Prada se svým obvyklým vkusem pro myšlenkové kreace před několika dny přivedla na molo sérii rybářských vest inspirovaných šatníkem velkého německého umělce Josepha Beuyse, který je nosil spolu s plstěnou fedorou. Tyto rybářské vesty, napěchované všemi možnými kapsami nebo náprsními kapsičkami, jsou vlastně už léta doménou řady značek, které mají s módou pramálo společného, a to značek spíše technických (nejmódnější z nich by asi byla japonská značka South2 West8, představující vrcholnou a nejasně anti-módní estetiku rybářského vybavení), které je už léta vyrábějí ve všech možných barevných provedeních, materiálech a kombinacích.
Před časem se pak s gorpcore a trailovou estetikou tato fascinace víceméně vrátila, což ohlašovali návrháři jako Virgil Abloh, Matthew Williams, Sean Suen a Yosuke Aizawa z White Mountaineering - dokonce i WSJ v roce 2019 zaznamenal návrat tohoto stylu do módy. Přesto se nyní tento trend vrací s novou dávkou troufalosti: případ Prady jsme již zmínili, ale jistě nechybí ani Études a Hed Mayner, stejně jako v minulých sezónách Givenchy, Magliano, Junya Watanabe a Marine Serre.
Estetika užitných vlastností
Rybářské vesty nejsou v oblasti pánské módy žádnou velkou novinkou - už je to několik let, co se tento trend objevil když ne na přehlídkových molech, tak alespoň v ulicích. Přitažlivost tohoto doplňku spočívá ve fascinaci související s jeho praktičností, neboť například v letošním roce si mužské publikum začalo pořizovat velmi velké množství kabelek (v roce 2022 tato kategorie vzrostla o 7 % a nadále se rozšiřuje) nejen kvůli statusu, který je s nimi spojen, ale také kvůli objektivnímu pohodlí, že nemusí chodit se všemi svými věcmi nacpanými v kapsách.
Je zřejmé, že kabelky představují také extrémně drahou kategorii doplňků, která je pro mužské publikum zvyklé na pragmatičtější a sportovnější oblékání možná až neatraktivní. V tu chvíli přichází na řadu rybářská vesta. existuje v nekonečném množství barevných kombinací a materiálů, v nekonečném množství starých i nových modelů, ale zároveň je schopna, na rozdíl od drahých a jemných tašek, výrazně zjednodušit život nositele. Stojí méně než klasická taška a zároveň nabízí zajímavou stylovou možnost oživení klasické kombinace trička, košile a šortek.
Hrál v tom TikTok nějakou roli?
Ve skutečnosti ano. V posledních měsících sdílelo velké množství zejména amerických uživatelů TikToku nový cestovní hack, jak si vzít zavazadlo navíc, aniž by museli platit vysoké příplatky leteckých společností za přepravu osobních věcí, a to do té míry, že Insider nedávno napsal, že "v reakci na rostoucí poplatky za zavazadla u leteckých společností se na TikToku rozšířily hacky na úsporu peněz a staly se nesmírně populárními".
WSJ víceméně tvrdí totéž v článku, který dokládá, když už ne posedlost novinářů tímto módním doplňkem, tak alespoň skutečnost, že takový fenomén opravdu existuje. Skutečnou otázkou však je: promítne se tato přitažlivost i do luxusu?
Láska některých takzvaných finančníků k vestám, zejména k těm od Patagonie, je dobře zdokumentovaná - i když už několik let se zdá, že tato tradice upadla v zapomnění poté, co tato aktivistická značka přestala na své vesty aplikovat firemní loga. Uvidíme, zda fintechový svět dá přednost mnoha kapsám rybářských vest před relativně jednotným minimalismem, který slibují klasické firemní vesty. Nicméně stránky jako @midtownuniform dokazují, že tento trend, ve světě financí, ještě nezemřel. A možná to potvrdí i přehlídky v následujících dnech.