Home  /  Lifestyle  /  Top 10 potravin, které z vás udělají hezouna
Top 10 potravin, které z vás udělají hezouna

Top 10 potravin, které z vás udělají hezouna

Zdravá pleť není pouhým výsledkem péče o ni. Můžete se každý den několikrát hydratovat, ale pokud nedodáváte tělu správné živiny, stav vaší pleti se nijak zásadně nezlepší.
19.06.2022
Text: Jakub Pástor
Foto: Getty images

Pravdou je, že vše, co se právě teď děje s vaší pletí, může mít původ ve vašich stravovacích návycích a pitném režimu. Naštěstí existuje celá řada potravin, které vám pomohou omezit tvorbu akné, získat zdravou a čistou pleť, nebo dokonce poskytnout ochranu proti rakovině kůže. Stačí jen najít způsob, jak je zařadit do svého jídelníčku, a máte vystaráno.

Ořechy  

Mandle, vlašské ořechy a další ořechy, stejně jako pšeničné klíčky, jsou skvělým zdrojem vitaminu E, vitaminu rozpustného v tucích. Stejně jako vitamin C je i vitamin E antioxidant, který bojuje proti poškození volnými radikály ze slunce a pomáhá působit proti úhoně. Má také hydratační účinky a zabraňuje nadměrnému vysušování. Vitamin E také pomáhá podporovat růst pokožky. Brazilské ořechy jsou jedním z nejlepších zdrojů selenu, klíčového minerálu podporujícího imunitu, který může chránit před rakovinou kůže, stařeckými skvrnami a poškozením sluncem.  

Citrusové plody   

Vitamin C je jedním z klíčových antioxidantů, u nichž je prokázáno, že potlačují volné radikály vznikající při vystavení UV záření, které ničí kolagenová a elastinová vlákna, jež normálně dodávají naší pokožce zdravou, pevnou a pružnou strukturu. Poškozením těchto strukturních složek volnými radikály se naše pokožka stává náchylnou k tvorbě vrásek a ochabování pleti.  

Rajčata  

Rajčata jsou bohatá na lykopen, karotenoid, který chrání před poškozením sluncem a spálením. Obsahují také selen, antioxidanty i hodně vody, jež hydratuje kožní buňky a zabraňuje nadměrnému ochabování a vysušování.  

Losos, sardinky a tučné ryby  

Losos, sardinky a další tučné ryby poskytují omega-3 mastné kyseliny, které mají silné protizánětlivé účinky. Snižují zarudnutí a podráždění a poskytují základní tuky a esenciální mastné kyseliny, jež podporují tvorbu kolagenu, čímž pomáhají udržovat pevnost pokožky a předcházet vráskám. Omega mastné kyseliny také hydratují a vyživují pokožku, která tak zůstává pružná. Ryby jsou také zdrojem koenzymu Q10, což je silný enzym, který bojuje proti poškození buněk a podporuje jejich hojení a výměnu.  

Celá vejce  

Celá vejce jsou výživovou silou, protože jejich bílkoviny nabízejí všechny esenciální aminokyseliny a žloutky jsou bohaté na vitaminy a minerály, z nichž mnohé jsou ve vyšší koncentraci než u většiny ostatních potravinových zdrojů. Vejce nabízejí mnoho živin důležitých pro zdraví pokožky. Žloutky jsou skvělým zdrojem biotinu, který působí proti stárnutí pokožky, protože snižuje záněty. Obsahují také vitamin D, který je pro naši pleť důležitý zejména s přibývajícím věkem.  

Neslazený jogurt, kefír a fermentované potraviny  

Jogurt, kefír a další fermentované potraviny, jako je kysané zelí, kimči, tempeh a kombucha, obsahují probiotika – živé mikroorganismy, které podporují zdravý střevní mikrobiom. Mléko a kefír také obsahují vitamin D, který může poskytnout ochranu proti vráskám.  

Chia, lněná, dýňová a slunečnicová semínka  

Semena poskytují hojnost základních živin, z nichž mnohé podporují zdraví a vzhled vaší pokožky. Například chia semínka a lněná semínka obsahují omega-3 mastné kyseliny, takže jsou skvělou volbou pro vegany nebo vegetariány, kteří nekonzumují tučné ryby. Semínka pomáhají udržovat pokožku pružnou, zabraňují zánětům a podporují buněčnou výměnu. Dýňová semínka jsou skvělým zdrojem zinku, minerálu důležitého pro obnovu a regeneraci pokožky. 

Zelený čaj  

Zelený čaj obsahuje polyfenoly, u kterých byly prokázány antikarcinogenní účinky. Výzkumy naznačují, že tyto účinné látky mohou také bojovat proti akné. Zelený čaj obsahuje také vitamin K, který zabraňuje srážení krve a může snížit výskyt tmavých kruhů pod očima.   

Tmavá listová zelenina  

Zelená listová zelenina se objevuje téměř na každém seznamu nejzdravějších potravin, a tak není divu, že si vysloužila místo na seznamu potravin prospěšných pro vaši pleť. Jsou plné vitamínů, minerálů a vlákniny, které posilují vaše celkové zdraví, a obsahují prebiotika, jež vyživují prospěšné bakterie sídlící ve vašem těle v mikrobiomu. Tmavá listová zelenina je dobrým zdrojem vitamínů skupiny B, jako je niacin, který má protizánětlivé a hydratační účinky na pokožku.   

Kurkuma a zázvor  

Kurkuma a zázvor jsou silné protizánětlivé látky a mohou pomoci chránit před oxidačním poškozením pokožky. Předpokládá se, že mají účinky proti stárnutí a vyrovnávají barvu pleti.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best