V posledních měsících mnozí uživatelé Instagramu hlásí nárůst spamu na této platformě. Mezi nejrozšířenější obsah spamu patří například výprodeje iPhonů nebo údajné slevy na Shein, kdy je uživatelům nabízeno, aby se stali "ambasadory" značky výměnou za nákupní poukaz v hodnotě 800 eur. Tento fenomén je sám o sobě zajímavý, protože se odehrává v době, kdy sociální síť Meta prochází transformací, jelikož provádí zásadní změny algoritmů platformy, které se více zaměřují na Reels. Zveřejňování fotografií a komentářů podezřelými nebo nedůvěryhodnými profily, které propagují zjevně falešné nabídky, je na sociálních sítích poměrně novým jevem - pokud si všimnete, ještě nedávno se spam připisoval téměř výhradně e-mailům.
Tento typ obsahu vytvářejí a šíří boti, kteří jsou na webu stále rozšířenější: podle nejnovějšího vydání zprávy Bad Bot Report, kterou vypracovala americká společnost Imperva zabývající se kybernetickou bezpečností, bylo v roce 2021 42 % internetové aktivity generováno boty - v roce 2020 to bylo přibližně 41 %. Podle společnosti Imperva lze více než 27 % obsahu vytvořeného na internetu připsat botům, kteří se snaží poškodit ostatní uživatele, obvykle prostřednictvím podvodů. Boti na Instagramu se pokoušejí upoutat pozornost uživatelů tím, že je označují na fotografiích nebo v komentářích; stále častěji se však botům daří také lajkovat Stories jiných uživatelů: tento krok se může zdát "opatrný", píše Vice, ale ve skutečnosti jde o způsob, jak se legitimizovat před algoritmem platformy a jejími kontrolními metodami. "Umístění lajku je na Instagramu považováno za 'autentické chování' v tom smyslu, že to dělají skuteční lidé." K tomuto tématu se vyjádřil i CEO Instagramu Adam Mosseri, který řekl: "Je to něco, čím se skutečně aktivně zabýváme a doufáme, že to v průběhu roku zlepšíme. Zaznamenal jsem nárůst počtu spamů a botů lajkujících mé příběhy, což je alespoň pro mě nepříjemnější než falešné komentáře.
Tyto kampaně vedou profily s podobnými charakteristikami: mají důvěryhodné, většinou ženské jméno a profilová fotografie je často mladá dívka; účty tohoto typu mají obvykle málo příspěvků a byly právě založeny. Kromě toho se za bio-odkazy na těchto stránkách obvykle skrývají pokusy o phishing, což je typ podvodu, při kterém se snaží uživatele přesvědčit, aby poskytli osobní údaje, jako jsou finanční údaje nebo přístupové kódy, a poté je hacknout. Společnost Meta, která se o šíření těchto spamových kampaní dozvěděla, uvedla, že "záležitost vyšetřuje" a "již odstranila velké množství profilů". Společnost již dříve uvedla, že blokuje "miliony botů denně" a že i nadále investuje do antispamových technologií díky "týmu více než čtyřiceti tisíc lidí", který má na starosti čištění platformy od tohoto druhu obsahu, nicméně výrazné personální škrty, které Meta provedla v roce 2022 - během několika měsíců se snížil počet zaměstnanců o 25 % - měly zásadní důsledky pro sekci věnovanou moderování obsahu - službu, kterou Meta již přesunula a zadala ji externím společnostem, se všemi důsledky této kauzy. Snížení zdrojů a personálu v tomto podnikovém sektoru nepochybně podpořilo šíření botů a dnes stále více lidí, kteří denně používají Instagram, se stávají jejich oběťmi.
K dnešnímu dni jsou jedinými nástroji, které mají uživatelé k dispozici, aby zabránili botovým účtům v jejich obtěžování, jejich nahlašování a blokování, ale protože se zdá, že jich je více než kdy jindy, může se tato činnost časem stát frustrující, pokud jste každodenní obětí takových kampaní. Člověk může také - v rámci sekce Privacy (Soukromí) - změnit nastavení osobních zpráv a vybrat si, že nechce dostávat žádosti od "Jiných na Instagramu". Člověk se také může rozhodnout, že na fotografiích nebude nikým označován, nebo to povolit pouze těm, které zná, pomocí možnosti "Lidé, které sledujete". Zatímco pro problém lajků ve stories od botů by bylo jedinou možností nastavit svůj účet jako soukromý, ačkoli by to bylo poměrně invazivní řešení, zejména pro ty, jejichž práce se týká Instagramu a dalších sociálních sítí.