Svět nepatří vždy jen odvážným. Někdy jim prostě patří jen kapitola v modelové historii automobilky, jak ukazuje BMW i3. Od základu navržený jako malý, lehký elektromobil s mnoha chytrými nápady na téma udržitelnosti předběhl v roce 2013 svou dobu. Avšak jednoprostorový design polarizoval, náklady na vývoj byly přemrštěné a použití karbonu ještě zvýšilo cenu. Ačkoli si malý vůz získal kultovní status, jeho výroba byla v roce 2022 ukončena po pouhých 250 000 vyrobených exemplářích.
Skutečná jízda s jedním pedálem
Roli základního elektromobilu mezitím převzalo BMW iX1 - model který byl stejně jako i3 v podstatě předělaný model se spalovacím motorem a který s délkou 4,5 metru a pohotovostní hmotností 2,09 tuny ztělesňuje vše, čím i3 nikdy nechtěl být. Ale abychom byli spravedliví, nabízí vše, co i3 chybělo k tomu, aby se stal bestsellerem: líbivou karoserii ve stále módním off-roadovém vzhledu, prostor pro celou rodinu plus 490 litrů zavazadel, prémiový interiér bez zbytečností a dojezd až 440 kilometrů.
Kromě toho, že iX1 je k dispozici pouze ve verzi s motorem xDrive30, baterií o kapacitě 64,7 kWh a systémovým výkonem 230 kW (313 k), není na tomto elektrickém kompaktním SUV téměř nic k vytknutí. Výběr materiálů a kvalita zpracování jsou na špičkové úrovni. Infotainment se zaobleným displejem se snadno ovládá dotykem a hlasovým ovládáním. Podvozek zvládá jak sportovní, tak komfortní jízdu. Vůz pevně drží na silnici - což je pravděpodobně zásluha nejen baterií, které jsou vhodně umístěny v těžišti, ale také adaptivního systému pohonu všech kol. A možná, že zkušenosti získané s i3 přece jen nebyly liché: rekuperace nyní funguje tak dobře, že je možná skutečná jízda s jedním pedálem. A průměrná spotřeba kolem 20 kWh na 100 kilometrů je na SUV této velikosti docela slušná - i když efektivní dojezd klesne pod 400 kilometrů. Škoda jen, že BMW je skoupé na nabíjecí výkon 130 kW, zatímco Hyundai už nabíjí výkonem přes 200 kW.
Na rozdíl od modelu i3 není iX1 rozhodně elektromobil pro průkopníky. Možná je ale právě tím, co přesvědčí přátele německých prémiových vozů, že k přechodu na e-mobilitu není třeba odvahy. Stačí jen nezbytná malá změna. Elektrické SUV je k dispozici od 1 359 800 Kč - s důrazem, jak je u BMW zvykem, na slovo "od".