Rozporuplná generace narozená ve stejně rozporuplné době. Je výsledkem technologického pokroku, zhoršující se klimatické krize a hnutí za občanská práva, jako jsou Me Too a Black Lives Matter. Mladí lidé si sice stále více uvědomují klimatický problém a rizika nadměrné spotřeby, ale zároveň jsou více než kdy jindy tvůrci i oběťmi trendů. Nedávný průzkum, který provedla společnost BoF Insights ve spolupráci s Juv Consulting, ukázal, že ačkoli rychlá móda není na vrcholu žebříčku oblíbených značek generace Z, H&M, Zara a Shein mají pevné místo v nákupních zvyklostech mladých lidí. I přes jejich ochotu podporovat udržitelné a nedostatečně zastoupené značky zůstává pro tuto generaci důležitým kritériem cenová dostupnost: 66 % respondentů uvedlo, že cena je jedním ze tří nejdůležitějších faktorů při nákupu módní značky, následovaná stylem a udržitelností.
První místo v žebříčku nejoblíbenějších značek zaujímá Nike, a to díky kombinaci ležérního, ale módního designu oblečení a obuvi, kreativních spoluprací, které jsou často vysoce módní, jako v případě značek Jacquemus a Martine Rose, přijatelných cen a výrazných marketingových kampaní, které podporují sociální témata. Ale přestože je Nike s přehledem nejlepší značkou, na druhém místě je Gucci, následovaný Adidasem, jedinou luxusní značkou, která se dostala do první desítky. Značce se pod vedením dnes již bývalého kreativního ředitele Alessandra Micheleho podařilo získat uznání mladších lidí a zároveň nabídnout luxusní výrobky, které jsou daleko za kupním potenciálem většiny spotřebitelů. Je to zásluha promyšlené strategie, která kombinovala zkoumání nových technologických formátů s podporou cirkulární módy s Gucci Vault a kolekcemi, díky nimž se inkluze stala „fil rouge“, červenou šňůrou Micheleho představ. Módní dům se snažil oslovit mladší spotřebitele prostřednictvím dropů NFT a virtuálních prostor Roblox, stejně jako produkty a spoluprací zaměřenými na streetwear a sportovní oblečení, od partnerství s adidasem až po spolupráci s Harry Stylesem.
„Tento stav světa je nastaven tak, aby i nadále určoval generaci Z. Kupní sílu Gen-Z je obzvláště složité odblokovat, protože peníze jsou opravdu těžce vydělané a tato generace má opravdu odlišné hodnoty,“ řekla Diana Lee, ředitelka výzkumu a analýz ve společnosti BoF, po vydání zprávy „Gen-Z a móda ve věku realismu“.