Home  /  Lifestyle  /  Twitch už není to, co býval

Twitch už není to, co býval

S koncem pandemie ztrácí platforma pro živé vysílání na významu
28.08.2023
Text: Alex Mayer
Foto: Getty Images

Pro mnoho digitálních platforem představovaly mimořádná opatření v oblasti zdraví a různé lockdowny způsobené pandemií koronaviru zlomový okamžik - "před a po" v rámci odvětví. To platí zejména i pro Twitch: stačí říct, že mezi lety 2020 a 2021 zaznamenal 82% nárůst hodin strávených sledováním živých přenosů. Zároveň se zvýšil počet aktivních uživatelů a streamerů na této platformě. S koncem omezení však stránka zaznamenala pokles návštěvníků, a to téměř o 10 procentních bodů - i když jich je stále více než před pandemií. Dnes má na Twitch přístup 31 milionů lidí denně a každou hodinu je zde v průměru 2,5 milionu aktivních uživatelů.

Jak se Twich v posledních letech vyvíjel?

Když Twitch v roce 2014 (pouhé tři roky po jeho založení) koupila společnost Amazon, tvořil 2 % internetového provozu, což bylo druhé místo po Netflixu, Googlu a Applu. Navzdory těmto číslům a přibližně 7 milionům tvůrců na platformě ji tížil postupný úbytek uživatelů - kromě konce pandemie - a rostoucí konkurence ve streamovacím odvětví.

Koncem roku 2022 byla například spuštěna služba Kick, služba pro živé vysílání, která podle všeho překonává některé kritické problémy, z nichž je Twitch často obviňován, jako je nekompromisnost při moderování obsahu a problémy s monetizací. Twitch zakazuje veškeré diskriminační podmínky a chování pod hrozbou zákazu vstupu na platformu (v některých případech doživotního), zatímco Kick je v otázce moderování obsahu pružnější (možná až příliš). Ten si také ponechává pouze 5 % příjmů od autorů - Twitch naopak desetkrát tolik.

V červnu se Twitch také pokusil omezit partnerství mezi streamery a značkami, ale jeho komunitě se to nelíbilo a množství kontroverzí, které se rozpoutaly, přimělo platformu k ústupu - "tyto pokyny jsou špatné pro vás a špatné pro Twitch a okamžitě je odstraníme," uvedla společnost. Kick pak investuje do toho, aby získal některé z nejpopulárnějších streamerů na Twitchi: to je například případ xQc (Kanaďan Félix Lengyel), který loni v červnu podepsal zhruba stomilionovou smlouvu o odchodu z Twitche do Kicku.

Twitch už není televizí generace Z

@frizzoh.eth Non è stato facile riassumere tutto quello che è successo su Twitch questa settimana 😮‍💨 #drama #streamer #twitch ♬ Transgender - Crystal Castles

Podle mnoha uživatelů zlatý věk Twitche končí, mimo jiné kvůli úspěchu samotné platformy, která se příliš přibližuje mainstreamu a ztrácí experimentální charakter, který ji odlišoval. Tento směr si například zvolila společnost Burberry, když se rozhodla představit svou kolekci SS21 živě na Twitchi: "Burberry byla vždy značkou spojenou s inovacemi a spolupráce s Twitchem na tento odkaz navazuje," uvedl Rod Manley, marketingový ředitel značky.

Díky této iniciativě měli uživatelé možnost vychutnat si módní přehlídku z více pohledů a zároveň chatovat. Stejně postupoval i Dior při uvedení své pánské kolekce na podzim 2021. V nesmělých počinech těchto značek bylo mimo jiné podchycení nového publika, a to publika generace Z. Twitch dnes naopak už není jen obdobou televize pro tento specifický segment uživatelů, jak se často uvádí.

V tomto smyslu je zjednodušující uvažovat o této platformě jako o prostředí, kde lze sledovat streamery při hraní eSportu nebo "jen tak chatovat": dnes se server používá i jako pozadí při jiné činnosti a bezprostřední kontakt - tvořený skutečnými interakcemi - mezi streamery a diváky, který byl základem úspěchu Twitche, se stal subtilnějším a možná méně relevantním.

Díky nepřetržitým živým streamům se navíc na Twitchi rozšířil problém vyhoření a stále více streamerů přestává v zájmu ochrany svého duševního zdraví - jako například TheMasseo (1,7 milionu odběratelů) v říjnu 2022. Konečným důkazem toho, že se Twitch mění a dostává se mu méně pozornosti, je skutečnost, že od pandemie se snížil i počet tvůrců zabývajících se vytvářením obsahu a jeho a šířením - na jiných sociálních sítích - kompilací nejlepších, nejvtipnějších nebo nejkontroverznějších scén streamerů na této platformě, které se staly téměř žánrem samy pro sebe.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best