Home  /  Lifestyle  /  Vše, co musíte vědět o biohackingu
biohacking

Vše, co musíte vědět o biohackingu

Slyšeli jste o hackování počítačů, chytrých telefonů nebo e-mailů? Ale co hackování vašeho těla?
24.06.2022
Text: Jakub Pástor
Foto: Getty images

I když to může znít jako sci-fi, ve skutečnosti jde o pouhé sebezdokonalování těla a mysli s cílem zvýšit energii a vitalitu. Ti, kteří se zajímají o zdraví a wellness, neustále "hackují" své tělo, aby dosáhli co nejlepších výsledků – ať už cvičením, meditacíí, světelnou terapii, půstem či prostým přidáváním másla a kokosového oleje do ranní kávy pro přirozené zvýšení energie.

Co ale pojem biohacking vlastně znamená a proč bychom se o něj měli zajímat?   

Jednoduše řečeno, jedná se o umění změnit prostředí kolem sebe i uvnitř vás, abyste dosáhli větší kontroly nad svou vlastní "biologií". Biohacking odmítá myšlenku, že nejlepším a jediným přístupem ke zdraví a vyhnutí se nemocem je méně jíst a více cvičit. Jednou z nejlepších věcí na této metodě je, že ji možná už děláte, aniž byste o tom věděli. Několik snadných hacků zahrnuje změnu délky spánku, abyste se probouzeli více svěží či pouhou meditaci, která vám může pomoci zvládnout pracovní stres. Kdykoliv totiž změníte něco ve svém naprogramovaném životním stylu nebo stravě a pozorujete změny, jedná se o biohacking. 

Prohlédněte si výběr několika zaručených hacků, díky kterým můžete posilnit nejen vaše tělo, ale také mysl.

1. Meditace

Meditace je prastará metoda léčby, která v podstatě trénuje mysl, aby se soustředila na jedinou myšlenku nebo činnost. Věština praktikujících tvrdí, že jim meditování pomáhá cítit se klidněji nebo bojovat proti úzkostem a depresím. Údajně také zvyšuje produktivitu a kognitivní funkce a snižuje krevní tlak.  

2. Nositelná technologie  

Všechny nositelné technologie, které vám připomínají, abyste každý den udělali více kroků, pili vodu nebo se jenom postavili a protáhli, jsou druhem biohackingu - a mohou být velmi užitečné pro ty, kteří s experimentováním se svým tělem teprve začínají.  

3. Terapie červeným světlem  

Terapie červeným světlem se stává stále populárnější formou biohackingu, která se používá k léčbě řady onemocnění. Bylo totiž prokázáno, že červené světlo ulevuje od bolesti, snižuje zánět a obnovuje vitální funkce.    

4. Kryoterapie neboli léčba chladem

Zjednodušeně řečeno, jedná se o vystavení těla chladným nebo mrazivým teplotám po krátkou dobu. Jde se o starověkou techniku, o níž se zmiňuje papyrus Edwina Smithe z roku 3500 př. n. l. Zájem o ni se znovu rozhořel (pun intended) v 80. letech 20. století, kdy studie ukázaly, že vystavení nízkým teplotám chrání před poškozením mozku. Dnes tuto metodu biohackeři používají i k léčbě depresí a k posílení imunitního systému. Údajně také zlepšuje krevní oběh, snižuje záněty a dokonce stimuluje endorfiny. V případě, že si v zimních měsících netroufnete lézt do ledové vody, můžete vyzkoušet zcela bezpečnou léčbu chladem v podobě kryoterapie. Nejlepší na ní je, že trvá pouhé tři minuty a na několik hodin zrychlí váš metabolismus.  

5. Přerušovaný půst  

Výzkumy zjistily, že nejen to, co jíme, ale i to, kdy jíme, může mít obrovský vliv na náš organismus. Mnoho odborníků se proto obrátilo na přerušovaný půst, který pomáhá optimalizovat příjem živin do těla nebo bojovat proti zánětům či rakovině. Zkuste začít 14 hodinovým půstem po dobu jednoho týdne. V tomto koloběhu můžete jíst od 10 do 20 hodin, a pak se dalších 14 hodin postit. Až vám to bude vyhovovat, omezte přijímání potravy mezi 11. až 20. hodinou a tak dále, až dokud nedosáhnete 16 hodinového půstu.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best