Už v neděli se děsíte nového pracovního týdne, sotva ráno vstanete a jdete do kanceláře, a když už se vám to podaří, jednu špatnou motivaci střídá druhá. Stručně řečeno: práce je na nic. A vám se do ní už vůbec nechce. Podle reprezentativní studie, kterou v roce 2022 provedla internetová síť Xing, nejste sami: zhruba čtvrtina dotázaných v Německu, Rakousku a Švýcarsku uvedla, že je se svou prací nespokojená. Výpověď se často zdá být jediným východiskem z nouze. Ale ve skutečnosti máte svou práci rádi. A na nové výběrové řízení se vám také moc nechce. Kdo ví, jestli bude nová práce dokonce lepší. Na tyto otázky vám nikdo neodpoví a nikdo nemůže rozhodnout za vás - někdy je změna zaměstnání opravdu ten nejlepší nápad. Můžeme vám však dát několik tipů, jak dosáhnout větší spokojenosti v zaměstnání, pokud jste v něm nespokojeni a nechcete hned dát výpověď.
Nespokojenost v zaměstnání: Kdy je výpověď ten správný nápad
Řekněme si to na rovinu: Nechceme vás našimi tipy na větší spokojenost v práci odrazovat od výpovědi. Někdy je to opravdu nezbytný krok k tomu, abyste přemýšleli o změně zaměstnání. Nejen proto, že jste v práci nespokojení a otravuje vás vaše staré zaměstnání, ale také proto, že nová práce vám může připadat jako nový (lepší) život. Můžete se dále rozvíjet, získat motivační vzpruhu a možná objevit zcela neznámé stránky svého já. Zvláště pokud ve starém zaměstnání nemáte možnost povýšení, měli byste si rozšířit obzory - a hledat nové příležitosti. Ve srovnání s minulostí je dnes změna zaměstnání mnohem běžnější. Doby, kdy lidé dřeli v jedné firmě 40 let, jsou pryč. Pokud tedy toužíte po něčem novém: dejte výpověď. Pokud chcete dát své staré práci ještě jednu šanci (to by měl být vždy první krok): čtěte dál.
1. Tip: Reflexe
Pokud jste v práci nespokojení, měli byste si důkladně naslouchat. Na jedné straně musíte zjistit, co přesně vás činí nespokojenými. Je to samotná práce, vaše úkoly, nebo jsou tu i jiné důvody, například problémy s kolegy či nadřízenými. Za vaši situaci mohou být zodpovědné jak vnitřní (např. příliš malá flexibilita), tak vnější okolnosti (např. vyhoření). Identifikace problémů, kvůli kterým jste v práci nespokojeni, je prvním krokem ke zlepšení, abyste věděli, co přesně vás trápí. Na druhou stranu je důležité zamyslet se nad tím, jaké jsou pozitivní aspekty vaší práce. Pro větší spokojenost v práci se vyplatí zamyslet se nad výhodami práce. Co vás na této práci obzvlášť baví, jaké jsou její výhody ve srovnání s jinými a proč jste zde vlastně chtěli pracovat, když jste nastupovali? Uvědomění si problémů a příležitostí pomáhá lépe pochopit vaši situaci - a podle toho ji zlepšit.
2. Tip: Výměna názorů
Nyní víte, co vás činí v práci nespokojenými, takže jste identifikovali problém zevnitř. Pro větší spokojenost v práci se nyní vyplatí řešit celou věc zvnějšku. Jinými slovy: vyměňujte si své poznatky s ostatními. Mohou to být zcela nezúčastněné osoby, jako jsou přátelé nebo rodina, kteří vám díky svému pohledu zvenčí mohou dát třeba jednu nebo dvě rady, které vás dosud nenapadly. Aktivně si požádejte o pomoc! Na druhou stranu se můžete obrátit i na kolegy. Zejména pokud vás trápí pracovní okolnosti, může vám výměna názorů pomoci. Zeptat se kolegů, zda mají stejné pocity nebo jak řeší určité situace, může nejen zvýšit vaši spokojenost v práci, ale také vytvořit lepší pocit sounáležitosti. Se všemi problémy však rozhodně nepochodíte!
3. Tip: Komunikace
Třetím tipem pro větší spokojenost v práci je komunikace. To už jste udělali ve druhém bodě, že? Přesně tak. Nyní však jde o komunikaci s lidmi, kteří mají na vašem pracovišti také co říci. S lidmi s rozhodovací pravomocí, kteří mohou na vaší situaci něco změnit, tedy s vašimi šéfy nebo nadřízenými. Pokud jste se dobře připravili, vyhledejte rozhovor. Upřímně konfrontujte své nadřízené se svou situací, s tím, že jste v práci nespokojeni, ale nechcete odejít. Popište své problémy (1. rada), aktivně se ptejte na řešení a sami nějaké nabídněte. Nikdo přece nechce nespokojené zaměstnance. Pokud je před vámi dobrý vedoucí, bude se vám také snažit pomoci. Zda vám to pomůže v dlouhodobém horizontu, se teprve uvidí. Pokud se však od počátku setkáte s odmítnutím, měli byste možná uvažovat o změně zaměstnání.
4. Tip: Strategie
Přemýšleli jste o tom, proč jste v práci nespokojení, ale také o tom, co vás na vaší práci baví. Mluvili jste se známými a kolegy a snažili jste se o dialog s nadřízenými. Velmi dobře. V ideálním případě máte nyní před sebou různé náměty nebo možná i možná řešení, která můžete vyzkoušet. Věci, které vám byly doporučeny, nebo věci, které vám šéfové umožňují. Nyní je čas vypracovat vlastní strategii pro větší spokojenost v práci. Soustřeďte se na věci, které vás baví, dejte šanci všem návrhům a snažte se k celé věci přistupovat optimisticky. Pak se také můžete propracovat ze spirály frustrace. Ne každá strategie však funguje, možná se budete muset znovu přizpůsobit a projít předchozí kroky znovu. Pokud se nebudete cítit lépe, vždy můžete zvážit změnu zaměstnání. Někdy to prostě nevyjde. Ale není na škodu to zkusit.
5. Tip: Balance
Práce není v životě všechno. Na závěr bychom se s vámi rádi podělili o toto moudro, pokud jste v práci nespokojení. Někdy vás práce prostě vyčerpává, i když vás v podstatě baví. Zajištění dobré rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem není jen prázdná fráze, kterou používají někteří životní koučové, ale je zatraceně důležité pro větší spokojenost v práci. Nalezení zdravé rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem je klíčové. To může znamenat, že si uděláte čas na své koníčky nebo blízké, budete pravidelně cvičit nebo začnete meditovat, abyste se zbavili stresu. Dobrá rovnováha mezi pracovním a soukromým životem vám může pomoci cítit se celkově spokojenější a vyrovnanější. To samozřejmě nevyřeší všechny problémy v práci. Ale může to být začátek. Koneckonců, život je příliš krátký na to, abychom byli (v práci) nešťastní.