Home  /  Style  /  Dior žaluje známou tvář z Only Fans

Dior žaluje známou tvář z Only Fans

Když se umělecká jména sexuálních pracovnic střetnou s luxusními značkami.
10.11.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Getty Images

Jaké je pojítko mezi luxusním módním domem a pornoprůmyslem? A především, co vedlo vážené a zaměstnané právníky domu Dior k podání žaloby na známou tvář Only Fans? Odpověď je mnohem jednodušší a intuitivnější, než byste si možná představovali: umělecké jméno. To je případ Gigi Dior, samozvané „supermilenky“ OF, poslední z dlouhé řady sexuálních pracovnic, které se při prezentaci na veřejnosti inspirovaly Haute Couture: V hudebním světě jsou to například Frank Versace, Sofia Prada, Drew Valentino a Chanel Preston, ale také Gucci Mane nebo Aaron Cartier. K tomu lze přidat i takové příklady, jako je pornoherec Christian Dior nebo rapper Bello Figo - původně známý jako Bello Figo Gucci, než ho stejnojmenná značka soudním procesem dotlačila ke zkratce. Dlouholetá tradice, která vede umělce a sexuální pracovníky k přijímání „luxusních“ přezdívek, a to jak v ironickém a znevažujícím smyslu, tak i proto, aby - jak upozorňuje Daniel Rodgers na serveru Dazed - unikli vyčlenění prostřednictvím sublimace prestiže, která je obvykle vyhrazena jen příslušníkům smetánky.

Domu založenému Christianem Diorem nestačilo ani 75 let historie k tomu, aby si vypěstoval zdravou dávku ironie, a to do té míry, že právníci značky vyzvali Gigi Dior, aby s okamžitou platností upustila od používání svého uměleckého jména. „To je směšné, moje jméno nemá s haute couture nic společného a nejvtipnější na tom je, že to, co obvykle dělám, je, že vůbec nenosím šaty,"“odpověděla Gigi. Herečka a modelka si své jméno oficiálně zaregistrovala v září, ale nyní má čas do 17. listopadu, aby předložila písemnou odpověď právníkům značky, kteří tvrdí, že její pseudonym poškozuje pověst značky Christian Dior: „rozmělnění rozmazáním a rozmazání pošpiněním“, uvádí se v prohlášení.

Přitom předtím, než se otěží ujala Maria Grazia Chiuri, která z ní udělala symbol éterické, nedosažitelné a upřímně řečeno nudné ženskosti, byla značka více inspirována sexualitou, když se do funkce uměleckého ředitele dostal John Galliano a smyslnost roku 2000 nás činila mnohem méně prudérními. Móda je sama o sobě náchylná k pornografii: Vezměme si explicitní sexističnost kampaní Toma Forda pro Gucci, léta, kdy byla múzou Jeana Paula Gaultiera hvězda burlesky Dita Von Teese, nedávnou spolupráci Pornhubu se Shaynem Oliverem a Ludovicem de Saint Serninem nebo vystoupení Chloe Cherry v první řadě, zatímco na přehlídce Namilia Nan Li a Emilie Pfohl v roce 2020 se tři herečky Pornhubu, Asa Akira, Marica Hase a Jade Kush, promenádovaly ve feministickém manifestu.

Jistě, diskurz ochranných známek je složitou a zásadní záležitostí pro budování identity značky, na které si tolik namastí kapsy právníci, ale urputnost vůči sexuální pracovnici, která na Instagramu čítá jen několik tisíc sledujících, je důkazem stigmatu, které pornoherce stále obklopuje. Stejně jako důkaz toho, jak se luxusní značky často chtějí obklopit aurou nedotknutelnosti a zapomínají i na část své minulosti, kdy byly koláže méně nedosažitelné, ale o to zajímavější.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best