Termínem „grillz“ se podle Wikipedie označuje v hip-hopové kultuře jistý typ ozdob, které se nasazují na zuby. Poprvé se objevily počátkem osmdesátých let v New Yorku na chrupu rappera Flavora Flava z legendárních Public Enemy a několika dalších průkopníků tamního hiphopu.
Z New Yorku se pak začaly šířit po celých Spojených státech, třpytily se ze širokých úsměvů Ludacrise, Lil Jona nebo rapperů z dua OutKast a nabývaly stále propracovanějších a okázalejších podob a tvarů.
Skutečnou globální a mainstreamovou slávu pak těmhle ozdobám přinesl v roce 2005 rapper Nelly, když nahrál hit, který nazval „Grillz“, opěvoval v něm grillz a natočil k němu videoklip, v němž se zubil a chlubil svými grillz. Od té doby si tohle slovo pamatoval celý svět. Vyšperkované zuby se staly módním hitem daleko za hranicemi hiphopu, nosila je Madonna, Miley Cyrus nebo třeba plavecký šampion Ryan Lochte. Ale ačkoli se grillz zrodily na počátku osmdesátých let v New Yorku, historie zdobení zubů je pochopitelně mnohem bohatší a starší.
Skutečnými průkopníky v této oblasti byli podle všeho Etruskové – národ, který po devět století obýval oblast dnešního Toskánska, než ho v roce 27 před naším letopočtem definitivně pohltila Římská říše. Etruské ženy, ty urozené a bohaté, si nechávaly vytrhat přední zuby a na jejich místě nosily jakousi ozdobnou protézu z náhradního chrupu elegantně spojeného proužky zlata. Dávaly tím veřejně najevo svůj společenský status. Příchod Římanů ovšem učinil této etruské módě konec.

Zdobení chrupu mělo tradici také u starých Mayů. V době takzvaného klasického období této civilizace (250 př. n. l. – 10. století) si členové tamních královských rodin nechávali vyvrtat v zubech asi třímilimetrové jamky a do nich si vsazovali zelené jadeity – drahokamy, kterých si tito dávní obyvatelé Střední Ameriky cenili víc než zlata a diamantů. A také běžní Mayové, kteří nepatřili ke královské rodině, si nechávali vrtat zuby a vyplňovat je ozdobnými materiály, jen pochopitelně o něco méně drahocennými. Příchod španělských conquistadorů ovšem učinil této mayské módě konec.
Zuby si brousili, navrtávali a poté pokrývali zlatem i Vikingové, i když u nich zřejmě nešlo ani tak o parádu, jako o vyjádření příslušnosti ke své družině a ke svému rodu.
Tím samým kovem si zdobili chrup také dávní obyvatelé Filipín, protože věřili, že Melu, stvořitel světa, měl zuby ze zlata. A tak se mu snažili aspoň v této oblasti přiblížit.
To všechno ale newyorští rappeři, ktří si v osmdesátých letech nasadili první grillz, nejspíš netušili. Flavor Flav neměl v plánu podobat se etruské dámě, mayskému králi, filipínskému božstvu a nejspíš ani Vikingům. Móda zlatých nasazovacích zubů dorazila do New Yorku, tedy hlavně do černých částí Brooklynu, někdy na konci sedmdesátých let spolu s přistěhovalci z Jamajky a dalších karibských ostrovů. Většina z těchto migrantů neměla dost peněz na pravidelnou péči v zubařské ordinaci, a tak u nich bylo zvykem nosit jednoduché nasazovací zlaté zuby coby chrániče těch skutečných před kazem a poškozením.
Časem se tyhle nasazovací zlaté zuby staly v ulicích Brooklynu znakem úspěchu a v oněch končinách přišly do módy. Začali je nosit dealeři drog, místní frajeři a krásky, rappeři a DJs. Tam někde začíná historie grillz, o které jsme psali v úvodu našeho článku.

Klenotníci z garsonky
Když se v roce 2017, dvanáct let po Nellyho hitu, usmál do kamery v klipu k písničce Gummo mladý americký rapper Tekashi 6ix9ine a odhalil pusu plnou barevných ozdob, byly už grillz něčím tak běžným, že by člověk nečekal, že ještě někoho překvapí. A přece se tak stalo.
