Elektromobily jsou stále lepší a lepší. Přesto spokojenost mnoha uživatelů s jejich vozidlem klesá, jak ukázala studie agentury pro výzkum trhu Uscale. Podle této studie by pouze 41 % majitelů elektromobilů doporučilo svůj vůz ke koupi svému známému nebo kolegovi, zatímco 23 % by ho výslovně nedoporučilo. Z rozdílu mezi těmito dvěma hodnotami vypočítávají výzkumníci trhu takzvané NPS skóre, klíčový údaj pro ochotu doporučit - a tato hodnota se oproti předchozímu roku snížila o 40 procent. Mezi jednotlivými značkami však existují velké rozdíly ve spokojenosti zákazníků.
Velké rozdíly
Podle průzkumu jsou řidiči vozů Tesla se svým e-autem obzvláště spokojeni - 69 procent z nich by svůj vůz doporučilo ostatním. Podobně vysokých hodnot dosahují také modely Porsche (62 procent), Genesis (63 procent) a BMW (59 procent). Vozy značek Kia, Hyundai, Volvo a Škoda dosahují doporučení těsně pod 50 procent. Zákazníci značek VW, Ford, Renault a Audi jsou zjevně méně spokojeni a získávají pouze kolem 30 procent. Na konci žebříčku se nachází Nissan (13 procent) a značky Stellantis Peugeot (11 procent) a Opel (8 procent).
Výzkumníci trhu ve společnosti Uscale vysvětlují rozpor mezi technickým pokrokem a rostoucí nespokojeností změnou skupin uživatelů. Doba, kdy v e-automobilech jezdili hlavně lidé z přesvědčení, je pryč. Místo ekologických motivů hrají stále větší roli nákladová hlediska a jízdní vlastnosti. Když jsou řidiči e-aut dotázáni na oblasti, které vyžadují největší zásah, 42 % z nich jmenuje dojezd a 47 % aplikaci konektivity svého výrobce. Podle průzkumu je také stále velký prostor pro zlepšení v oblasti výkonu nabíjení, plánování trasy a kvality softwaru obecně.
Mezi jednotlivými značkami jsou také zřetelné rozdíly, pokud jde o požadovaná zlepšení. Například Tesla dosahuje velmi dobrých výsledků ve všech oblastech - s výjimkou kvality vozidel. O tom naopak přesvědčují německé prémiové značky, které však mají problémy se spotřebou, výkonem nabíjení a softwarem. Poslední jmenované způsobuje potíže také VW, Škodě a Cupře, stejně jako čínským výrobcům MG a Polestar, zatímco korejské značky nejsou přesvědčivé, zejména v oblasti navigace. Značky Stellantis mají potíže přesvědčit své zákazníky téměř ve všech ohledech, přičemž silná kritika se týká zejména aplikací Connect. Průzkumu se zúčastnilo celkem 4522 řidičů elektromobilů, z nichž 16 % tvořili uživatelé služebních vozů.