Home  /  Style  /  Nejzazší hranice módy: vesmír
Space Fashion

Nejzazší hranice módy: vesmír

Vzhledem k tendenci Elona Muska vypouštět do mediálního prostoru bombastická oznámení jsou jeho zaměstnanci na šťouravé otázky novinářů už přece jen trochu zvyklí, ale tohle je i tak dostalo. Když loni 13. prosince zaměstnanci firmy SpaceX mířili do zaměstnání, projížděli kolem nového bilboardu, který se objevil hned vedle ústředí firmy na Rocket Road v kalifornském Hawthornu. Velká bílá písmena na rudém podkladu obřího reklamního poutače do světa hlásala: „My máme bundu hotovou. Jak jste na tom s vaší raketou?“
22.06.2022
Text: John Davis
Foto: Courtesy of brands

Reklamu si zadala britská oděvní firma Vollebak, která ráda experimentuje. Nový start-up na trh nedávno uvedl Deep Sleep Cocoon, což je dokonale vymyšlená bunda s hledím, které se spouští přes obličej jako na motocyklové přilbě, omezuje prostup světla a dělá z ní nositelný ochranný oblek. A není to jen skvěle vypadající svrchní část oděvu. Tahle bunda totiž vznikla pro vesmír.

„Bez ohledu na to, jaké míry vyspělosti dosáhneme, bude lidské tělo stále potřebovat relaxaci a spánek, aby mohlo bezvadně fungovat. Odpočinek bude kritickou součástí při cestách mimo naši planetu,“ píše se na webových stránkách firmy Vollebak. „Pokud jste ale uvězněni v prostředí, nad kterým nemáte kontrolu, spánek může být docela fuška. Dálkové lety, mezinárodní vesmírná stanice nebo první lety na Mars určitě nejsou připravovány tak, abyste se bez problémů vyspali.“ Posádka mezinárodní vesmírné stanice je například každý den svědkem 16 východů a 16 západů Slunce. Cirkadiánní rytmus dostává pěkně na frak.

Vesmírná turistika je realitou. Společnost Virgin Galactic ohlásila vesmírné lety pro turisty už v roce 2008, pak ale termín odložila na rok 2010. Následovaly další odklady... 2012, 2013, 2014 (dokonce dvakrát), 2015 a 2017. Ale letos v létě by to mělo vypuknout. Na 600 zájemců ze 60 zemí složilo celkem 62 milionů liber na zálohách jen proto, aby se dostalo do pořadníku. Za 195 000 liber se vydají na suborbitální kosmický let, při kterém na čtyři minuty zažijí stav beztíže. (Mimochodem, kdyby společnost Virgin start turistických kosmických letů tolikrát neodložila, do vesmíru by se podívlo už dvakrát tolik lidí.) Britská sázková kancelář Paddy Power ve svých kurzových sázkách v dobývání vesmíru favorizuje Richarda Bransona (1:5) před Elonem Muskem (6:1) a Jeffem Bezosem (12:1).

Space Fashion

Kromě dobrého žaludku budou neohrožení vesmírní turisté potřebovat také něco na sebe. Zakázka na dodávku vybavení pro Bransona a jeho pasažéry spadla do klína americké sportovní značce Under Armour, která si světový věhlas získala inovacemi typu HeatGear nebo RecoverySleepwear. Její skafandr se skládá ze „spodní vrstvy“ vyrobené z kompresní látky, která reguluje vlhkost a teplotu těla pomocí vycpávek. Ty dokonale obepínají celé tělo, zatímco vrstvená obuv vyrobená z pěny se zase pohybuje a přizpůsobuje tvaru chodidel. Barva „hluboká vesmírná modř“ se zlatými prvky, nášivkami Virgin Galactic a citátem sira Isaaca Newtona – „Na ramenech obrů“ více než jasně odkazuje na legendární film Galaxy Quest. No, vzhledem k Bransonově dětinskosti se vlastně ani není čemu divit.

„Celý tým chtěl vytvořit něco, co bude vypadat jako z budoucnosti, a zároveň vyjadřovat ambice a smysl pro profesionalitu,“ podotýká Clay Dean, ředitel pro inovaci značky Under Armour. „I když jsme měli k dispozici řadu moderních technologií, museli jsme přijít na to, jak je nejlépe nakonfigurovat. Astronauti budou startovat z pouště v Novém Mexiku. Ve vesmíru teplota velmi rychle klesne a uvnitř vesmírné lodi se teplota změní o nějakých 20–27 °C.

