Home  /  Studio  /  BANGER. je film, který česká kinematografie potřebuje
BANGER.

BANGER. je film, který česká kinematografie potřebuje

Verdikt: 8/10
09.07.2022
Text: Milan Rozšafný
Foto: Totalfilm

Česká filmová produkce se v posledních letech drží v zajetých a prověřených kruzích – máme tu komedie s Jiřím Langmajerem, romantické žánrovky či dobová dramata z dob komunismu. Všichni se ovšem asi shodneme na tom, že zkostnatělá domácí tvorba potřebuje nejen radikálně novou čerstvou tvůrčí krev, ale zejména moderní žánrovku pro mladé generace, která nám zprostředkuje konečně trochu jiný a neotřelý zážitek. A drogová jízda BANGER., jež se představila na festivalu v Karlových Varech, tohle všechno splňuje na jedničku.

Alex je začínající rapper a drogový dealer, co má ten nejlepší koks v Praze. Jenže dneska chce se svojí prací seknout. Má totiž konečně nahrát svůj banger – hit, po němž už budou všichni znát jeho jméno. A nehodlá si v něm zarapovat s nikým menším než s tuzemskou hip-hopovou hvězdou Sergeiem Barracudou. Jenže situace se začíná komplikovat a Alex musí pro splnění svého snu sehnat obrovskou sumu peněz.

Snímek má pak na svědomí mladý režijní talent Adam Sedlák, jenž má na kontě už stylově originální seriál Semestr či velmi specifického Domestika. Jeho novinka pak ukazuje, že je svým tvůrčím myšlením a stylem zcela jinde než většina domácí produkce. BANGER. se přitom od komorního Domestika snad nemohl vzdálit více. Jedná se totiž o naspeedovanou, intenzivní a drsnou podívanou, která vás svým pojetím a dravým střihem už od začátku dokonale vtáhne a až do samotného finále nepustí. Snímek je navíc poměrně realistickou sondou do života mladé generace, jež sjíždí TikTok, Instáč, český rap a občas bohužel i něco nelegálního. Sondou, co je sice občas vtipná a správně cool, zároveň vám z ní však nebude moc dobře. I když je totiž film zejména v první polovině plný hlášek, zároveň divák tuší, že se schyluje k něčemu ošklivému a ne zrovna příjemnému.

Sedlák si pak k co nejvíce autentickému výsledku pomáhá natočením celého filmu na iPhone. Netradiční audiovizuální metoda ani na moment neruší, naopak zejména v nočních klubových pasážích už se díky ní snad ani více realitě přiblížit nejde. Režie pak nešetří nečekanými kamerovými, scenáristickými a zejména střihovými nápady, které nechávají diváka nonstop ve střehu. Také sázka na hodně riskantní kartu v podobě Adama Mišíka se tvůrcům vyplatila. Známá tvář utáhla film na svých bedrech bez sebemenších problémů a vnitřní boj své postavy předvedla na jedničku. I tak mu ovšem herecké vavříny sebere jeho sidekick a bezpochyby objev roku Marsell Bendig, jenž je coby drogově závislý Láďa utržený ze řetězu a má na kontě jednu z nejvděčnějších vedlejších postav posledních let. Parťácká chemie mezi ním a Mišíkem pak ani nemohla být výživnější.

Je tedy trochu škoda, že k závěru filmu malinko spadne řetěz a kromě morálního vyznění, které ovšem bylo potřeba, se bohužel dočkáme až příliš doslovného konce. A rozhodnutí jistých postav by se po scenáristické stránce dalo také trochu zpochybňovat. I přesto se dá však s jistotou říct, že BANGER. je bez debat nejprogresivnějším českým kouskem tohoto roku a bude jistě patřit také mezi ty nejzásadnější a nejlepší. Ne, rozhodně to nebude film pro každého a už teď jasné, že Sedlákův zběsilý a nekompromisní styl mnoho diváků nedá. Jedná se ale o titul, jaký náš rybníček potřeboval jako sůl. Snímek, co nám servíruje vymazlenou moderní žánrovku a pecku pro současnou tiktokovou generaci. Ta ale nejen, že není směšná, ale navíc má potenciál u své cílovky rezonovat a stát se kultem.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best