Home  /  Lifestyle  /  Krátký spánek, hodně energie: Jak si osvojit power nap?

Krátký spánek, hodně energie: Jak si osvojit power nap?

Jako děti jsme ho nenáviděli a teď bychom si přáli, abychom si mohli v poledne zdřímnout. Prozradíme vám, jak z energetického šlofíku vytěžit maximum.
01.08.2022
Text: Alex Mayer
Foto: Saint Laurent

Vtíravá odpolední únava, co na člověka přichází v brzkých odpoledních hodinách, někdy mezi druhou a třetí odpoledne. Pozornost neutěšeně klesá, touha po odpočinku neúprosně roste a vidina postele je lákavější než poslední drop Yeezy x Gap Engineered by Balenciaga. Poznáváte se? Zkuste power nap -  krátký spánek, během kterého načerpáte velké množství energie. Zpátky do formy se dostanete během chvilky a nebudete k tomu potřebovat ani šálek kávy. Možná.

Co s vaším tělem udělá power nap?

Power nap je technika spánku nabízející možnost během krátké chvíle nabrat značné množství energie. Tato metoda má svá pravidla, která je potřeba dodržet, abyste opravdu dosáhli pocitu přívalu nových sil.

Po krátkém zdřímnutí budete mít lepší náladu. Zvyšuje se také výkonnost a produktivita. Kromě krátkodobých účinků bezprostředně po zdřímnutí ukazují studie také jeho dlouhodobé účinky: snižuje se riziko kardiovaskulárních onemocnění a prodlužuje se délka života. Studie NASA společně s americkým národním institutem pro vesmírný biomedicínský výzkum dokonce prokázala, že tato technika výrazně pomáhá lidem s pamětí. Lidé, kteří si krátce zdřímli, vykazovali lepší výsledky v řešení hádanek a úkolů.


Jak dlouho trvá ideální power-nap?

Abyste dosáhli požadovaného účinku, neměl by trvat déle než 20-30 minut. Pokud spíte více než 30 minut, můžete být po spánku ještě unavenější a ospalejší než před ním a dosáhnete opaku toho, co jste původně chtěli. Je to proto, že siesta delší než 30 minut zvyšuje riziko přechodu do REM, což je jedna z nejhlubších fází spánku. Tomu se chcete vyhnout.

Kdy je nejlepší čas zavřít oči?

Kromě délky je důležitá také doba úspěšného zdřímnutí: mělo by se odehrávat v poledne po jídle nebo brzy odpoledne. 

Kofeinový spánek = nappuccino

Káva a spánek nejdou na první pohled příliš dohromady. To, co platí večer, se však liší v době oběda: kofein vám pomůže dostat se po siestě zpátky do kondice. Chcete-li si před krátkým odpočinkem dopřát šálek kávy, vypijte těsně před ulehnutím espresso a nastavte si budík na 20 minut. Tímto způsobem se probudíte ve stejnou dobu kdy začne účinkovat kofein, takže se tím pádem budete cítit ještě více plní energie. 

Ideální místo

V home officu je tato otázka zodpovězena předem, ale v open space kanceláři je to obtížnější. Samozřejmě by bylo hezké, kdyby kanceláře neinvestovaly jen do kávovarů, ale také do spacích místností. To, co je v Kalifornii již dlouho běžné, u nás ještě stále chybí. Možná si přesto najdete klidný koutek, kde vás nikdo nebude rušit. Zkuste si vytvořit polštářek z bund, šátků nebo batohů, nebo si opřete hlavu o ruce, pokud sedíte na kancelářské židli. Překřižte si ruce na stole a položte si na ně hlavu nebo sklopte kancelářskou židli co to půjde.

Kdo by se měl zdřímnutí vyhnout?

Pokud v noci pravidelně špatně spíte nebo se ráno příliš brzy probouzíte, je lepší se přes den šlofíkům vyhnout, protože ještě více prohlubují problémy se spánkem. Z tohoto pravidla však existují výjimky: Například pokud pracujete ve zdravotnictví, na směny nebo máte dlouhé cesty autem.

Našli jste ideální místo pro klidný odpočinek, ale stále se vám nedaří usnout? To vůbec nevadí. Když necháte své tělo nějakou dobu úplně v klidu, stejně si odpočinete a načerpáte ztracenou energii.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best