Byl to Tekashiho první opravdový hit. Klip měl na internetu desítky milionů zhlédnutí. Mezi jinými ho viděl i čtyřiadvacetiletý Jiří Výmola. „Překvapilo mě, že on v tom klipu ukazoval barevné a podle mě hrozně ošklivé grillz,“ vzpomíná dnes ve svém prostorném zbrusu novém a ještě nezařízeném showroomu v pražských Holešovicích, kousek od showroomu Vitry a co by drahým kamenem dohodil od galerie DOX. „Říkal jsem si, proč má hiphopová superstar s milionovými honoráři tak laciné, nepovedené ozdoby, a ještě se s nimi chlubí?“
Jiřího Výmolu tehdy napadlo, že na trhu s grillz musejí být ještě velké mezery. A rozhodl se, že je zaplní. Že se stane úspěšným návrhářem a výrobcem luxusních hiphopových šperků, které se nasazují na zuby. Sice vůbec netušil, jak se takové grillz vyrábějí, ale to ho neodradilo. „Narychlo jsem si udělal průzkum a zjistil jsem, že v Evropě grillz skoro nikdo nedělá. V té době byste našli na celém kontinentě možná tak dva tři lidi, kteří by je uměli vyrobit,“ říká.
Jiří o svém plánu přesvědčil kamaráda z dětství Michala Michajlova. Ten v Praze provozoval tetovací salon a jeho klientela měla k okruhu potenciálních zákazníků, kteří by mohli mít zájem o zubní ozdoby známé z hiphopových klipů, docela blízko. Michal souhlasil, že do toho s Jiřím půjde.

...a budiž zub
Jak jsme už zmínili, Jiří Výmola neměl žádné vzdělání ve zlatnickém a klenotnickém oboru. V jeho rodině však zlatníci jsou. A tak byli přirozeně první, za kým si šel pro radu. Ale nepochodil. „Grillz mají se zlatnictvím společný jen materiál, ale jinak je to úplně jiná disciplína. Běžný zlatník vám je nevyrobí, protože to nebude umět. Takže mi v tomhle ohledu rodiče nepomohli. Naopak mě od toho odrazovali. Přišlo jim, že je to úplný nesmysl. Tím mě paradoxně motivovali – chtěl jsem jim dokázat, že se mýlí,“ vysvětluje.
Jiří s Michalem se zkusili obrátit na dentistické laboratoře, kde se vyrábějí zubní protézy. Ale ani tam jim neuměli pomoci. Jedna známá zubní laborantka jim však alespoň ukázala, jak se snímají otisky chrupu a jak se odlévají do sádry.
S touto informační výbavou se Jiří s Michalem vrátili do malé garsonky v pražských Vršovicích, kterou společně obývali, a začali prostě experimentovat. Po mnoha dnech pokusů a hledání se jim konečně podařilo vyrobit jeden zub. Pravda, když si ho člověk zkusil nasadit, tak nedržel, ale stejně z něj byli nadšení. Dal jim sílu pokračovat v experimentování. A pokračovali tak dlouho, až se jim podařilo vyrobit zub, který držel. To byl začátek značky Yo Grillz.
„V tu chvíli jsme si založili účet na Instagramu. Během prvního dne jsme získali sotva 50 followerů, ale zároveň nám přišlo hned 80 objednávek.“ vzpomíná Jiří Výmola. Ano, všimli jste si správně, osmdesát poptávajících za první den je hodně. Rozkřiklo se to rychle. A bylo zřejmé, že aspoň u nás v Česku je ta mezera na trhu grillz ještě větší, než sám Jiří tušil. „A začaly chodit i zakázky od rapperů, které jsme obdivovali a poslouchali, a ani ve snu by nás nenapadlo, že nás někdy osloví. Třeba Smack, ten byl úplně prvním rapperem, kterému jsme dělali grillz.“
Schůzky s klienty tehdy probíhaly v Michalově tetovacím salonu. Ten navíc podle očekávání generoval nové zákazníky, protože klientela se zálibou ve zdobení těla tetováním a piercingem měla ke grillz blízko. „První kusy jsme vyráběli na koleně v té vršovické garsonce. Tedy samozřejmě jsme tam neměli pec na tavení zlata a stříbra, odlévání jsme si nechávali dělat u jedné specializované firmy, ale veškerá ostatní práce probíhala u nás doma,“ popisuje Jiří divoké začátky. Bylo jasné, že manufaktura v obýváku není udržitelný model, a tak se dohodli s jednou pražskou zubní laboratoří a přesunuli výrobu tam. Pak zjistili, že jim záhadně mizí zlato, a tak si museli najít jinou laboratoř. A pak už jim grillz vydělávaly dost peněz, aby si pořídili vlastní laboratoř.
„Támhle ji máme,“ ukáže Jiří levou rukou na nedaleké dveře. Říká, že ji nechal vybavit špičkovými technologiemi, ale zdráhá se je blíže popsat, prý by vyzradil část svého výrobního tajemství.
