Home  /  Style  /  Jsou koberce nové tenisky?

Jsou koberce nové tenisky?

Od Virgila Abloha až po TikTok - mapujeme rozmach nového módního fetiše.
17.09.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Courtesy of brands

Abychom pochopili, proč jsou koberce novým módním trendem, musíme začít od začátku. Zájem o designérské předměty pramení z touhy, kterou každý designér tajně pěstuje, a to vytvořit kolem své značky všepronikající universum, které zahrnuje všechny aspekty lidského života, od oblečení až po životní styl.

Zájem kupujících o designové předměty naopak vychází z předpokladu, který v nedávném rozhovoru vyjádřil Daniel Arsham: „Lidé prodávají tenisky, protože chtějí mít doma místo na umění a design.“ Kultura streetwearu, nepřiměřený zájem o každou novinku, hype a fronty před obchody byla založena na sběratelství, fetišizaci předmětů, která v žádném případě nevymřela, jen změnila rozsah.

Ruční práce

Povznesení koberce na novou vášeň milovníků módy lze vysledovat až ke konkrétnímu okamžiku, k vydání kolaborace Ikea a Off White v roce 2019, od nejslavnějšího sugestivního varování „Keep Off“ vytištěného bílou barvou na perském vzoru (na Stock X ho najdete za 2 700 eur) až po „Receipt“, účtenku Ikea v dadaistickém stylu.

A tak s přispěním značek jako Supreme, Stüssy, Carhartt WIP, vedle již klasických Missoni, Ferragamo, Schiaparelli, ale především díky odkazu Virgila Abloha a jeho inovativnímu designérskému nápadu, přistálo na TikToku, ale především dorazilo do našich domovů, starobylé umění uzlování koberců ze stepí střední Asie.

Složitý proces výroby koberce, který byl kdysi považován za těžko osvojitelnou  formu umění, je dnes běžnou vášní díky mladým kreativcům, kteří toto niche umění znovu objevují zábavným a zcela novým způsobem na  platformě TikTok, kde hashtag #rugs čítá téměř 462 milionů zobrazení spolu s #rugtok, #tufting a #rugmaking, v důsledku záliby, která se objevila díky možnosti zakoupit vše potřebné online a začít vyrábět vlastní koberce přímo doma.

Současné koberce jsou barevné, křiklavé a nápadité, dokáží převrátit naruby celý interiér, ať už jsou dílem renomovaných značek, jako je @okejstudio, @cc_tapis nebo @mushstudiosny, nebo jsou výsledkem práce nějakého kreativního člověka, který založil začínající značku na vlastní popud. To je případ filmových scén a zvířecích obličejů, které na látku otiskla @juicyrugs, nebo látkových reprodukcí slavných nahrávek, jako je Hard Core od Lil Kim od @curves.

V případě @spaghettirugs se koberec stává reprezentací aktuálních prvků s tvářemi Sandry Mondaini a Raimonda Vianella a jejich slavným „che barba che noia“ - „jak otravné, jak nudné“ - zatímco v případě @affirmationrug se může stát dokonce politickým prohlášením, když nese feministická a inkluzivní hesla.

Mladí lidé díky sociálním médiím znovu objevují ruční práce, ale nejen to, myšlenka vyrobit si předmět zcela vlastníma rukama je ve společnosti, kde je vše dočasné a i ten nejcennější předmět se stává jednorázovým, uspokojivější než kdy jindy. Koberce jsou jen jedním z nejlepších příkladů procesu, který vede generaci Z k ovládnutí vlastního prostoru a času prostřednictvím znovuobjevování starých a zapomenutých umění.

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best