Byl bezpochyby jedním z největších průkopníků současné módy, ale také znalcem hudby, milovníkem designu a tvůrčím duchem, který se dokázal se stejnou vervou pohybovat mezi různými oblastmi, jež tvoří umění. Za vším tím pozlátkem, módními přehlídkami mezi Paříží a Milánem a kolekcemi však Virgil především dokázal lidem dávat naději. Dokázal reprezentovat marginalizované komunity, dával naději těm, kteří se v módním průmyslu necítili nutně vítáni, a díky němu si začínající talenti uvědomili, jak daleko to mohou dotáhnout, pokud si budou věřit, vzal talentované jedince pod svá křídla a pomohl jim prosadit se v branži. Luxus se potkává se streetwearem, historie s budoucností a "turista s puristou". Abloh dokázal postavit mosty mezi zdánlivě vzdálenými světy: od magisterského studia architektury na Illinoiském technologickém institutu až po založení jedné z největších streetwearových značek Off-White™.
Byl prvním Afroameričanem, který vedl oddělení pánských oděvů Louis Vuitton. Svou roli využil k navrhování kolekcí, které byly prostředníkem černošské kultury a zdůrazňovaly témata sociální spravedlnosti. Kolekce Precoll 2019 byla inspirována projevem Martina Luthera Kinga Jr. s názvem "Mám sen", zatímco kolekce "Message In A Bottle" pro jaro a léto 2021 vzdala hold barvám ghanské vlajky a navrhovali ji převážně černošští zaměstnanci. Nakonec přenesl streetwearovou scénu a černošskou kulturu do světa high fashion. Jak se rok po jeho smrti daří předávat jeho odkaz dál? A co z jeho odkazu zůstalo?
Navzdory úspěchům, kterých Virgil Abloh během svého života dosáhl, je jeho největší odkaz pravděpodobně nehmotný: naděje, kterou vštípil mladým lidem. Vliv Ablohova "do-it-yourself" smýšlení a faktu, že za své cíle nikdy nepřestanete bojovat, změnil myšlení generace, která nyní odvážně usiluje o svou nezávislost: Kolik značek triček se zrodilo díky Off-White? Kolik kariér DJů se díky Ablohovu přístupu rozjelo v hudebním průmyslu? Kolik návrhářů se zamilovalo do světa výtvarného umění, k němuž jeho modely často odkazovaly? Víra, touha a naděje v lidi jsou bezpochyby jeho největším úspěchem. Vedle tohoto nehmotného odkazu se jeho stipendijní fond "Post-Modern", založený v roce 2020, stále snaží naplňovat poslání, které Virgil Abloh sledoval už za svého života: "Všechno, co dělám, dělám pro sedmnáctiletou verzi sebe sama," říkával. Fond podporuje rovnost a inkluzi v módním průmyslu tím, že poskytuje stipendia, přístup ke službám kariérní podpory a mentoring nadějným absolventům barevné pleti, afroamerického nebo afrického původu. Mladí návrháři, merchandiseři a marketéři z inauguračního ročníku 2021 si již zajistili prestižní stáže a pracovní místa v módním průmyslu díky financování Postmoderního stipendia, poskytnutým příležitostem a především talentu, dovednostem a zaměstnatelnosti stipendistů. Odkaz, jehož dopad módní průmysl teprve zažije
Od jeho smrti se mnozí snaží pokračovat v Ablohově odkazu. Nejvýznamnějším z nich je jistě Tremaine Emory, který byl v únoru jmenován kreativním ředitelem Supreme. Stejně jako Abloh se snažil do své práce začlenit své přesvědčení a po nástupu do funkce poskytl Highsnobiety následující prohlášení: "Nadvláda bílé rasy a kapitalismus fungují v Americe pouze 400 let. Tak to jde každý den. Chci, aby Nike a všechny ostatní miliardové společnosti denně pracovaly na změně poměrů pro ženy, pro černochy, pro Mexičany, pro všechny. To je to, co potřebujeme." Off-White™ zároveň jmenoval Iba Kamaru, který s Virgilem Ablohem úzce spolupracuje již řadu let, uměleckým a imageovým ředitelem značky. Kromě toho se objevilo mnoho zvěstí o tom, kdo převezme Ablohovo místo u Louis Vuitton - zvláštní pozornost vzbudila jména Samuel Ross, Martine Rosé a Grace Wales Bonner, osobnosti, které se snaží podporovat černošskou kulturu prostřednictvím vlastních značek a odpovídajících spoluprací.
Ačkoli ve vyšších patrech módního průmyslu došlo k pozitivnímu posunu směrem k většímu využívání černošských modelek a celebrit pro kampaně a obálky, často se diskutuje o tom, zda tento přístup skutečně pomáhá vytvářet rozmanitost, protože právě tváře navenek vzbuzují iluzi, že systém je férový a spravedlivý. Na začátku roku 2021, v roce smrti Virgila Abloha, zveřejnil deník New York Times studii, která podrobně popisuje, jak je diverzita zobrazována v zákulisí. Průzkum se týkal 64 značek, 15 obchodních domů a online prodejců a také ženských časopisů, jako jsou Vogue, Elle a Harper's Bazaar. Průzkum odhalil šokující výsledky: z 64 značek byl pouze u jedné zastoupen manažer černé pleti, Virgil Abloh. Zároveň pouze 4 z 69 návrhářů nebo kreativních ředitelů těchto společností byli černoši.
A to byla jména jako Kanye West a Olivier Rousteing z Balmain. Není pochyb o tom, že Ablohův odkaz byl předán tím nejlepším možným způsobem, ale údaje dokazují, že v odvětví, které se pyšní tím, že dbá na diverzitu, snahy nestačí. Zvláště když se nyní ohlížíme za rokem bez Ablohovy přítomnosti. Skutečnost je taková, že někomu tak vlivnému a kreativnímu, jako je Abloh, může trvat roky, ne-li desetiletí, než se v módním průmyslu prosadí, a i poté bude vzhledem k naprosté jedinečnosti všech částí jeho bytosti jeho odkaz pravděpodobně k dispozici pouze pro referenci - nikdy ne pro pouhé srovnání.