Home  /  Style  /  Adilenciaga je zpět, baby

Adilenciaga je zpět, baby

Proč má Balenciaga x adidas pravděpodobně větší smysl, než si myslíte.
14.11.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Balenciaga x adidas

V průběhu května způsobily značky Balenciaga a adidas ve světě módy naprostý šok, když nečekaně oznámily, že se spojily a vytvořily plnohodnotnou kolekci. Hravá spolupráce se představila na přehlídkovém mole inspirovaném newyorskou burzou, a přestože mezi korporátními kulisami vyčnívala jako bolavý palec, svým zvláštním způsobem vize Demny Gvasalii fungovala bezvadně. Modelky zahalené od hlavy až k patě v lesklém latexu, které popíraly myšlenky kapitalismu a konzumerismu, se procházely po molu v abnormálně rychlém tempu a symbolizovaly rušný život, který metropolitní svět zaměřený na velké prachy považuje za normální.

I když je snadné označit toto partnerství za trochu náhodné, dává mnohem větší smysl, než si myslíte - a tady je důvod. Od té doby, co Demna v roce 2015 převzal po Alexandru Wangovi funkci kreativního ředitele značky Balenciaga, je pařížský módní dům kontroverznější než kdykoli předtím. Zatímco Wangovu verzi značky mnozí považovali za příliš riskantní, Gvasalia se to rozhodl zcela zvrátit tím, že do kolekcí značky vnesl něco z téměř satirické stylizace Vetements. To bylo bezpochyby kontroverzní a mnozí kritici obviňovali gruzínského módního návrháře z pošpinění slavného odkazu značky Balenciaga, ale už byl nejvyšší čas vrátit značku zpět na výsluní. Spojením s jednou z největších světových společností vyrábějících sportovní oblečení Demna světu sděloval, že jeho adaptace značky je sice zábavná, ale rozhodně ne žertovná. Nakonec, adidas nenechá své slavné tři pruhy používat jen tak někoho.

Samozřejmě se nejedná o první vstup německého giganta do oblasti high fashion. V roce 2002 se adidas spojil s Yohjim Yamamotem a vytvořil legendární značku Y-3, která pokračuje i po dvaceti letech. Značka sídlící v Herzogenaurachu má na kontě také kolekce s Rafem Simonsem a Rickem Owensem a v roce 2016 se na několik sezón spojila také s již zmíněným Alexanderem Wangem. Všechny čtyři tyto spolupráce však spojuje fakt, že ačkoli jsou všechny svým způsobem ikonické, není sporu o tom, že všechny hrají tak trochu na jistotu.

Dokonce i v případě posledních kolekcí adi Prada a Gucci vzaly značky již zavedené siluety a místo drastických změn se rozhodly udělat jen minimum. Jedním z důvodů, proč uspěla kolekce Off-White x Nike The Ten Virgila Abloha z roku 2017, bylo to, že vzal deset nejikoničtějších Swoosh tenisek a udělal si je po svém. Díky jasně červeným zipům a dekonstruovaným detailům jste sice mohli každý z modelů stále snadno poznat, ale nepochybně byly Ablohovou vizí. Totéž se dá říct o modelu Kim Jones Dior x Air Jordan 1 High z roku 2020. Nelze popřít, že to byly Air Jordany, ale britský návrhář k nim přidal prémiovou telecí kůži a složité šněrovací detaily, které z nich dělaly jednoznačně Dior.

Jediným skutečným rozdílem u značky Prada však bylo přidání kapsy na zip na adidas Forum. Naproti tomu Gucci pouze změnil barevné provedení a vzory na modelu Gazelle, a to bylo vše. Ani v jednom případě se nejednalo o verzi tenisek dotyčného módního domu. Kdybyste nevěděli víc, snadno byste se domnívali, že se vůbec nejedná o spolupráci. Právě tím se spolupráce Balenciaga x adidas tolik liší. Oba projekty s Prada a Gucci sice působily poměrně jednostranně, ale to nejspíš proto, že takové byly. adidas byl tím, kdo poskytl plátno, a všichni ostatní na něj museli jen vyrazit své logo.

Naproti tomu Balenciaga působí jako skutečný vztah mezi oběma značkami. Nejenže Demna uvedl na trh svou předělanou podobu modelu Stan Smith, ale adidas mohl přepracovat i některé ze svých nejoblíbenějších siluet: modelu Triple S dal podobu inspirovanou modelem Superstar a pohrál si s ponožkovitým designem modelu Speed Trainer. "Vždycky jsem chtěl použít tři pruhy a logo," vysvětlil Demna v rozhovoru pro GQ v roce 2022. „Abych k vám byl velmi upřímný. Jako sedmileté dítě jsem měl teplákovou soupravu adidas a to byl můj největší módní moment v dětství.“

Adilenciaga také pracovala na rozsáhlé škále oděvů a doplňků, nemluvě o Pantashoes z jejich druhé kolekce, které už průmysl nazývá that bitch. Jedinečný hybrid kalhot a vysokých podpatků, který má být jedním z must-have kousků letošní sezóny, byl již spatřen na nohou módní fajnšmekry Belly Hadid, stírá hranice normálnosti a dokonale reprezentuje vše, co Balenciaga x adidas představuje.

V říjnu letošního roku Kanye West na své přehlídce Yeezy Season 9 na pařížském týdnu módy debutoval s nechvalně proslulým tričkem „White Lives Matter“. Poté se pustil do nenávistných komentářů na adresu hnutí Black Lives Matter, veřejně šikanoval módní redaktorku časopisu Vogue na Instagramu a útočil na židovskou komunitu. Od té doby s ním Balenciaga i adidas přerušily styky, a i když je to bezpochyby obrovská škoda, zejména pro talentované týmy, které na obou projektech neúnavně pracovaly, nakonec Yeho nepotřebují. Potřebují jen sebe navzájem, spoustu lesklého latexu a kapitalistický šum burzovních ukazatelů na newyorské burze.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best