Když zástupci generace boomerů pomyslí na Volvo, obvykle se jim vybaví stejná slova: bezpečné, přátelské k rodině, venkovské, velké. Nyní představený model EX30 nic z toho není, nebo jen v omezené míře, a to nejen proto, že je s délkou 4,23 m nejmenším SUV značky Volvo. EX30 je také jednoznačně zaměřen na mladé, městsky smýšlející publikum a je k dispozici v základní verzi již od 869 tisíc korun. Což z něj činí nejdostupnější Volvo vůbec.
Destilát všech ctností
"EX30 dokazuje, že i malé může být vzrušující a malé může být obrovské," říká nadšeně šéf značky Jim Rowan. SUV je jakousi "espresso verzí Volva XC90" - destilátem všech ctností, které si švédská automobilka dala do vínku. Jsou to velká slova, ale v žádném případě ne prázdná. Stejně jako žádný jiný model Volvo představuje EX30 hodnoty, které by generaci boomerů možná nenapadly jako první: Například šetrnost k životnímu prostředí nebo dokonce inovace.
Díky svému formátu vhodnému pro každodenní použití a ekologickým elektromotorům, které slibují dojezd od 344 (jednomotor) do 480 kilometrů (prodloužený dojezd), je EX30 Volvem s nejmenší ekologickou stopou ze všech. Během celého životního cyklu a výroby vypouští přibližně o 25 % méně emisí CO2 než model XC40 Recharge Pure Electric. Vysoký je také podíl recyklovaných materiálů: 25 procent hliníku použitého při výrobě a 17 procent oceli bylo recyklováno. Stejně vysoký je i obsah recyklovaných plastů ve všech vozidlech. Ve veganském interiéru Švédové rovněž použili materiál z odpadních produktů.
Vizuálně kompaktní SUV připomíná miniaturní verzi Range Roveru Evoque. Technicky vychází z platformy čínské mateřské společnosti Geely, na níž je založen i Smart #1. Stylově působí zejména uzavřená příď s nápadnými světly. Uvnitř slouží 12,3palcový tablet vertikálně integrovaný do palubní desky jako informační centrum s infotainment systémem založeným na Googlu. Místo toho, aby byl rozmístěn po celém vozidle, má EX30 pouze jeden reproduktor, který se místo toho rozprostírá po celé šířce vozidla pod čelním sklem a nabízí 1040 W kvalitního výkonu Harman Kardon.
V neposlední řadě EX30 nepostrádá fun faktor: verze s jedním motorem o výkonu 200 kW (272 k) zvládá všechny každodenní požadavky snadno a s jistotou. Ale verze s dvoumotorovým pohonem slibuje skutečnou porci zážitků: s tímto motorem zvládne vůz s pohonem všech kol sprint na 100 km/h za 3,6 s, což je také, jak jinak, špičková hodnota. Na co si tedy vsadit, že tento prcek bude od konce roku 2023 velkým modelem i u nás? Boomers se budou divit.