Jsou skladby, které se do historie rapu zapíší pro svůj zásadní hudební význam, pro vzpomínky, které vyvolávají, nebo prostě proto, že jsou úžasné, a pak je tu „Racks on racks on racks, Maybachs on Bachs on Bachs“, které je vyjádřením nesmrtelnosti. „Gotta Have It“ z alba Watch The Throne je jednou z nejikoničtějších skladeb dvojice Kanye West a Jay-Z z počátku minulého desetiletí a zároveň jednou z nejúspěšnějších hymen luxusu v novodobé historii rapu, žánru, který si na téměř vulgárním přepychu do značné míry zakládá. A neexistuje nic honosnějšího než Mercedes Maybach.
Vztah mezi luxusní automobilovou značkou a světem hip-hopu je poznamenán řadou událostí, které souvisejí především s kriminalitou, ale pro vnímání značky mají jednoznačný význam. Prvním známým rapperem, který si koupil Maybach, byl Ja Rule v roce 2002, o několik let později byl zatčen za držení neregistrované zbraně, která se do jeho prostorného Maybachu zjevně vešla. O něco později byly v T.I. Maybachu vyfoceny brýle s kodeinem: rap a podsvětí byly vždy provázané, ale co mezi nimi dělá německé auto?
To vše je součástí hry. Odhaduje se, že v rapových písních se objevuje více než sedm set odkazů na Maybach - Future dokonce pojmenoval jednu píseň po Maybachu - takže není žádnou záhadou, proč luxusní vůz značky Mercedes-Benz rappery oslovuje. Důvod lze hledat v jeho vzhledu: Maybachy jsou totiž ve všech ohledech přepychové.
Modely Maybach, které jsou proslulé svou délkou, kvalitou interiéru a množstvím nabízených doplňků, mají za sebou složitou minulost, včetně ukončení prodeje před několika lety. V počátcích své historie byl Maybach také dodavatelem motorů pro nacistické tanky během druhé světové války a teprve v roce 1997 byl představen první vůz označený značkou založenou Ferdinandem Grafem von Zeppelinem a Karlem Maybachem ve Stuttgartu v roce 1909. V roce 2003 byl na trh uveden první model Maybach, Mercedes-Benz Maybach.
Mýtus Maybach
Zní to jako začátek krásného příběhu, určitě je to počátek mýtu Maybach, který vznikl hned na začátku 21. století. A i když je pravda, že první roky existence pod názvem Maybach-Manufaktur nebyly z hlediska prodejů ziskové (z 3 000 kusů, které se měly ročně prodávat, se jich v nejplodnějším roce německého výrobce prodalo pouze 244), je jasné, že Maybach americké rappery fascinoval. V roce 2003 se Jay-Z o značce zmínil na svém albu The Black Album, které vydal na konci kariéry. V roce 2004 přijel basketbalista Sebastian Telfair na slavnostní ceremoniál za volantem vozu Maybach, který mu zapůjčil Jigga. V roce 2006 Busta Rhymes bránil svého Bacha před chodcem, který byl přistižen, jak na něj plive v newyorské Chelsea, a byl obviněn z napadení.
Tyto incidenty se sotva musely líbit nejvyššímu vedení společnosti Maybach. Pro očištění pověsti své značky však nemohli nic udělat, protože Maybach je stejně jako luxus, který ztělesňuje značně přeceněný. Je to auto pro bohaté muže středního věku s naditými peněženkami, které řídí bývalí gangsteři, kteří v rapu našli řešení svého problému s ulicí, odkud pocházejí, a nyní se mohou vozit v nablýskaném německém sedanu. To je pro rappera naprosto zásadní detail. Své o tom ví Rick Ross, který si ze jména Maybach udělal byznys a svůj label nazývá Maybach Music Group, a zašel tak daleko, že si logo automobilky nechal vytetovat na levou stranu obličeje.
Ani Lambo, ani Rolls-Royce
Výjimečnost Maybachu tkví v mnoha aspektech. Není to Ferrari nebo Lamborghini, tedy všeobecně známé auto, neprodává se jako ony, nemá tolik zmínek v písních jako Bentley a Rolls-Royce, a přesto má svou kultovní auru, kterou posilují spíše drobné příběhy a vlastni historie, než samotné prodeje. Když Jay-Z a Kanye West rozebrali a znovu složili Maybach 57 podle svých představ pro videoklip Otis, byla už německá značka na pokraji bankrotu (později v roce 2013 ukončila činnost), ale její mýtus byl živější než kdy jindy.
Vliv značky Maybach na americkou kulturu nakonec vedl Mercedes k tomu, že od roku 2014 obnovil tuto značku s vozy, jako je Mercedes-Benz Maybach třídy S, Maybach G Wagon a Maybach GLS. Hnací síla Maybachu v kombinaci s jeho specifickou důležitostí v kolektivní fantazii sehrály klíčovou roli v tom, že Virgil Abloh mohl se stuttgartským výrobcem spolupracovat a společně s Gordonem Wagenerem, šéfdesignérem společnosti Daimler AG, se podílet na prototypu Project Maybach. Po svém přehodnotil třídu S, která byla vyrobena ve sto padesáti exemplářích a podepsal se pod řadu oblečení, která se okamžitě vyprodala. Abloh efekt, Maybach efekt.
