Home  /  Lifestyle  /  Vesmírná turistika: Malý krok pro miliardáře, velký skok pro klima

Vesmírná turistika: Malý krok pro miliardáře, velký skok pro klima

Když miliardáři Richard Branson a Jeff Bezos vzlétli do vesmíru na palubách suborbitálních turistických raket svých společností, většina světa jim v úžasu zatleskala. Odborná veřejnost však měla na věc trochu jiný názor. Pro některé vědce tyto milníky představují něco jiného než jen technický úspěch.
18.08.2022
Text: Jakub Pástor
Foto: Getty Images

Cestování do vesmíru je bezpochyby jednou z nejzajímavějších oblastí vědy, zejména nyní, kdy do něj významně investují soukromé společnosti, jako je SpaceX nebo Blue Origin, ale je spojeno i se značnými negativními efekty. Vzhledem k tomu, že počet startů se v posledních desetiletích ztrojnásobil, nemusí být škody, které cestování do vesmíru může způsobit životnímu prostředí, tak zanedbatelné, jak se dříve předpokládalo.  

Lety do vesmíru, kterých bylo dosaženo navzdory značným komplikacím, znamenaly potenciální začátek dlouho očekávané éry, kdy by rakety mohly prolétávat dosud poměrně nedotčenými horními vrstvami atmosféry mnohem častěji než tomu bylo v minulosti. V případě lodi SpaceShipTwo, kterou provozuje Bransonova společnost Virgin Galactic, jsou tyto lety poháněny hybridním motorem, který spaluje gumu a zanechává za sebou oblak sazí. Rakety Virgin Galactic samozřejmě nejsou jedinými viníky. Všechny raketové motory na tuhá paliva, které se v minulosti používaly  – třeba v motorech raketoplánů NASA – spalují kovové sloučeniny, které mají škodlivý vliv na atmosféru.

Podle Dallase Kasaboskiho, hlavního analytika společnosti Northern Sky Research, může jediný suborbitální let vesmírné turistiky společnosti Virgin Galactic, trvající asi hodinu a půl, způsobit stejné znečištění jako desetihodinový transatlantický let. Někteří vědci to považují za znepokojující vzhledem k ambicím společnosti Virgin Galactic létat s platícími turisty na hranici vesmíru několikrát denně.  

Vesmírná turistika by mohla přidat další stovky startů raket ročně, protože společnosti jako Virgin Galactic tvrdí, že plánují rozšířit počet letů na několik stovek ročně, a podle odborníků by tyto starty mohly v rámci boje proti globálnímu oteplování vytvářet více skleníkových plynů. „Hybridní motory mohou využívat různé druhy paliv, ale vždy vytvářejí velké množství sazí,“ řekl pro server Space.com Filippo Maggi, docent leteckého inženýrství na Politecnico di Milano v Itálii, který se zabývá výzkumem technologií raketového pohonu. „Tyto motory fungují jako svíčka a proces jejich hoření vytváří podmínky příznivé pro vznik sazí.“

Předpokládaný nárůst počtu startů raket pro vesmírnou turistiku, přistání na Měsíci a možná i cesty na Mars nutí mnohé snít o nové éře průzkumu vesmíru. Nedávna studie naznačuje, že výrazný nárůst vesmírných letů může zásadně poškodit ochrannou ozonovou vrstvu na naší planetě.   

Emise při letu do vesmíru mohou být horší než při běžném letu letadlem, protože na palubu takového letu nasadne jen několik lidí, takže emise na jednoho cestujícího jsou mnohem vyšší. Toto znečištění by se mohlo výrazně zhoršit, pokud se vesmírná turistika stane populárnější. Jen společnost Virgin Galactic chce nakonec uskutečnit 400 takových letů ročně. Emise z raket jsou však vypouštěny přímo do horních vrstev atmosféry, což znamená, že tam zůstávají po dlouhou dobu: dva až tři roky. Dokonce i voda vstřikovaná do horních vrstev atmosféry - kde může vytvářet mraky - může mít vliv na oteplování.  

Vliv těchto letů na životní prostředí se bude lišit v závislosti na faktorech, jako je palivo, které používají, energie potřebná k jeho výrobě a místo, kam směřují - a všechny tyto faktory ztěžují modelování jejich dopadu na životní prostředí. Například Jeff Bezos tvrdil, že palivo Blue Origin, které používá kapalný vodík a kyslík, je pro životní prostředí méně škodlivé než u ostatních vesmírných konkurentů – technicky vzato jeho let neuvolňuje oxid uhličitý. Existují však i další rizika, které by mohly poškodit stratosféru a ozonovou vrstvu. Studie z roku 2010 zjistila, že saze uvolněné při 1 000 letech kosmické turistiky by mohly ohřát Antarktidu o téměř 1 stupeň Celsia.  

Naštěstí jsou starty raket v celosvětovém měřítku stále poměrně nízko na seznamu znečišťovatelů. Zatímco průměrně denně vzlétne 100 000 letadel, podle NASA se loni pokusilo dosáhnout oběžné dráhy pouze 114 raket. Ale vzhledem k tomu, že náklady na starty do vesmíru rok od roku klesají, je jen otázkou času, kdy se kosmická turistika rozjede naplno.  

Spolu s rostoucím počtem vesmírných misí a soukromých letů přichází pro pozemšťany nové problémy: potenciálně nebezpečný vesmírný odpad. Zatímco plovoucí vesmírné smetí je jistě problém, ne všechny objekty, které vyletěly nahoru, musí spadnout dolů a ve skutečnosti velká část odpadu jednoduše shoří v atmosféře. Někdy však tyto objekty, zejména ty velké, jako jsou vyhořelé raketové nosiče, podlehnou gravitaci a spadnou zpět na Zemi, aby se s nimi opět vypořádali jejich lidští tvůrci. Obvykle při tomto jevu lidé neumírají, nebo dokonce nejsou zraněni - většina padajících trosek se zřítí do oceánu. Lidé se však musí vypořádat se vším tím nechtěným harampádím. Každý rok se totiž do zemské atmosféry vrátí asi 90 tun starých kosmických lodí a většina z nich jsou raketová tělesa opuštěná na oběžné dráze Země.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best