Home  /  Style  /  Palace a Gucci právě udělali to, co Supreme nemohl

Palace a Gucci právě udělali to, co Supreme nemohl

14. října 2022 Palace a Gucci oficiálně představili svou spolupráci, na kterou lákají trailerem, který byl sám o sobě psychedelickým zážitkem.
22.10.2022
Text: Alex Mayer
Foto: Palace x Gucci

Vznášející se trafiky, mimozemšťané a UFO, to vše překryté skladbou Out of Space od The Prodigy, to byl dokonalý způsob, jak představit něco, co by mohlo být jednou z nejvyhledávanějších kolaborací roku 2020. Přestože je Palace Skateboards teprve 13 let, za posledních deset let se mu podařilo dokázat víc než většině značek za celý jejich aktivní život. I když si možná říkáte, že to rozhodně není nic nového, zvlášť když to dělá i Supreme, na rozdíl od newyorského labelu je Palace plně nezávislý.

Už v roce 1994 se James Jebbia rozhodl vytvořit značku od skejťáků, pro skejťáky. Zatímco během prvních 14 let existence Supreme se mu to určitě podařilo, posledních 14 let bylo zcela odlišných. Přestože se americká značka nadále prodávala s drsnou a rebelskou fasádou, v pozadí se roztrhané pytlovité kargo kalhoty změnily v kalhoty na zakázku a dřevěné skateboardy se proměnily v kožené aktovky.

Přibližně ve stejné době se Supreme a The North Face spojily pro svou první kolekci, což možná předznamenalo vykalkulovanější přístup newyorské společnosti. Ve skutečnosti o něco více než 10 let později skončily obě značky ve vlastnictví stejné korporace.

Původ Palace byl trochu jiný. „Po vysoké škole jsem měl desetiletou pauzu, kdy jsem jen skejtoval a bavil se. Pak jsem si jednoho dne uvědomil, že jsem flákač a musím něco začít dělat.“ vysvětlil zakladatel Palace Lev Tanju v rozhovoru pro Glasscord Magazine v roce 2019. „Začal jsem navrhovat pár grafik na prkna pro lidi, se kterými jsem tenkrát kamarádil. Pak jsem si v průběhu jejich navrhování řekl, že bych si možná měl založit skejtovou firmu“.

Výhody nezávislosti

V té době už nebylo pochyb o tom, že prostředí skatewearu je úplně jiné než v době, kdy Supreme začínal. Zatímco Jebbia dokázal otevřít svůj první obchod na LaFayette Street s pouhými 12 000 dolary, o 15 let později se to prostě nemohlo nikdy podařit, zejména ne v Londýně. V roce 2009 se tedy oblečení a skateboardy Palace prodávaly výhradně v místních skate shopech. Jak se obchod rozrůstal, začala britská značka prodávat zboží v Dover Street Market, END. Clothing a v obchodech Supreme. A konečně v roce 2015 oznámila společnost Palace svůj první obchod na Brewer Street ve čtvrti Soho v anglickém hlavním městě.

Během této doby se Tanju podařilo získat pod sebe hromadu výjimečných spoluprací. Vše odstartovala spolupráce se společností Reebok v roce 2013 a od té doby se skatewear imprint spojil s některými z největších jmen v oboru. Od značek adidas a Arc'teryx přes Mercedes AMG a Moschino až po Ralpha Laurena a Raphu - na rozdíl od Supreme Palace to vše dokázal, přičemž zůstal zcela nezávislý. To nás přivádí k dnešnímu dni, kdy se představuje spolupráce Palace x Gucci.

Speciální kolekce, inspirovaná rozsáhlým archivem značky Palace a vlivem značky Gucci napříč generacemi, je popisována jako „a meeting-point of sensitivity, a synthesis in the street, a dichotomous melding, a clash of worlds, a crash of opposites“, tedy jako „setkání citů, syntéza na ulici, dichotomické splynutí, střet světů, srážka protikladů“. Kapsule se skládá z obvyklých základních kousků, jako jsou mikiny, fotbalové dresy, trička s potiskem, pletené bombery a kožené bundy, ale obsahuje také širokou škálu skutečně absurdních věcí, které pozoruhodně dobře fungují s estetikou obou značek. Kapsičky na mince, kilty, hedvábné polštáře a zcela dokonalé motorky patří mezi některé z předmětů, které dělají tuto kolekci skutečně bizarní, a abychom byli zcela upřímní, jsme rádi, že se obě značky rozhodly držet toho, co umí nejlépe.

Ačkoli se Supreme x Louis Vuitton bezpochyby zapíše do historie jako jedna z nejvlivnějších kolaborací moderní éry, je na ní prostě něco lehce neinspirativního, zejména ve srovnání s kolekcí Palace x Gucci, kterou Alessando Michele příhodně označuje jako „Guccier than Gucci“, „víc Gucci než Gucci samotný“. V roce 2017, kdy byla kolekce Supreme x Louis Vuitton poprvé odhalena, panoval všeobecný konsenzus, že je plná oblečení a doplňků pařížského módního domu, jen vyvedených v červenobílém barevném schématu. Naproti tomu kolekce Palace x Gucci se nepodobá ničemu, co jsme kdy viděli. Odvážná, drzá a odvážná, tak by měla působit každá luxusní streetwearová kolekce.

Jak přesně se to partě skejťáků z Londýna podařilo za pouhých 13 let, aniž by se zaprodali? „Energie. A myslím, že do těch sraček vnášíme šílenou energii, protože nám na tom všem hodně záleží,“ řekl Tanju v rozhovoru pro GQ v roce 2021. „A přemýšlíme o tom jinak. A nejsme představenstvo 55letých mužů v oblecích, kteří se drbou na bradě, co dál.“ Svět módy od nepaměti zcela ovládají multimiliardové konglomeráty a obří korporace, které mají větší hodnotu než státy. S ohledem na to je docela příjemné vidět, jak se daří nezávislé značce, jako je Palace.

Objednejte si předplatné Esquire

Předplatné

Doporučujeme

#man at his best