Home  /  Style  /  Nike vyhlašuje válku resellerům

Nike vyhlašuje válku resellerům

Blíží se omezení objednávek prováděných internetovými boty.
18.10.2022
Text: Josef Šlaich
Foto: Nike

Bývaly doby, kdy se každý mohl na SNKRS nastavit upozornění a čekat na vydání tenisek a skutečně doufat, že si ji bude moci koupit, aniž by se každý model vyprodal během pěti vteřin kvůli legii botů naprogramovaných tak, aby vše koupili dříve než ostatní. 

Situace se zvrhla natolik, že koupit si vytoužený model tenisek na stránkách Nike (od kolaborací až po speciální edice) je nemožné, prakticky nemá cenu se o to pokoušet, jednodušší je obrátit se na přeprodejce a jejich nehorázně přemrštěné ceny.

To se však brzy změní, alespoň v Americe. Značka se sídlem v Beavertonu totiž v rámci nového opatření proti botům a resellerům uvedla, že objednávky zadané prostřednictvím softwaru nebo botů mohou být zrušeny a že může účtovat poplatky za opakované naskladnění, odmítnout vrácení peněz nebo pozastavit účty uživatelů podezřelých z toho, že jsou reselleři nebo že překračují limity útraty stanovené značkou.

Změna oproti minulosti (technicky vzato byl nákup za účelem dalšího prodeje zakázán již dříve) spočívá v tom, že nyní značka přijme vlastní opatření proti resellerům

Luxusní resell zažívá boom

Resell market se v posledních letech rozšířil daleko za hranice teniskové mánie a streetwearu - V rámci boje proti resellerům zavedl Chanel omezení počtu zakoupených tašek na zákazníka, stejně tak řetězec Walmart ve Spojených státech. I přesto se dnes k nákupu vstupenek na koncerty nebo PlayStation stále využívají boti. 

A přestože značka Nike získala svůj status částečně díky kultuře resellerů, kteří její výrobky učinili ještě žádanějšími a žádanějšími, situace se obrátila, když se marže resellerů staly ve srovnání s maržemi Nike vyššími - což možná vysvětluje, proč značka z Beavertonu, stejně jako jiné luxusní značky, pohlíží na resellový trh jako na hrozbu.

Nemluvě o tom, jak doslovný gatekeeping zavedený pomocí botů, který brání skutečným uživatelům v nákupu vlastního páru bot, vyvolal nedůvěru ke značce a v mnoha ohledech také podpořil prosperující trh padělatelů, který je promován prostřednictvím stránek na Instagramu a Telegramu, stejně jako na eBay a jinde.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best