Home  /  Studio  /  Jsou Minulé životy novým adeptem na Oscara?

Jsou Minulé životy novým adeptem na Oscara?

Vážně je opěvované romantické drama tak dobré, jak se o něm tvrdí?
07.07.2023
Text: Ivan Rozkošný
Foto: archiv

Existují filmy, o nichž slyší divák v Karlových Varech poprvé a dokáží ho naprosto překvapit, a pak jsou tu tituly, jež doprovází velké renomé a očekávání jednoho z nejsilnějších snímků festivalu. Do té druhé kategorie patří novinka uznávaného studia A24 (Velryba, Slunovrat, Všechno, všude, najednou), Minulé životy. Vztahové drama na korejský způsob sbíralo ve Spojených státech totálně nadšené recenze a mnozí o něm mluví jako o filmu roku a horkém adeptovi na další Oscary. A to už je poměrně vysoká laťka, kterou musela debutující režisérka Celine Song přeskočit. Podařilo se jí tak vysoká očekávání naplnit?

Nora je spisovatelka korejského původu, která se před více než 20 lety odstěhovala s rodiči z rodné země do Spojených států. A nechala za sebou i svou dětskou lásku Hae-Sunga, s níž ji pojilo velmi silné pouto. I přes snahy zůstat v kontaktu se ovšem každý vydal svou vlastní životní cestou. Až v době, kdy je Nora šťastně vdaná a Hae-Sung se vydává do New Yorku na dovolenou, se dvojice konečně setkává. Již brzy oba zjišťují, že je v jejich případě šlo možná vždy o osudovou lásku a nutí je to položit si otázku „Co by kdyby?“

Minulé životy jsou poměrně civilní, jemnou a zdánlivě obyčejnou romancí, která však za svou „všedností“ schovává precizní a soustředěný scénář, jenž se zaměřuje na výtečné prokreslení postav a dialogy. Celine Song ve svém debutu prokazuje až nečekaně vyzrálou režii, v níž zbytečně nezabředává do klišé. Naopak, snaží se jít proti proudu romantických filmů a z jejich klišé si ve snímku dělá dokonce legraci. Charaktery se tu chovají zcela racionálně a režisérka netlačí v emocí zbytečně na sílu. O to víc působí ve výsledku snímek přirozeněji, realističtěji a dokáže diváka emociálně sejmout svým silným závěrem. Hodně tomu pak pomáhá také prakticky neznámé herecké obsazení.

Je tedy až překvapující jak pevnou a sebejistou rukou Celine Song na place vládne. I přesto jsem ovšem po těch všech chvalozpěvech ze zahraničí čekal ještě silnější podívanou. Ve svém jádru jsou totiž Minulé životy stále poněkud jednoduchou a přímočarou vztahovkou, která sice dokáže zaujmout svým příběhem a přirozeností, ale zároveň zůstává po většinu stopáže poměrně odtažitá a já se nedokázal na snímek i pocity hrdinů patřičně naladit – tedy kromě již zmiňovaného skvělého závěru. Minulé životy tak v tomto ztrácí za spřízněními korejskými kousky či atmosféricky podobnou kultovkou Ztraceno v překladu, která byla ve svých motivech ještě komplexnější a emotivnější.

Někdy jsou zkrátka ty recenze vychvalující do nebes na škodu. Minulé životy totiž rozhodně patří mezi výrazné filmy letošní karlovarské nadílky i ty nejlépe zrežírované romance tohoto roku. Coby „pocitová“ vztahovka ovšem doplácí někdy na ne úplně průrazné dialogy a fakt, že člověk čekal ještě o něco emotivnější a důmyslnější podívanou. Kapesníčky tak tentokrát nechá asi řada z vás schované v kapse. I přesto se jedná o nadprůměrný kousek, o němž se sice mluví trochu víc, než si zaslouží, ale i tak v sobě schovává řadu nezpochybnitelných kvalit.

VERDIKT: 7/10
EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best