Fotografie kosmonautů NASA z šedesátých let minulého století patří k těm nejvyhledávanějším. Vedení společnosti Under Armour si dobře uvědomuje potenciální komerční dopad této aktivity. Clay Dean k tomu dodává: „Je to šance, která se objeví jednou za život. Vlastně jsme vytvořili první komerční skafandr.“

Platící zákazníci společnosti Virgin Galactic si své skafandry budou smět ponechat, stejně jako tréninkový skafandr a bundu typu „bomber“. Je to takový hezký malý dáreček navíc, jak říká Dean. Vcelku rozumný benefit za to, že zájemci museli za svůj výlet zaplatit 200 tisíc britských liber. Veřejnost pak bude mít možnost si zakoupit limitovanou sérii oblečení Virgin Galactic Under Armour „silně inspirovanou“ skutečnými skafandry ihned poté, co se do vesmíru vydají první turisté. Nicméně žádný z těchto nových produktů není určen pro kolonizaci planet nebo na procházky ve vesmíru, ale vedení společnosti Under Armour do budoucnosti nic nevylučuje.

Space Fashion

„Richard s týmem mají dlouhodobé cíle a my chceme být pro Virgin Galactic první při dalším kroku. Bude to stejně jako s programem letů na Měsíc, který realizovala NASA, ze kterého se všichni hodně poučili,“ vysvětluje Dean.

Dobrý skafandr – a řekněme si to na rovinu, jiný skafandr být ani nemůže – musí zvládnout regulovat vnitřní tlak, teplotu, chránit před radiací, dodávat kyslík a poradit si s oxidem uhličitým, to vše při zajištění maximální pohyblivosti astronauta.

Marc Newson, pravděpodobně jeden z nejlepších světových konstruktérů, Esquiru prozradil: „Skafandr je nejlepší příklad dokonalého designu. Je to nejlepší vyjádření toho, co dělají designéři.“ Newson se nedávno vrátil z kazašskeho Bajkonuru, odkud startují rakety v rámci ruského vesmírného programu (a do vesmíru se odtud vydal také Jurij Gagarin). Vzal si do hlavy, že do muzea designu získá jeden z ruských skafandrů. Ono se to snadno řekne, ale velmi obtížně udělá. Skafandry jsou totiž majetkem státu. (Ostatně skafandr NASA na webvých portálech na prodej taky nenajdete.)

Newson nakonec své úsilí dotáhl do úspěšného konce, ale jeho akvizice nejdřív nějaký čas zůstala v soukromé sbírce Terence Conrana, aby ho pak společně s Jonathanem Ivem z firmy Apple prodali v charitativní aukci pořádané aukční síní Sotheby’s. Vyvolávací cena byla 75 000 USD. Skafandr se nakonec prodal za 305 000 USD.

Space Fashion

Skafandry jsou sice výstavní skříní iženýrství, ale v tom jejich hlavní smysl nespočívá. Jsou totiž ztělesněním toho, co leží tam daleko: dobrodružství, bádání, futurismu, exkluzivity, pokroku a také nebezpečí.

Spoluzakladatel společnosti Vollebak Steve Tidball to říká jasně: „Skafandr je jeden z největších vynálezů lidstva, ale nevznikl tak, že by někdo řekl: ‚Tak pojďme vyrobit něco úžasného.‘ Spíš to bylo něco jako: ‚Zkusme udržet při životě astronauty ve výšce nějakých 400 km nad povrchem Země při životě a umožnit jim přitom výstup do volného kosmu.‘ A to, že výsledkem byla tak skvěle vypadající věc, je dílem náhody a dílem toho, že byl k výrobě použit materiál Beta Cloth, tedy dvanáctivrstvý materiál kombinující uhlíková a skelná vlákna.“

Od té doby má svět módy o vesmír velký zájem. Značky jako André Courrèges, Pierre Cardin nebo Paco Rabanne se nechaly inspirovat kostýmem, který Jane Fonda oblékla ve filmu Barbarella, což se projevilo použitím netradičních materiálů (plasty, kovy) v jejich kolekcích. Karl Lagerfeld v roce 2017 při pařížské přehlídce Chanelu nechal přímo uvnitř Grand Palais postavit kosmickou loď, která ve finále přehlídky „odstartovala“. Virgil Abloh svou první přehlídku pro Louis Vuitton zakončil modelem v kosmickém ponču se stříbrným tote ve výšce pasu, které evokovalo přilbu, kterou vesmírní dobyvatelé nosí ve zpomalených záběrech futuristických filmů.

