Home  /  Lifestyle  /  Hlavo, prosím přestaň myslet. Chci spát.
insomnia

Hlavo, prosím přestaň myslet. Chci spát.

Věděli jste, že čím mají lidé vyšší IQ, tím častěji trpí nespavostí? Dělá jim větší problém vypnout mozek. Vědci tvrdí, že za insomnii často vděčíme jen sami sobě, protože máme různé špatné návyky. Ty mohou přerušovat spánkový cyklus a zkracovat dobu odpočinku. Které to jsou?
20.06.2022
Text: Jakub Pástor
Foto: Getty images

Dík probdělé noci se můžete cítit jako v transu, bude vás bolet hlava, obtěžovat jakýkoliv hluk a také budete podráždění. Navíc ani váš mozek nebude v nejlepší kondici, protože jste neměli dostatek času na zotavení a odpočinek. Právě proto odborníci doporučují, abyste každou noc dodržovali optimální délku spánku a vyhnuli se následujícím návykům, které mohou vaši nespavost zhoršovat.  

Velmi intenzivní cvičení těsně před spaním  

Neměli byste se věnovat vysoce intenzivnímu cvičení příliš blízko doby spánku, protože to může zvýšit vaši energetickou hladinu a odradit vás tak od spánku. Váš mozek a tělo si totiž budou myslet, že ještě nenadešel čas jít spát, takže nebudete schopni rychle usnout.  

Pokud se tedy chystáte cvičit večer, snažte se dokončit cvičení alespoň hodinu před spaním.  

Máte telefon vedle polštáře  

Telefon, tablet nebo jakákoli obrazovka mohou být před spánek velkým rozptýlením. Bylo prokázáno, že zvuky upozornění a zapnutá obrazovka vás mohou probudit a zabránit vám v tom, abyste se dostali do fáze hlubokého spánku.  

Řešení?  Minimálně půl hodiny před spánkem vypněte všechny obrazovky, ztlumte upozornění, a pokud je to možné, uložte telefon na místo, kde vás nebude budit, pokud bude zapnutý. To vám také pomůže rychleji se probudit, protože k vypnutí budíků budete muset vstát z postele.  

Vaše večeře je velmi těžká  

Jít spát hladový může ovlivnit kvalitu vašeho spánku, ale také byste se rozhodně neměli přejídat. Problém spočívá v tom, že pokud je vaše večera velmi těžká, vaše tělo bude jídlo ještě pořád trávit, takže se vám může zvýšit tělesná teplota, a to vám může zabránit usnout.  

Co tedy dělat? Musíte mít rozvrh, abyste mohli sníst všechna jídla, která potřebujete, ale bez negativního vlivu na kvalitu vašeho spánku a na dobu, po kterou můžete spát. A pokud je to možné, vyhněte se cukru, který může negativně ovlivnit váš spánek.  

Nepijete dostatek vody (nebo jí pijete příliš mnoho)  

Pořádná hydratace vám může pomoci lépe spát a prodloužit délku spánku, ale také byste to neměli přehánět, protože pití příliš velkého množství vody může způsobit, že budete muset několikrát za noc vstávat a jít na toaletu.  

Jak na to? Doporučení odborníků zní, abyste vypili přibližně 2 litry vody denně, ale nezapomeňte, že tato hodnota se může lišit v závislosti na vaší žízni nebo fyzické aktivitě, kterou vykonáváte. Člověk, který hodně cvičí, potřebuje přijímat více vody. Před spaním se doporučuje vypít maximálně sklenku vody.  

Prostor ve vaší ložnici není ideální  

Když je vaše postel zároveň kanceláří, pokojová teplota není ideální nebo máte v ložnici moc světla, je více pravděpodobné, že budete trpět nespavostí.  

Řešení je jednoduché: nepoužívejte postel k práci a dbejte na to, aby váš pokoj nebyl příliš vyhřátý a nebylo v něm moc světla nebo rušivých elementů.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best