Opel Zafira, Peugeot Traveller, Mercedes Vito nebo EQV - pokud potřebujete ve svém e-vozidle hodně místa, skončíte téměř výhradně v sektoru užitkových vozidel. Existují sice i hezká, jako například Mercedes EQV, ale za volantem si budete připadat spíše jako řidič autobusu, při manévrování se rychle zapotíte a dojezd si budete muset hlídat častěji než obvykle. Nyní však stále více výrobců uvádí na trh velké dodávky a SUV se sedmi sedadly, které nejsou založeny na typu kastlové dodávky. Jsou obvykle dražší, ale také lépe vypadají - a obvykle dojedou dál a lépe. Zde je pět zajímavých elektromobilů pro velkou rodinu.
VW ID.Buzz
Ano, VW ID.Buzz je elektrickým vnukem legendárního modelu Bulli, má samozřejmě také historii užitkového vozidla a nyní je k dispozici také jako skříňová dodávka. V brzy dostupné prodloužené verzi, která největší model ID protáhne o 25 centimetrů na 4,96 metru, však bude možné objednat elektrickou dodávku jako sedmimístnou. Kromě toho dostane větší výkon baterie a motoru: baterie se na přání zvýší ze 77 na 85 kWh a výkon v nejlepším případě na 250 kW/339 k, takže v budoucnu bude možné ujet kolem 500 kilometrů. Jediný háček: cena. VW zatím cenu neuvedl, ale bude jen těžko k dostání za méně než 70 000 eur.

Kia EV9
U Kia EV9 je zřejmě také háček v ceně, protože ani elektrická vlajková loď Korejců nebude k dostání za méně než 70 000 franků a se všemi příplatky by mohla být i šestimístná. Za to ale také dostanete dva vozy v jednom. Protože zatímco zvenku se korejský pětimetrový kolos tváří jako SUV, uvnitř chce být skutečnou dodávkou. Ne nadarmo jsou mezi zavazadlovým prostorem a velkým kufrem tři řady sedadel se sklápěcími sedáky a uprostřed je na výběr mezi třímístnou lavicí nebo otočnými jednotlivými sedadly. Elektrická technika je v tomto případě lepší než u jakéhokoli evropského konkurenta: Akumulátor má kapacitu 99,8 kWh, díky 800voltové technologii obzvláště krátkou dobu nabíjení a vystačí v nejlepším případě na 541 kilometrů. Kdo si objedná vrcholný model, dostane dva motory, a tedy pohon všech kol o výkonu 283 kW/385 k.

Tesla Model X
Ach ano, ta je stále k dispozici. Ačkoli je Tesla Model X již veteránem na dobíjecí stanici, její Falcon Doors stále působí mohutným dojmem a s délkou 5,06 m a rozvorem téměř tři metry je jedním z mála SUV, které nabízí možnost třetí řady sedadel. A protože Američané svůj vrcholný model poprvé důkladně přepracovali, láká tichý řidič i zaryté milovníky benzinu. Vždyť jeho výkon dosahuje až 750 kW/1020 k, což z něj činí nejvýkonnější SUV všech dob. Energii mu dodává baterie s kapacitou 100 kWh, která má umožnit standardní dojezd 576 kilometrů. Cena Modelu X s výkonem 492 kW/670 k je přibližně 100 000 euro, verze se třemi motory stojí asi 120 000.

Maxus Mifa 9
Jméno Maxus bylo dosud známé pouze z užitkových vozidel. S modelem Mifa 9 se však tato dceřiná společnost čínského koncernu SAIC prosazuje na poli firemních a rodinných vozů. Za cenu začínající na asi 66 000 eur nabízí nejen elegantní futuristický design kosmické lodi, ale při délce 5,27 m a rozvoru 3,20 m především spoustu prostoru - včetně elektricky posuvných dveří a sklopných sedadel ve druhé řadě a až 2017 litrů zavazadlového prostoru. V ploché podlaze vozu je uložena baterie s kapacitou 90 kWh na 440 kilometrů, elektromotor o výkonu 180 kW/245 k přes přední nápravu a nabíjená je maximálním výkonem 120 kW.

Human Horizons HiPhi X
Vedle tohoto modelu X vypadá Tesla Model X téměř zastarale. Čínský nováček Human Horizons totiž do svého 5,20 m dlouhého modelu HiPhi X zabudoval téměř všechny vychytávky, které se v poslední době objevily v jakékoli designové studii. Od samočinně programovatelných pixelových displejů vpředu a vzadu přes obří obrazovku před spolujezdcem až po salonní sedadla v prvních dvou řadách s lednicí na šampaňské mezi nimi. Pokud však máte rodinu nebo mnoho přátel, vůz je k dispozici i se třemi řadami sedadel. Nastupování do vozu ještě nikdy nebylo tak snadné: HiPhi X otevírá dveře v opačném směru jako Rolls-Royce a také otevírá střechu jako Tesla Model X. Lze jej nabíjet pouze výkonem 100 kW, ale se dvěma motory má výkon 440 kW/598 k, kapacitu baterie 97 kWh a standardní dojezd 460 km. HiPhi X bude letos uveden na trh v Německu a Norsku. Zda a kdy se model oficiálně dostane i k nám, je zatím otevřené.