Reebok světu představil boty Floatride Space Boot SB-01 určené pro astronauty na palubě Boeingu CST-100 Starliner, který odstartoval (bez posádky) loni v prosinci a v blízké budoucnosti by měl vozit posádku na mezinárodní vesmírnou stanici. Obuv kombinující vysoké zápasnické boty s klasickými maratokami má nehořlavý svršek a strukturu, která se pevně spojí ve chvíli, kdy dojde k natlakování skafandru. Reebok tuto obuv prezentuje jako „první evoluční krok v kosmické obuvi za posledních 50 let“. Výroba proběhla ve spolupráci se společností David Clark Company, která se v leteckém a kosmickém průmyslu a výrobě skafandrů pohybuje už od třicátých let minulého století.

Space Fashion

Bill McInnis, ředitel pro vývoj ve společnosti Reebok, nám prozradil víc: „Jedna z věcí, kterou jsme řešili, byla hmotnost. Při dopravě věcí ze Země do vesmíru se náklady pohybují kolem 10 000 USD za necelý půl kilogram hmotnosti. Pokud nahradíme pár bot o hmotnosti 2,3 kg vysokými teniskami o hmotnosti 900 gramů, představuje to úsporu 30 000 USD na jednoho astronauta a jeden let.“

Berlínská značka Horizn Studios, která vyrábí zavazadla, spojila síly s nejmladší astronautkou světa Alyssou Carson a výsledkem této spolupráce je chytrý kufřík pro vesmírné cestovatele vyrobený z uhlíkových vláken. Jeho vestavěná obrazovka dokáže cestovatele spojit s rodinnými příslušníky dole na Zemi. Společnosti jako Final Frontier Design, což je start-up, který spoluzaložil bývalý návrhář Victoria Secret, se zapojují do boje o možnost vybavit vesmírné cestovatele, kteří se nemůžou dočkat nízkonákladových letů do vesmíru, jaké slibují firmy jako SpaceX, Blue Origin nebo XCOR Aerospace. Jeden z výrobků má dokonce nastavitelné kovové části vyrobené na 3D tiskárně a nechybějí ani rukavice na míru s tvarovanými špičkami prstů umožňujícími komfortní obsluhu dotykových obrazovek.

Doktor Nathan Smith z univerzity v Manchesteru a spolupracovník Evropské kosmické agentury i NASA, prorokuje příchod oblečení, které bude hrát zvlášť důležitou roli. Jak sám říká: „Objektivní věci, například jako radiaci nebo mikrogravitaci, dokáže NASA řešit, ale psychické a sociální aspekty toho, že člověk je izolovaný, v malém prostoru a vytržený z běžného prostředí, jsou tvrdé oříšky. Pohráváme si s možností vytvořit senzorické oblečení. Třeba když máte oblíbené tričko, tak jestli existuje možnost ho vytvořit znovu a lidem nabínout ono propojení.“

Tidball k tomu dodává: „V budoucnu se toho od oblečení bude žádat mnohem víc. Stane vaším lékařem, zdrojem pohody, potravy a zdrojem vzduchu. Tady na Zemi toho od něj v duchu tradice moc nežádáme. V podstatě se nám stará jen o status a příjemné teplo. Lidské tělo ale není předurčeno pro pobyt ve vesmíru. Ten je pro člověka naopak nejméně příznivým místem pro život. A to, jestli vám oblečení zajišťuje nějaké postavení nebo jestli je červené, nebo modré, bude tam nahoře úplně jedno. Co se ale stane, když člověka zavřeme do plechové krabice a pošleme ho na misi, která bude trvat 500, ale třeba taky 2000 dní? Nejzajímavější otázkou tedy zůstává, zda člověku v procesu adaptace pomůže právě – to, co mají na sobě.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best