit auto v nějaké hře by mě ale určitě lákalo.
Jak byste popsal českou módní scénu?
Přijde mi, že aktuálně přibývá dost ambiciózních a houževnatých tvůrců, což je mi hodně sympatické. Talentovaných lidí je tu spousta, ale důležitá je ta píle a odhodlání. Na tak malou zemi je tu móda na kvalitní úrovni a dobrá možnost se prosadit.
Téma udržitelnosti válcuje nejen automobilový, ale i módní průmysl. Jak podle vás uvědomělý design mění tvář luxusu?
Myslím, že otáčí celý smysl luxusu jako takového, nedopřávat sobě, ale druhým (v tomto případě dalším generacím). Uvědomělý design a odpovědnost v udržitelnosti je dnes pro designéra standard a samozřejmost. Novou tvář luxusu vidím tedy jako pokrok. Pokrok v nás jako konzumentech.
Aplikujete principy udržitelnosti i na svou tvorbu?
Jako samozřejmost beru kvalitu provedení a estetickou udržitelnost. Už jen, že designér navrhne hlubší koncept, který úplně nepodléhá trendu, tím tvoří více udržitelné dílo, které tu nebude jen na jednu sezónu. Od poslední kolekce jsme taky u mých elastických grafických setů přešli na recyklovaný materiál.
Jak se pozná dobrý řidič? A jak byste ohodnotil za volantem sám sebe?
Pokud nemám zrovna hlad a nikam nepospíchám, tak jsem dost klidný řidič. Otázka je, jak často se mi to povede dodržet. Klidný můžu být, ale pořád dost otravný. (smích) Řekl bych, že hlavní je být pohotový, a to chce zkušenosti.
Na co se těšíte do budoucna?
Mimo jiné projekty a fashion show mě čeká bakalářská práce na UMPRUM, takže se paradoxně těším hlavně na to.