Před čtyřiceti lety představil Renault ohromenému odbornému světu Espace - avantgardní vůz, který ve své sériové verzi z roku 1984 inspiroval svými vlastními atributy po čtyři modelové generace. Espace je automobilovou legendou: V Evropě představil segment dodávek, spojil obrovský prostor s vynikajícím designem a moderními technologiemi. V roce 2015 cítil Renault nutkání přizpůsobit se vkusu kupujících a přeměnit Espace na módní SUV. Místo aby se Francouzi vrátili k osobitým hodnotám modelu, obětovali velké jméno mainstreamu - a ukončili tak veškerou osobitost, kterou model měl. Pátá generace byla jen jedním z mnoha, dobrým vozem, který však zmizel v šedé mase.
Další model SUV
Ohlášení šesté generace vzbudilo naděje mnoha fanoušků Espace, ale to trvalo jen krátce. Renault by měl šanci legendární model znovu oživit, třeba jako elektrickou dodávku s futuristickým designem a původními atributy, jako to provádí s Renaultem 5 - ale zřejmě mu k tomu chyběla odvaha. Místo toho je novinka spíše Australem velikosti XL: dalším modelem SUV, který bude plout v proudu modelů SUV, aniž by vyčníval.
Přesto pro něj má šéf značky Fabrice Cambolive velká slova. Nový Espace je podle něj pro Renault důležitým vozem, který potvrzuje vzestup francouzského výrobce do vyšší třídy. "Kvalitní a elegantní vzhled, výrazná přítomnost, maximální komfort, útulnost a velkorysý prostor svědčí o pokračování DNA, kterou Renault budoval po pět generací." Slovo do pranice.
Skutečnost je však poněkud jiná. Nový Espace se zmenšil o 13 centimetrů na délku 4,72 metru a hraje tak nyní stejnou ligu jako Škoda Kodiaq nebo VW Tiguan Allspace. Francouz je při zemi i co se týče pohonu: K dispozici je výhradně s hybridním benzinovým tříválcem o objemu 1,2 litru, který dostává dodatečný přídavek 50 kW/70 k od elektromotoru, a tak se nakonec dostává na systémový výkon 146 kW/199 k. Při startování motoru a plynulých přechodech mezi převodovými stupni pomáhá přídavný vysokonapěťový startovací generátor. C'est tout - žádné další motory, plug-in hybrid nebo dokonce elektrická varianta.
V nové generaci modelu není k dispozici ani pohon všech kol. Emblém "4Control" na voze to možná naznačuje, ale znamená řízení všech kol: zadní kola nového Espace se natáčejí až o pět stupňů, což usnadňuje manévrování. Jinak je k dispozici moderní kokpit, ušlechtile vyhlížející materiály, možnost volby mezi pěti nebo sedmi sedadly a v závislosti na tom objem zavazadlového prostoru od 477 do maximálně 1818 litrů. Celkově je nový Espace příjemným vozem s moderní výbavou, dostatkem prostoru a pohledným designem. Přesto verdikt zní: promarněná příležitost. C'est bien dommage, je to velká škoda.