Home  /  Lifestyle  /  První elektromobil Maserati je pořádná bestie

První elektromobil Maserati je pořádná bestie

Název Folgore, který v italštině znamená blesk, nemohl být zvolen lépe. První elektrický závodní vůz od Maserati potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h méně než tři sekundy.
08.03.2023
Text: Alex Mayer
Foto: Maserati

Samozřejmě je 2+2místný vůz k dispozici také s nádherně teatrálním motorem Nettuno, který ze šesti válců a tří litrů zdvihového objemu dosahuje výkonu až 550 koní a zrychluje s obvyklým řevem. Skutečně vzrušujícím se však nové Gran Turismo stává až jako Folgore, kdy jsou místo benzinového motoru namontovány tři elektromotory a baterie ve tvaru T s kapacitou 83 kWh pro dojezd až 450 kilometrů.

Teoreticky má elektrický závodník výkon přes 1200 koní - ale s ohledem na baterie byl výkon omezen na 559 kW/760 k (v režimu boost je krátkodobě k dispozici 610 kW/830 k), které byly naprogramovány s vektorováním točivého momentu pro dokonalé rozložení výkonu. To katapultuje Folgore výbušně, ale bez jakéhokoli dramatu, na 100 km/h za 2,7 s. A tam, kde jiné elektromobily obvykle zatáhnou za zástrčku nejpozději při 200 km/h, nechává Maserati Folgore svištět až 325 km/h.

Italové jsou rychlí nejen na silnici, ale také u nabíjecí stanice: stejně jako v Evropě pouze Porsche Taycan a jeho dvojče Audi e-tron GT pracuje Folgore s palubním napětím 800 V a v nejlepším případě nabíjí výkonem 270 kW. Energie na 100 kilometrů pak proteče za méně než pět minut. A Gran Turismo také standardně zrychluje v domácím wallboxu s výkonem 22 kW.

Ve srovnání se spalovacími modely se Folgore při prvních testovacích jízdách jeví jako trochu podchlazený. Bez zvuku a skoků v otáčkách při řazení mu chybí onen teatrální prvek, který v Itálii tak dokonale ovládají. A přestože kvůli bateriím ve tvaru T sedíte níže než ve všech ostatních e-automobilech a těžiště je tak ještě níže, při rychlém průjezdu zatáčkou se o dobrých dvou tunách nedá polemizovat. Ale na oplátku, kromě podélné dynamiky, Granturismo nadchne přesností, odhodláním a disciplínou, na jakou člověk u Maserati není zvyklý.

Přestože styl v kokpitu nyní určují velké obrazovky za volantem a na středové konzole a bohužel i volič převodovky ustoupil několika tlačítkům mezi dvěma dotykovými displeji, Maserati prokazuje úžasnou jemnost ve výběru materiálů a designu interiéru - od měděných vláken jemně vetkaných do konzolí a udržitelných potahů sedadel z recyklovaného mořského plastu až po přírodní kůži.

Maserati Gran Turismo Folgore se začne prodávat koncem roku a jeho cena bude dosahovat 200 000 eur. Mimochodem, Italové mají s Folgore ještě spoustu plánů: Na příští rok naplánovali stejný pohon v novém Gran Cabriu, které se pak stane prvním otevřeným modelem v Electric Avenue. S menším počtem článků se vejde i do modelu MC20. A s jedním dalším akumulátorem se stane základem pro příští Quattroporte.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best