Mezitím se ty dveře otevřou, vyjde z nich mladá dáma, zamíří kamsi do útrob showroomu, aby se po chvilce vrátila a znovu zmizela za těmi dveřmi. „To je naše technička. Skutečná odbornice. Vyučovala na střední škole stomatologickou technologii, ale já jsem ji přetáhl k nám do firmy. Díky ní jsme se posunuli ještě o level výš a na rozdíl od velké části konkurence umíme vyrábět grillz tak, aby byly vůči zubům co nejšetrnější,“ říká Jiří hrdě.

Zlatoústý odstřelovač
Od těch časů, kdy seděl ve vršovické garsonce a pracoval na první zakázce, uběhly asi tři roky. Z Yo Grillz se stala v jistých kruzích kultovní značka, která vedle grillz vyrábí i další šperky: přívěsky, řetízky – vše, co se v hiphopovém světě třpytí.
„Začali se mi ozývat různí rappeři, jestli bychom jim nenavrhli třeba přívěsek nebo prsten. Já jim na to říkám: Ty jo, kámo, my děláme grillz. Já nevím, jak takový přívěsek vyrobit... Ale zájemců přibývalo, a tak jsem si zaplatil nějaké kurzy v navrhování 3D objektů. Mám rád technologie, tak jsem se učil výrobu šperků pomocí 3D modelování,“ líčí Jiří suše. A dodává, že jeho grillz nebo šperky prý dnes nosí osmdesát procent českých rapperů. Namátkou zmíněný Smack ONE, Cashanova Bulhar, Grey256, Dorian, Maniak nebo rapperka Sharlota. A pak třeba moderátorka Oktagon MMA Kateřina Klinderová alias Kundosaki, režisér Jan Strach nebo umělkyně Léna Brauner.
„Asi před rokem nás oslovil jeden politik za Top 09, že by chtěl udělat zlatý zub. Jméno mi vypadlo, nevím, kolik mu je let, ale byl to starší pán, měl už šedivé vlasy. Nakonec však nedorazil,“ usměje se Jiří pobaveně.
Když odhlédneme od celebrit, tak má Yo Grillz nejvíce klientů ve věku mezi sedmnácti a jednadvaceti lety. A tři čtvrtiny z nich jsou muži. „Jsou to tedy mladí muži, které jsme naučili nosit šperky. Možná by nám šperkaři měli být vděční. Přitom ještě nedávno neměli kluci v teenagerském věku o takové věci vůbec zájem, chtěli od rodičů peníze na počítačovou hru nebo na značkové oblečení. Dneska si za těch pár tisíc korun, které dostanou od táty a mámy na značkové tenisky, pořídí grillz,“ říká a potutelně se usměje.
Klientela Yo Grillz je mezinárodní. Jiří říká, že 40% zakázek jde na Slovensko, a i tam už nosí na zubech jeho ozdoby podstatná část hiphopové elity, například Haha Crew a další postavy okolo labelu F*CK THEM. A taky například fotograf Kubo Krížo nebo třeba šéf největšího bratislavského gymu bojových umění či majitel populárního slovenského obchodu se streetwearovou módou. Další zákazníky má Yo Grillz ve Švýcarsku a v Německu.
„A pak je tu ještě jeden zahraniční klient. Říká si Peacekeeper. Profesí je to profesionální odstřelovač v ozbrojených jednotkách OSN. Ten za námi přicestoval letadlem, vyzvedl si grillz a vrátil se na základnu. Nevím, jestli si je nasazuje, když jde do akce.“
Jiří Výmola má pořád velké plány. Právě teď prý zakládá dvě nové firmy. Jedna z nich by měla vyrábět speciální zdravotnické roboty. „Nápad na tohoto robota nosím v hlavě asi tři roky. Sehnal jsem už investora, kterého ten projekt nadchl a je ochoten platit vývoj. Nechci zatím prozradit víc, ale vyvíjíme to s vědci z ČVUT, z katedry kybernetiky a robotiky. Vyvíjíme revoluci.“
Jiří nikdy nestudoval robotiku ani kybernetiku. Říká, že má za sebou pár semestrů nedokončené ekonomické fakulty na České zemědělské univerzitě. „Já mám odmalička spoustu nápadů. Nikdy mě nelákalo dělat šperky a grillz, ale protože jsem v tom viděl trend a možnost spolupracovat s lidmi, jejichž hudbu poslouchám, tak jsem se do toho pustil. Pak jsem měl nápad na zdravotnického robota, a tak jsem se pustil do jeho vývoje. A založil kvůli tomu další firmu. Když je člověk hladový a chce dosáhnout svých snů a cílů, tak jich dosáhne, jen musíte chtít a věřit,“ říká mi a má v hlase takovou zvláštní euforickou energii. „Já vím, zní to jako takové klišé. Ale je to tak.“
