Home  /  Lifestyle  /  Úzkost a nealkoholický gin: Generace Z pije méně alkoholu

Úzkost a nealkoholický gin: Generace Z pije méně alkoholu

Podle psychologů by ale mladí lidé kvůli svému rozumnému přístupu a neochotě riskovat mohli přicházet o životní zážitky, uvedl deník The Guardian
28.10.2022
Text: Alex Mayer
Foto: Getty Images

Před pár týdny jsem se náhodou ocitl v nejpohodovějším baru v nejpohodovější londýnské čtvrti (Sucre v Mayfair), měl proti sobě barmana - samozřejmě Čecha - a ani nevím, jak jsme se dostali k rozhovoru o pitných zvyklostech Britů, od hospody po práci a proslulé vášně pro Guinness až po oblíbený nápoj královny Alžběty (Gin a Dubonnet).

Ale uprostřed změti klišé je fakt, že podle nejváženějších barmanů metropole se většina Londýňanů - více mužů než žen - rozhodla opustit alkohol a přírodní vína ve prospěch ovocných koktejlů a náhražek Tequily a Whisky bez obsahu alkoholu, který by je činil smrtelně nebezpečnými. Na tento trend upozornila již v roce 2019 studie BCC UK o chování při konzumaci alkoholu: nejstřízlivější byli lidé ve věku 16-25 let s 26 %, zatímco generace 55-74 let se označila za abstinenty jen v 15 %.

Mezi dospělými v USA Gallup ukázal, že nejčastěji pijí alkohol 35-54letí (70 %) ve srovnání s generací Z (60 %) a Boomers (52 %), zatímco studie z roku 2020 zjistila, že podíl Američanů ve vysokoškolském věku se za deset let zvýšil z 20 % na 28 %. Mezi několika málo militantními pijáky pije většina mladých Evropanů (ve věku 18-39 let) alkohol jednou měsíčně (27 %), v USA jednou týdně (25 %), přičemž tento pokles se týká většiny evropských zemí s vysokými příjmy a také Austrálie a Nového Zélandu. Jak a kdy se však stalo, že božský dar Homéra a Hésioda, vrcholné vyjádření dionýského ducha, klesl na seznamu preferencí nových generací tak hluboko, že jej nahradily energetické nápoje poháněné taurinem?

Experimentování s alkoholem - a přemíra pití, aniž byste byli plnoletí - bylo dlouho považováno za obřad zasvěcení do dospělosti. Alkohol je v pubertě přijímán jako „společenský lubrikant“, způsob, jak se zbavit zábran, najít si přátele a uniknout každodenní realitě.

Dnešní mladí lidé však vyrůstají ve společenském prostředí plném finančních a sociálních problémů, nepijí nebo pijí méně než předchozí generace, jsou více vystaveni rizikům a uvědomují si jejich důsledky. Když se letos společnost Deloitte zeptala téměř 15 000 mladých lidí z generace Z po celém světě, jaké jsou jejich nejpalčivější obavy, uvedli na prvním místě životní náklady (29 %), před změnou klimatu, nezaměstnaností, duševním zdravím a sexuálním obtěžováním.

Téměř polovina z nich (46 %) uvedla, že žije bez platu a má obavy o pokrytí výdajů, a to do té míry, že 43 % z nich, aby vyšlo s penězi, si ke svému hlavnímu zaměstnání přibralo práci na částečný nebo plný úvazek, což je o 10 % více než mileniálové. Generace, která je rozervaná úzkostí z výkonu a neustále online, přehnaně stimulovaná sociálními sítěmi a nástrahami webu, pro kterou mají chvíle odpočinku často podobu abstinence, odpočinku od extroverze a odpojení.

Generace Z si alkohol spojuje se zranitelností, úzkostí a ztrátou kontroly. Výsledkem je bezprecedentní kultura mládeže, která de-normalizuje pití, přetváří představu o „nočním životě“ a společenském životě a poprvé po letech mění rovnováhu nápojového průmyslu. Není překvapivé, že trend Mocktail (od mock, falešný) pochází z Anglie, stejně jako jedna z prvních společností, která se prosadila na trhu: Seedlip, tvůrce Negroni, Negroni bez alkoholu.

V loňském roce Tanqueray, jeden z nejznámějších London Dry Ginů na světě, oznámil uvedení svého Tanqueray 0.0 ve Španělsku a Velké Británii a ve stejné době vzkvétaly jeho protějšky Made in Italy, od Sabatiniho a jeho Gino° až po milánský start-up Conviv, přecházející v oceňovaný MeMento.

„Pokles spotřeby alkoholu rozhodně není způsoben alkoholovou politikou, protože klesají všechny rizikové praktiky: užívání drog, nechráněný sex, rizikové chování [jako kouření, kriminalita a nebezpečné řízení] - mladí lidé se obecně více vyhýbají riziku,“ říká Amy Pennayo, vedoucí výzkumná pracovnice Centra pro výzkum alkoholové politiky na La Trobe University v Melbourne.

Ve stále nepředvídatelnějším společenském prostředí, od ekonomiky po klimatické změny, přerušovaném stále řidšími a složitějšími lidskými vztahy, se generace Z hlásí o své právo na kontrolu, ačkoli jediná oblast, v níž ji může uplatňovat, je ona sama a její vlastní zvyky. Celá řada zodpovědných malých dospělých popíjí matcha tea, sleduje TikTok a přemýšlí o malosti světa, který se jim dostal do rukou.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best